2 684 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Fräsar till Festool OF1010 EBQ
Hejsan !
Inhandlade en Festool OF1010 med styrskena igår. Hade egentligen tänkt köpa en DW621K men efter ha läst här på forumet så blev det en Festool istället. Vad som gör mig lite tveksam är hur stora fräsar jag kan använda egentligen. Manualen säger inga fräsar över 30 mm i diameter. I Festoolkatalogen står det att det går utmärkt att använda profilfräsar upp till 50mm. Vilka fräsar är det då man inte får använda som är 30 mm och större. Enligt säljaren är det inga problem att köra alla 8 mm profilfräsar förutsatt att de får plats i maskinen. Jag är alldeles grön vad gäller fräsar. Borde jag gå upp i storlek på maskin till OF1400 istället. Just för tillfället vet jag inte vad jag kommer att ha för fräsbehov i framtiden. Det som jag vet jag skall göra är att runda av ytor, fräsa droppkanter mm. Lite längre fram kanske tillverka luckor. Tacksam för svar.
Mvh / Niclas
Inhandlade en Festool OF1010 med styrskena igår. Hade egentligen tänkt köpa en DW621K men efter ha läst här på forumet så blev det en Festool istället. Vad som gör mig lite tveksam är hur stora fräsar jag kan använda egentligen. Manualen säger inga fräsar över 30 mm i diameter. I Festoolkatalogen står det att det går utmärkt att använda profilfräsar upp till 50mm. Vilka fräsar är det då man inte får använda som är 30 mm och större. Enligt säljaren är det inga problem att köra alla 8 mm profilfräsar förutsatt att de får plats i maskinen. Jag är alldeles grön vad gäller fräsar. Borde jag gå upp i storlek på maskin till OF1400 istället. Just för tillfället vet jag inte vad jag kommer att ha för fräsbehov i framtiden. Det som jag vet jag skall göra är att runda av ytor, fräsa droppkanter mm. Lite längre fram kanske tillverka luckor. Tacksam för svar.
Mvh / Niclas
Jorå, du kan smacka in en stor fräs, bara den går dit. MEN du får inte ta stora skär, då briner antingen fräsen, maskinen eller så hugger det fast med mindre bra följder. I värsta fall med hög belastning och 8mm skaft så går skaftet av. Då har du ett stål som kommer flygande med rätt stort RPM.
Du kan fräsa luckor och avancerade saker med den du köpt. Man får bara tänka på att det är ett tradeoff mellan vad maskinen klarar och hur hanterbar den är för frifräsning med anhåll eller bara med kullager
Du kan fräsa luckor och avancerade saker med den du köpt. Man får bara tänka på att det är ett tradeoff mellan vad maskinen klarar och hur hanterbar den är för frifräsning med anhåll eller bara med kullager
Hej Nicdah!
Om jag förstår saken rätt så har Din fräsmaskin elektronisk varvtalsreglering, även om det inte framgår av den beteckning Du anger. Varvtalet kan då varieras mellan 10 och 22 tusen r/min. (Ursäkta, jag ser nu att Du har angett typen)
Enligt min manual för OF 900E är alla Festools skaftfräsar tillåtna upp till 27 tusen r/min, så det är kanske lämpligt att hålla sig till dem.
När jag köpte min fräsmaskin ingick en profilfräs med diam. 38 mm och 8 mm skaft, och den skall köras med ungefär 12 tusen r/min enligt manualen. Jag skulle inte vilja använda den vid fri fräsning, utan har byggt ett fräsbord. Jag bryr mig kanske inte så mycket om varvtalet som sådant, utan justerar det så att maskinen arbetar vibrationsfritt och lugnt. Givetvis skall fräsen vara skarp och matas försiktigt. Skenan Du kompletterat med är en stor tillgång både för fräsmaskinen och sågar.
Ett avslutande gott råd.... bygg ett fräsbord. I en tidigare tråd visar jag ett sådant för just en Festool fräs.
per
Om jag förstår saken rätt så har Din fräsmaskin elektronisk varvtalsreglering, även om det inte framgår av den beteckning Du anger. Varvtalet kan då varieras mellan 10 och 22 tusen r/min. (Ursäkta, jag ser nu att Du har angett typen)
Enligt min manual för OF 900E är alla Festools skaftfräsar tillåtna upp till 27 tusen r/min, så det är kanske lämpligt att hålla sig till dem.
När jag köpte min fräsmaskin ingick en profilfräs med diam. 38 mm och 8 mm skaft, och den skall köras med ungefär 12 tusen r/min enligt manualen. Jag skulle inte vilja använda den vid fri fräsning, utan har byggt ett fräsbord. Jag bryr mig kanske inte så mycket om varvtalet som sådant, utan justerar det så att maskinen arbetar vibrationsfritt och lugnt. Givetvis skall fräsen vara skarp och matas försiktigt. Skenan Du kompletterat med är en stor tillgång både för fräsmaskinen och sågar.
Ett avslutande gott råd.... bygg ett fräsbord. I en tidigare tråd visar jag ett sådant för just en Festool fräs.
per
Klicka här för att svara