Det var det här med hönan och ägget. Toolbox har ett TB90 system ned utbytbara skär. Jag har köpt en universalkutter på Jula och det verkar vara samma standard som Toolbox använder. Är det någon skillnad på dessa, mer än att TB90 är staplingsbar?
Var det toolbox som startade standarden med utbytbara skär med den profilen?
Sen ska jag fräsa dörrspeglar och då brukar man använda en frisfräs men den är så himla dyr, så nu undrar jag om det går att använda universalkuttern med lämpligt skär? Givetvis så ska kuttern vändas och man kör fräsen baklänges för att få motfräsning. Kuttern tiltas horisontalt (90 grader) och höjden ställes så lågt att man fräser från undersidan på dörrspegeln. Dörrspegeln spännes fast i släden på fräsen.
Är det här farligt att göra? Det enda jag kan tänka mig är att stålen angriper fibrerna med en mera vinkelrätt anslag. Jag har inte sett något om att horisontalfräsning, så man börjar undra om det är för att det är farligt.
Jo jag vet att man kan köra med 12 mm pinnfräsa också, men jag tycker det är rejälare med en riktig kutter och det bör bli billigare i längden.
Var det toolbox som startade standarden med utbytbara skär med den profilen?
Sen ska jag fräsa dörrspeglar och då brukar man använda en frisfräs men den är så himla dyr, så nu undrar jag om det går att använda universalkuttern med lämpligt skär? Givetvis så ska kuttern vändas och man kör fräsen baklänges för att få motfräsning. Kuttern tiltas horisontalt (90 grader) och höjden ställes så lågt att man fräser från undersidan på dörrspegeln. Dörrspegeln spännes fast i släden på fräsen.
Är det här farligt att göra? Det enda jag kan tänka mig är att stålen angriper fibrerna med en mera vinkelrätt anslag. Jag har inte sett något om att horisontalfräsning, så man börjar undra om det är för att det är farligt.
Jo jag vet att man kan köra med 12 mm pinnfräsa också, men jag tycker det är rejälare med en riktig kutter och det bör bli billigare i längden.
Jag fräste som vanligt med ett TB-stål.
Iom att min kutter är 80mm så blir dock frisen väldigt kort.
en 100mm-kutter (eller ännu större) vore bättre.
Skulle du fräsa som du tänker så får du nog väldigt grov yta,
testa på en provbit.
Iom att min kutter är 80mm så blir dock frisen väldigt kort.
en 100mm-kutter (eller ännu större) vore bättre.
Skulle du fräsa som du tänker så får du nog väldigt grov yta,
testa på en provbit.
Törs man fräsa då?
Blir det grov yta för man träffar mera vinkelrätt?
Edit: Tror du förstod mig lite fel. Diametern på kuttern spelar ingen roll. Det är i så fall längden på skären som avgör. Du tänker nog på vertikalfräsning, men jag ska luta ikull kuttern till horisontalt läge.
Blir det grov yta för man träffar mera vinkelrätt?
Edit: Tror du förstod mig lite fel. Diametern på kuttern spelar ingen roll. Det är i så fall längden på skären som avgör. Du tänker nog på vertikalfräsning, men jag ska luta ikull kuttern till horisontalt läge.
Redigerat:
Är där bara låsning på muttern så inte kuttern kommer lös borde det inte kunna ske så mycket. Ämnet i sig blir ju ett skydd.
Däremot så kommer det att vilja lyfta sig så nån skiva över som ger ämnet stöd kanske inte är så dumt. Ändträet kommer att flisa sig väldigt lätt så fräsa i omgångar (som alltid) lär vara ett måste.
Andra alternativ är bordssågen med högt klyvanhåll ("texasfence").
Luna hade liknande infästning på sina stål från 80-talet och jag kör dem i min TB-90 kutter.
/Kent
Däremot så kommer det att vilja lyfta sig så nån skiva över som ger ämnet stöd kanske inte är så dumt. Ändträet kommer att flisa sig väldigt lätt så fräsa i omgångar (som alltid) lär vara ett måste.
Andra alternativ är bordssågen med högt klyvanhåll ("texasfence").
Luna hade liknande infästning på sina stål från 80-talet och jag kör dem i min TB-90 kutter.
/Kent
Rörande fräsar så hittade jag denna frisfräsen precis, måste ses som fyndpris men 200 mm's kuttrar är noll kul att köra med *brrrr*
http://www.blocket.se/vi/19419946.htm?ca=23_3_s
/Kent
http://www.blocket.se/vi/19419946.htm?ca=23_3_s
/Kent
Nä, jag missförstår dig inte, jag bara skriver dåligt 
Med din metod hänger det väl inte ens på skärlängden, du kan ju bara justera om "djupet" och köra en gång till.
Men du kommer ju att fräsa tvärträ i två ledder och då kan det väl bli grov yta (?)
Fräs i flera omgångar såsom Kent rekommenderar.
Eftersom du har en MF30 (dreggel...) så är där ju inga problem med att muttern kan lossna.
Med din metod hänger det väl inte ens på skärlängden, du kan ju bara justera om "djupet" och köra en gång till.
Men du kommer ju att fräsa tvärträ i två ledder och då kan det väl bli grov yta (?)
Fräs i flera omgångar såsom Kent rekommenderar.
