8 402 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Svärd & Kedja
Sida 1 av 2
Har en Husqvarna motorsåg som jag köpte för ett par år sedan som jag är jättenöjd med. Dock har åldern och en viss ovarmsamhet i början gjort att det är dags att byta både kedja och svärd (15").
Vart kan man köpa detta online till ett överkommligt pris?
Har kollat lokala återförsäljare men tyckte inte priserna var av denna värld.
Alla tips mottages tacksamt.
// Snozzi
Vart kan man köpa detta online till ett överkommligt pris?
Har kollat lokala återförsäljare men tyckte inte priserna var av denna värld.
Alla tips mottages tacksamt.
// Snozzi
Clas oHlson känns som ett väldigt bra allternativ, har bara 4 mil till deras butik så kan ju stanna till där nästa gång man är i storstan.
Är det någon som vet om det är någon större kvalitéts skillnad på kedjorna beroende på tillverkare?
Tackar för svaren.
// Snozzi
Är det någon som vet om det är någon större kvalitéts skillnad på kedjorna beroende på tillverkare?
Tackar för svaren.
// Snozzi
Personligen kör jag bara med Husqvarnas svärd och kedjor, de håller bättre tycker jag och är anpassade till dreven med. Du bör förresten byta drev med om sågen har några år på nacken, drev slits med och är en vanlig orsak till kedjebrott.
/Kent
/Kent
Nu är nytt svärd och kedja inhandlat och monterat. Vilken skillnad det blev på sågen. Kedjan och svärdet som köptes på Clas Ohlson var båda tillverakde av Husqvarna AB om man läste på baksidan av produkterna. Dock stod det inte med stora bokstäver på framsidan.
Har dock en fråga om Slim Cut kedjor och svärd. Vilken del av kedjan är det som är smalare?
// Snozzi
Har dock en fråga om Slim Cut kedjor och svärd. Vilken del av kedjan är det som är smalare?
// Snozzi
Med reservation för att jag kan minnas fel...
.325 pixel/picco etc är om jag minns rätt smalare dels i drivlänkarna men även i skären jämfört med en .325
Drivlänkarna på dessa har ett hål i sig för att man skall kunna identifiera dem lättare. Fördelen är en minskad tendens till kast.
Är det 3/8 du avser så har jag ingen aning.
Som jag skrev tidigare så bör man byta kedjedrev om man byter kedjetyp, dreven slits in olika och sågar man mycket bör man även byta drev då och då.
/Kent
.325 pixel/picco etc är om jag minns rätt smalare dels i drivlänkarna men även i skären jämfört med en .325
Drivlänkarna på dessa har ett hål i sig för att man skall kunna identifiera dem lättare. Fördelen är en minskad tendens till kast.
Som jag skrev tidigare så bör man byta kedjedrev om man byter kedjetyp, dreven slits in olika och sågar man mycket bör man även byta drev då och då.
/Kent
Hålen gör även att det smörjer bättre. Det där med kast har jag aldrig hört. Det har väl ingen betydelse? Däremot går sågen inte lika tungt. Det är ju mindre spån som ska bort men den smala kedjan.Snickarboden skrev:Med reservation för att jag kan minnas fel...
/Kent
Mindre bredd på sågspåret ger väl mindre kastrisk jämfört med större bredd?
Här jämför jag även med att fila ner ryttarna mer än normalt, kedjan avverkar då mycket bättre men på bekostnad av en kraftigt ökad kastrisk.
/Kent
Här jämför jag även med att fila ner ryttarna mer än normalt, kedjan avverkar då mycket bättre men på bekostnad av en kraftigt ökad kastrisk.
/Kent