16 195 läst ·
21 svar
16k läst
21 svar
Frässtål vad kan man göra med alla olika
Sida 1 av 2
Just köpt en fräs och en låda med 50 frässtål för att lära mig. Målet är att bygga lite snygga hyllor och möbler.
Men hur använder man alla olika frässtål, vissa kantstål är ju enkla att förstå och vissa notfräsar också men det finns så mycket konstiga saker. tex en som är ca 3 cm med en kullagerstyrning längst ner och en med kullagerstyrningen överst, men stålet och kullagret är ju lika breda vad gör man med dessa, finns det böcker att köpa eller guider på nätet ?
Men hur använder man alla olika frässtål, vissa kantstål är ju enkla att förstå och vissa notfräsar också men det finns så mycket konstiga saker. tex en som är ca 3 cm med en kullagerstyrning längst ner och en med kullagerstyrningen överst, men stålet och kullagret är ju lika breda vad gör man med dessa, finns det böcker att köpa eller guider på nätet ?
Vilken låda med frässtål är det du har köpt? Jag är på jakt efter notfräs med kullagerstyrningen överst (vid fästet) som tydligen fanns i din, men har inte sett det någonstans när jag har letat.
Just det frässtålet kallas för templatebit/mallfräs och används för att kopiera en template/mall som man lägger ovanpå arbetsstycket.
Just det frässtålet kallas för templatebit/mallfräs och används för att kopiera en template/mall som man lägger ovanpå arbetsstycket.
Kärt barn har många namn. Kallas även kopieringsfräs eller kantfräs. Classe har sånna satser vet jag. Både Classe och Jula säljer i lösvikt oxå.ottot skrev:Vilken låda med frässtål är det du har köpt? Jag är på jakt efter notfräs med kullagerstyrningen överst (vid fästet) som tydligen fanns i din, men har inte sett det någonstans när jag har letat.
Går ju att köpa löst också. Själv har jag ett DeWaltstål som jag köpte på Ahlsell...ottot skrev:Vilken låda med frässtål är det du har köpt? Jag är på jakt efter notfräs med kullagerstyrningen överst (vid fästet) som tydligen fanns i din, men har inte sett det någonstans när jag har letat.
Kantfräs har jag, det jag är ute efter är ett liknande frässtål fast med kullagret i andra änden så man kan ha mallen ovanpå arbetsstycket. I utländska butiker har jag sett det under namned templatebit. Och ett sådant stål har jag inte sett någonstans på clase/jula/biltema har dock hittat ett här, men för lite mer pengar än vad jag vill spendera....Snorunge skrev:
Jag rekommenderar dig att spendera de pengarna. Cobolt är bra kvalitet, och fräsar av den typen är verkligen toppen att jobba med.ottot skrev:Kantfräs har jag, det jag är ute efter är ett liknande frässtål fast med kullagret i andra änden så man kan ha mallen ovanpå arbetsstycket. I utländska butiker har jag sett det under namned templatebit. Och ett sådant stål har jag inte sett någonstans på clase/jula/biltema har dock hittat ett här, men för lite mer pengar än vad jag vill spendera....
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Instämmer, Daniel, Cobolt är jättebra. CMT är också ett bra märke, men det går fort att spendera om summan man lagt på maskinen i frässtål.
Jag fick med ett par "mallfräsar" i en billig frässats från Harald Nyborg som jag köpte för ett par månader sedan. Säkert inte samma kvalitet som förslagen ovan, men klart billigare.
Vad gäller litteratur vill jag tipsa om "Woodworking with the router" av Bill Hylton. Utmärkt bok, jag köpte min på Adlibris i våras och har läst den flitigt. Det verkar som att det är en ny upplaga på gång, så den går tyvärr inte att beställa just nu.
Vad gäller litteratur vill jag tipsa om "Woodworking with the router" av Bill Hylton. Utmärkt bok, jag köpte min på Adlibris i våras och har läst den flitigt. Det verkar som att det är en ny upplaga på gång, så den går tyvärr inte att beställa just nu.
Sedan kan man skicka överhandsfräsen dit pepparn växer... Två täta ryggskott när jag stått och jobbat med överhandsfräsen, så den maskinen och jag är inte kompisar just nu! Det är en perfekt arbetsställning för ryggskott, statiskt hängande framåt i ryggen samt tungan rätt i mun, så man spänner sig lite extra. Sedan, PANG i ryggen! För naprapatpengarna har jag snart haft råd att byta upp mig till en Festool-fräs...
Redigerat:
Får man inte ryggskott av Festool ?
Tack för alla tips, det här med överhandfräs var nog lite "större" än jag trott.
Man måste ha mycket mallar eller liknande och sen så verkar stålen inte hålla i evigheter enligt vissa inlägg, men å andra sidan blir det ju snyggt när man lyckas.
Tack för alla tips, det här med överhandfräs var nog lite "större" än jag trott.
Man måste ha mycket mallar eller liknande och sen så verkar stålen inte hålla i evigheter enligt vissa inlägg, men å andra sidan blir det ju snyggt när man lyckas.