Skall nu sätta ihop en liten inköpslista på verktyg jag behöver köpa. Skall bygga i EPS-block. Jag bor nu i lägenhet och har inte mycket verktyg (har lånat när jag behövt) så behöver nog investera i en hel del, både elverktyg och handverktyg.

Därför efterfrågar jag lämpligt inköpsställe och märke på elverktyg nu när jag skall göra storaffär.
Är det bara Blå Bosch, DeWalt eller andra proffsserier som gäller? Eller vad kan man spara in på? Är det idé att hyra vissa verktyg.

Detta är saker jag vet direkt att jag behöver:
- Tigersåg
- Vinkelslip
- Borrmaskin (slag/vanlig)
- Batteridriven borr/skruvdragare
- Cirkelsåg (byggsåg/stativ eller handhållen?)
- Bockningsverktyg för armering (vad behöver man mer för armeringsjobb?)
- Sticksåg
- Geringssåg
- Spikpistol
- Grovdammsugare
- Lasermätare, mätinstrument
- Handverktyg (har lite men behöver komplettera)
- ...?

Tänkte senare investera i tryckluftskompressor. Är det idé att köpa vissa av ovanstående verktyg som tryckluftsverktyg istället?

Uppskattar alla synpunkter eller förslag på min verktygslista; märken/modeller, innehåll, inköpsställen m.m.

Min åsikt är att precisionsverktyg skall man inte snåla med. Man blir bara förbannad på vertyget, och på sig själv för att man köpte sånt sk-t...

Däremot vertyg till arbeten som inte kräver någon precision kan man chansa på ett lågprismärke, och duger det inte så har man inte förlorat så många kronor.

/Jonas

En gersåg och en bänkcirkel av god kvalitet behövs.

Det är en intressant fråga. Liknande frågor på detta forum brukar sluta med att den undrande rekommenderas att köpa det absolut dyraste verktyg som finns att få tag på. Vanligen duger vare sig Blå Bosch eller DeWalt - det brukar bli Festool som avgår med segern.
Man kan väl börja med att undra vad du har för budget. Ska du köpa alla verktyg du listar och välja den yppersta kvaliteten lär du säkert få punga ut med ett sex-siffrigt belopp.
Jag skulle kunnat gjort en lista på vilka verktyg jag byggt mitt hus med, men jag tror inte jag vågar. Då blir jag nog bannad på forumet!

andersmc skrev:
D
Jag skulle kunnat gjort en lista på vilka verktyg jag byggt mitt hus med, men jag tror inte jag vågar. Då blir jag nog bannad på forumet!
Närå, bara det är Bosch du kör med så klarar du dig...

Det är klart att det funkar med noname också!

Har man dock som jag dåligt självförtroende så bättras det på rejält med blåa verktyg  ;) :D ;D
smyg_2_smal.jpg

Tack för alla tips! ;D
Jisses vad grejer man behöver (om man skall gå på maxlistan). Och vad dyrt det kommer bli... :-/
Tips om inköpsställen? Begagnat, var hittar man det?

Jag köper eftersom det behövs...

har tex en sticksåg som inte kostade många kronor men har fungerat i över 1 år nu med mycket sågning...

Bob_the_builder

ByggaNytt skrev:
Det är klart att det funkar med noname också!

Har man dock som jag dåligt självförtroende så bättras det på rejält med blåa verktyg  ;) :D ;D
[bild]
Den ser grön ut tycker jag... ::)

Bob_the_builder skrev:
Den ser grön ut tycker jag...  ::)
Färgblindhet är ett vida ytbrett fenomen bland medelålders män ;)

Jag säger bara som i reklamen för ett visst telefonföretag....

B B B B B BLÅÅÅÅÅÅÅÅÅTTT ::)

Tror inte det behöver bli så dyrt, och särskillt om man jämför med vad huset kostar... :'(

Köp vertygen/maskinerna när du behöver dem, så kommer du själv märka vilken kalitet som DU tycker är lagom för dig och ditt bygge.

Köper du alt på en gång så kanske du lägger dig onödigt högt, eller så lägger du dig för lågt i pris/kvalitetsnivå och får åka till affären igen.

/Jonas

N
Jag har renoverat mitt hus och klarat mig bra utan andra märkesverktyg än skruvdragaren som är en metabo. Fast när det blev dags för ytmaterial som tex. kök och lister så är inte budgetverktygen tillräkligt bra för att jag skall bli nöjd med resultatet.
Fast det enda verktyg som har slutat fungera under min renovering är en grön bosch sticksåg. Fast den var förstås 10 år. Jag har inte varit speciellt rädd om mina verktyg.

andersmc skrev:
Det är en intressant fråga. Liknande frågor på detta forum brukar sluta med att den undrande rekommenderas att köpa det absolut dyraste verktyg som finns att få tag på. ...
tror jag inte, bannad blir du bara om du fortsätter trolla sådär

kör på den kvalitet/pris du tror passar dig personligen... själv har jag avverkat 2 gröna borrar... 1 biltema sticksåg... en grön bosch sticksåg... en grön slipmaskin... mm mm mm... dock inget av mina gula verktyg, valt dewalt rakt igenom då jag gillar färgen + kvaliten på min första guling (en 707 som jag tragiskt nog sålde till en polare då jag köpte min 743... BIG MISTAKE, kommer köpa en ny 707 då min sambo glömt den ;D )

har dock en bruksbo 230mm kap och en bruksbo borrhammare, inget fel på dem... gör jobbet, men ingen precision eller grymt driv i bilning, men anser mig inte behöva en borrhammare ala dewalt modell dyr eller en 230mm kap (har en 125mm för finlir)

köper mina prylar från staterna eller england, sparar man en massa flis på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.