Behöver köpa en hygglig byggsåg, antingen en kombi eller fast klyv för rimliga pengar, vad rekommenderar ni, och/eller har ni sett ngt erbjudande nu i jultider

Mikael_L
Har du tillgång till trefas?

Det har jag och därför är jag mycket sugen på denna
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=816
ifall jag gör mig av med den klyvsåg jag har nu.

Såvitt jag förstår är det exakt samma som den ClasOhlson säljer, men denna är starkare och inkl justerbord!

Nu stod det tillfälligt slut, men det går väl att kolla hur länge det är innan dom får in fler.

edit:
Nu ser jag att clasohlson-sågen verkar ha bytt namn till cotech, men det verkar vara samma såg ändå. Men denna kostar alltså 500:- mer än DUABhusets och saknar då justerbordet (600.- till). Sen är denna på 230V och svagare motor.
En kompis har denna CO-såg, jag har använt den lite och tycker det är en rätt OK såg för pengarna, men DUABhusets måste ju vara ännu mer för pengarna då.

Redigerat:
Vilka krav har du på pris och mobilitet? Jag brukar rekommendera Bosch GTS10 eftersom jag har en och är nöjd, men den är på 1800W och är väl inte riktigt vad jag skulle kalla en byggsåg.

Kan du tänka dig gå upp vi viktklass kan det finnas en del på Blocket i dessa tider.

Skulle gärna köpa en bosch gts10, det är bara det att den är i dyraste laget:mad: Har i och för sig trefas men kanske inte behöver den kraften och tyngden, har sneglat på kombisågar också - men eftersom jag har en kap/ger, så vore nog en bordssåg bättre. Ngn som sett bra pris på bordssåg typ bosch, makita , dewalt ngnstans?

Mikael_L
magjo skrev:
Skulle gärna köpa en bosch gts10, det är bara det att den är i dyraste laget:mad: Har i och för sig trefas men kanske inte behöver den kraften och tyngden, ...
Du skrev byggsåg i rubriken.
En byggsåg kan aldrig få för mycket kräm. Det är bara ett stort elände när den börjar storkna för att du ska klyva en rejäl regel.

Men det finns många fler aspekter, givetvis.

Vill du använda sågen till lite finssnickeri efter du byggt klart, t.ex. möbler, hyllor osv. Då ger ju en GTS10 eller en deWalt för den delen, betydligt mer finlirprecision.
Funderar man på en trefasare så gäller det ju också att inse att sågen blir mindre mobil. Den kanske inte går att ta med till svågern för lite snabbjobb, för att han saknar trefas...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.