Eftersom du har en MF30 (dreggel...) så är där ju inga problem med att muttern kan lossna.
Jag har kört dörrspeglar stående i bordsfräsen med högt fräsanhåll. Det blir ju lite samma sak som ditt förslag, fast sämre vinklar pga den klena diametern. Hur som helst fungerar det bra. Jag har tre tips till dig:
1. Fräs ändträt först. De urflisningar som garanterat kommer att bildas när du fräser ändträt kommer du att fräsa bort när du fräser längs fibrerna. Jag har sett beskrivningar där det påstås att man skall avsluta med ändträfräsningen. Jag kan bara se nackdelar med det förfarandet. Kanske kan någon lärd berätta varför det ibland hävdas att det skulle vara det rätta sättet. Jag har provat båda varianterna, och att avsluta med längsfräsningen ger ett bättre resultat.
2. Ta bort så mycket du kan med bordssågen först, så slipper du fräsa bort så mycket. Kanske spelar det ingen roll om man har en riktig fräs med mycket effekt.
3. Använd en "zero-clearance insert" så minimerar du risken att du fastnar med någon kant i öppningen för fräsen i bordet. Då blir det ett hack i frisen. Dessutom bör det minska risken för urflisningar, speciellt om du råkar på en kvist. Nu vet jag inte hur din fräs ser ut, så det kanske inte fungerar.
1. Fräs ändträt först. De urflisningar som garanterat kommer att bildas när du fräser ändträt kommer du att fräsa bort när du fräser längs fibrerna. Jag har sett beskrivningar där det påstås att man skall avsluta med ändträfräsningen. Jag kan bara se nackdelar med det förfarandet. Kanske kan någon lärd berätta varför det ibland hävdas att det skulle vara det rätta sättet. Jag har provat båda varianterna, och att avsluta med längsfräsningen ger ett bättre resultat.
2. Ta bort så mycket du kan med bordssågen först, så slipper du fräsa bort så mycket. Kanske spelar det ingen roll om man har en riktig fräs med mycket effekt.
3. Använd en "zero-clearance insert" så minimerar du risken att du fastnar med någon kant i öppningen för fräsen i bordet. Då blir det ett hack i frisen. Dessutom bör det minska risken för urflisningar, speciellt om du råkar på en kvist. Nu vet jag inte hur din fräs ser ut, så det kanske inte fungerar.
Det blir nog en farlig tomte i år.snickarboden skrev:
Han jobbar här som säljer.
"Zero-clearance-insert" gör man ju lätt...
1. Fäst en skiva på bordet, lämpligen plyfa.
2. Fräs igenom den.
3. Lägg på en skiva av samma höjd på tappsläden.
4. Kör på
/Kent
1. Fäst en skiva på bordet, lämpligen plyfa.
2. Fräs igenom den.
3. Lägg på en skiva av samma höjd på tappsläden.
4. Kör på
/Kent
Det var nog ingen dum idé. Gör man som snickarboden säger så bör det bli bra.mattiasp skrev:3. Använd en "zero-clearance insert" så minimerar du risken att du fastnar med någon kant i öppningen för fräsen i bordet. Då blir det ett hack i frisen. Dessutom bör det minska risken för urflisningar, speciellt om du råkar på en kvist. Nu vet jag inte hur din fräs ser ut, så det kanske inte fungerar.
Först ska jag göra furubord och lite andra projekt, men sen ska det bli av. Det är 12 st garderober med överskåp, så det behövs 48 st dörrspeglar om jag räknat rätt. Jag återkommer när jag har börjat.
Nu har jag fått hem frisfräsen jag handlade på blocket efter tips från snickarboden. Jag lade den på köksvågen och den stannade på 4998 gram.:eek: Snickarboden nämde nått om *brrrr*
och jag instämmer. Märket är Omas modell:427-2 som Sernbrandt nästan säljer. Blev lite orolig om den är MAN eller MAC klassad. Efter lite letande upptäckte jag den var MAN klassad.
En frisfräs är lite lurig på vilket varvtal den ska köras. Ytterdiametern är 200 mm och innerdiametern är 82 mm. Jag kan välja mellan 3000 eller 6000 v/min. Tillverkaren rekomenderar 3900-6600 rpm. Kör jag 6000 v/min får jag en hastighet på 62,8 m/s ytterst och 25,8 m/s innerst. *brrrr*
Nån som tycker varvtalet låter vettigt?
och jag instämmer. Märket är Omas modell:427-2 som Sernbrandt nästan säljer. Blev lite orolig om den är MAN eller MAC klassad. Efter lite letande upptäckte jag den var MAN klassad.
En frisfräs är lite lurig på vilket varvtal den ska köras. Ytterdiametern är 200 mm och innerdiametern är 82 mm. Jag kan välja mellan 3000 eller 6000 v/min. Tillverkaren rekomenderar 3900-6600 rpm. Kör jag 6000 v/min får jag en hastighet på 62,8 m/s ytterst och 25,8 m/s innerst. *brrrr*
Nån som tycker varvtalet låter vettigt?
Fina grejer din snorunge...
Själv kör jag med högt anhåll på bordssågen, det funkar fint men finishen blir ju inte i klass med en fräs förstås. En MF30 skulle inte sitta fel... lyckans ost.