Det kan vara en besvärlig arbetsställning. Vad hade du för höjd på bordet?

legul skrev:
Får man inte ryggskott av Festool ?

Tack för alla tips, det här med överhandfräs var nog lite "större" än jag trott.
Man måste ha mycket mallar eller liknande och sen så verkar stålen inte hålla i evigheter enligt vissa inlägg, men å andra sidan blir det ju snyggt när man lyckas.
Jag kan tänka mig att man även kan få ryggskott av Festoolen, men om jag känner Grop rätt, så använder han säkert en DeWalt.... :D

Det finns massor med tips på hur du kan göra egna mallar ute på nätet, så det behöver faktiskt inte bli så dyrt.
Men mitt råd är lägg ner några kronor extra på ett par ordentliga skaftfräsar, gärna en kantfräs med styrlager är aldrig fel.
På nätet kan du också finna många fiffiga lösningar om hur man själv tillverkar olika slags jiggar och varför inte kanske ett litet bärbart fräsbord....
På sidan www.woodworkeronline.com kan du under fliken "poadcast" finna ett 40 - tal olika videor, HELT GRATIS OCH LAGLIGT, bla på hur du använder din fräsmaskin.
Lycka till!!

Nu har jag klivit in i julkoma helt....
Länken ska givetvis vara www.woodworkingonline.com och ingenting annat, SORRY!!
Tackar "Snorunge" för att han var uppmärksam på detta, så han kommer nog att få en extra skaftfräs av tomten i julklapp!

Ett annat länktips är www.routerforums.com. Har inte varit där så mycket, men det verkar finnas mycket att kika på!

Hur klarade vi oss utan Internet, perfekta länkar, ögonen blöder.
Men mitt råd är lägg ner några kronor extra på ett par ordentliga skaftfräsar, gärna en kantfräs med styrlager är aldrig fel.

Jag köpte Festools lilla låda med fräsar och en STOR låda från Classe och man märker definitivt skillnad men med den prisskillnaden per styck så vore det ju konstigt annars, i Festools boxen fanns bla kantfräsen med styrlager.

Ett vanligt återkommande och i mina ögon bra tips vare sig det gäller frässtål, bits eller skruvmejslar - köp ett skräp-set först, du märker fort vilka som används mest, ersätt dessa med kvalitetsalternativ (du lär bli tvungen, för med skräp-set går grejerna sönder när man använder dom mycket).

Jag gjorde så här...

Mina första stål var Jula-stål (Classe kvalitet) till min första fräs, en Makita RP1110C. Sedan köpte jag bra stål allteftersom dom behövdes. Jag köper inga billiga numera, utan det blir Bosch, CMT eller Cobolt. Festool är rätt dyra om man jämför med redan toppenbra stål som Cobolt och CMT.

Genom att behovsköpa stål så svider det inte fullt lika mycket som att köpa ett toppenkit på en gång. Fast ibland så är det svårt att hålla fingrarna borta från att skaffa ett nytt stål.

Bra stål att börja med skulle jag säga är:

Notfräs med eller utan botenskär: 8, 12, 20mm
Avrundningsfräs med styrlager: 6,35 och 12,7mm
Profilfräs med styrlager modell Ogee: radie 6,4mm (sök på internet efter ogee och routing)
blir fina blombrädor till frugan med ogee...
Sinkfräs: 12,7mm för laxfogar och liknande

Med ovan kommer man jättelångt och kan kombinera fräsar för att få en mer avancerad profil utan att lägga ner en femhundring på en fräs.

Nu efter 5 år då jag köpte min Makita så har jag kring 35 stål och 5 fräsar. Classe stålen fungerar fortfarande men är rätt slitna, mina cobolt och CMT är dom som fungerar bäst. Fast jag behandlar stålen som ett glas med Whisky, med varsamhet och finess :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.