Kikar på alternativet Dewalt 745 http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW745/
eller Festool Precisio cs 50
http://www.festool.se/mediandoweb/i...P=3494&ID_O_PRODUCT=24976&BLATT=1&PARENT=1763
Har haft en Festool på lån en tid och den har fungerat underbart. Bara att den är mycket tystgående och lätt att flytta runt (alltså låg vikt) är två saker som tilltalar mig.
Det skiljer ju ganska mycket i pris maskinerna emellan. Frågan är hur mycket gladare man blir av Festool än Dewalt?
Eller finns andra förslag i samma genre?
...undrar Andreas
http://www.festool.se/mediandoweb/i...P=3494&ID_O_PRODUCT=24976&BLATT=1&PARENT=1763
Har haft en Festool på lån en tid och den har fungerat underbart. Bara att den är mycket tystgående och lätt att flytta runt (alltså låg vikt) är två saker som tilltalar mig.
Det skiljer ju ganska mycket i pris maskinerna emellan. Frågan är hur mycket gladare man blir av Festool än Dewalt?
...undrar Andreas
Dewalt 744 är inte alls dum. Vet inte hur den är i förhållande till cs50, men tror den ligger ett par steg före DW 745 åtminstone. Bosch GTS 10 brukar ju oxo vara populär i dessa sammanhang.CraneIsland skrev:Kikar på alternativet Dewalt 745 [länk]
[länk]
...undrar Andreas
Jag har båda alternativen, DeWalten av en äldre modell dock,
Festoolen är väl bra, mycket bättre om det är möbelnivå på snickerierna, men den är ganska ömtålig, den känns efter ett år ganska ranglig och sliten,
Dewalten känns efter 5 år fortfarande ny, och då har den trillat av släpvagnen i en kurva
Jag uppfattar det som två helt olika maskiner, som är svåra att jämföra,
Festoolen vill jag ha hemma, i snickarboa, DeWalten får följa med på lite äventyr..
Festoolen är väl bra, mycket bättre om det är möbelnivå på snickerierna, men den är ganska ömtålig, den känns efter ett år ganska ranglig och sliten,
Dewalten känns efter 5 år fortfarande ny, och då har den trillat av släpvagnen i en kurva
Jag uppfattar det som två helt olika maskiner, som är svåra att jämföra,
Festoolen vill jag ha hemma, i snickarboa, DeWalten får följa med på lite äventyr..
Jag reagerade mycket positivt på att Festoolen jag har till låns känns så smidig och lätt. Jag flyttar ju oftast mina maskiner ganska frekvent, så det är en önskvärd egenskap. Fast jag misstänkte också att den låga vikten kanske har sitt pris, i som du säger, lite ranglig efter en tid.
Då måste jag kika närmare på DeWalten! Har också sett att Bosch har en modell som heter GTM 12. Ska kolla in den!
Du som provkört båda modeller, tycker du att Dewalten väsnas mer? Kanske egentligen inget att fästa för stor vikt på, men när jag häromkvällen utan problem körde Festoolen i rummet intill där barnen sov, blev en tyst maskin något jag gillade!
Då måste jag kika närmare på DeWalten! Har också sett att Bosch har en modell som heter GTM 12. Ska kolla in den!
Du som provkört båda modeller, tycker du att Dewalten väsnas mer? Kanske egentligen inget att fästa för stor vikt på, men när jag häromkvällen utan problem körde Festoolen i rummet intill där barnen sov, blev en tyst maskin något jag gillade!
Nu har jag inte känt på Festools gersåg men jag kände däremot på DeWalt 744 helgen som var och det var ingen bra erfarenhet. Vilket rappligt anhåll, tycker jag iafa. Det var mitt första intryck. Anhållet är bland det viktigaste på en bänksåg.
För grovjobb är den säkert funkis, men jag skulle inte vilja ha den för finsnickerier. Bosch GTS10 känns mycket bättre.
För grovjobb är den säkert funkis, men jag skulle inte vilja ha den för finsnickerier. Bosch GTS10 känns mycket bättre.
:eek:...nu måste du ha fått tag på ett trasigt ex. Stabilare anhåll än på en DW 744 finns inte på små bordssågar. Låste du verkligen anhållet med spaken?geschwint skrev:
Enda nackdelen är att den väsnas så förbannat.
Jorå, jag låste den och den ville inte räta upp sig eller vara stabil... kanhända att den var defekt efter mycket fingrande. Kollade på baksidan också men såg inget direkt solklart för justering. Var tvungen att kolla beteckningen igen då jag så väl kommer ihåg att den diskuterats mycket här. Därför blev jag liiite förvånad över hur den verkade.
På vilket håll var den inte stabil? Jag tycker att anhållet är toppen på 744an, har iofs en elu.geschwint skrev:Jorå, jag låste den och den ville inte räta upp sig eller vara stabil... kanhända att den var defekt efter mycket fingrande. Kollade på baksidan också men såg inget direkt solklart för justering. Var tvungen att kolla beteckningen igen då jag så väl kommer ihåg att den diskuterats mycket här. Därför blev jag liiite förvånad över hur den verkade.
"Den ville inte räta upp sig" säger du. Hmmm.... då vet jag nog vad det var för fel. Jag har råkat ut för det. Orsaken är att det ena kugghjulet har kuggat över mot kuggstången och inte går in i kuggarna riktigt. Och då blir det rappligt.
Vet inte riktigt vad det berodde på, men jag tror att det var spån som fastnat på ett ställe och tryckte ner axeln. Tog tryckluft och blåste rent så var det bra.
Vet inte riktigt vad det berodde på, men jag tror att det var spån som fastnat på ett ställe och tryckte ner axeln. Tog tryckluft och blåste rent så var det bra.
Vet inte om Dewalt har detta:
"Kapa snabbt och exakt upp till 300 mm bredd genom att dra sågklingan" (från "fördelar' på Festools hemsida), detta är den stora vinsten med Festool. Ex kunna gira ändar på längre lister/bräder/mdf genom att låsa arbetsstycket och endast dra klingan. Ger grym precision många gånger.
"Kapa snabbt och exakt upp till 300 mm bredd genom att dra sågklingan" (från "fördelar' på Festools hemsida), detta är den stora vinsten med Festool. Ex kunna gira ändar på längre lister/bräder/mdf genom att låsa arbetsstycket och endast dra klingan. Ger grym precision många gånger.
Det har inte dewalten, tror festool är ensamma om detta.pbengtsson skrev:Vet inte om Dewalt har detta:
Då tycker jag att Festool är ett givet val av de två.Daniel_N skrev:
Alternativet är annars http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DW743N/
som är en kanon allround såg, du kan både klyva och använda den som kapsåg. En riktig slitvarg. Nackdelen är dess begränsade kapomfång (max 180mm). Köp flera klingor med olika tandning och man har en såg till nästan allt.
Festtool har oftast väldigt bra lösningar, har man kört med dragsåg några gånger vill man aldrig vara utan det. Som klyvsåg är den likvärdig de flesta. Men kör man inomhus är en tillkopplad dammsugare ett måste.Snorunge skrev:
Ett annat alternativ som är tilltalande:
http://www.festool.se/mediandoweb/i...&ID_O_TREE_GROUP=3684&PARENT=1662&AKTIVPROD=1
Då får man ett mycket bra grundpaket om man kompleterar med sågskena.
Tycker inte att DW 743 o 744 är jämförbara, 743 är en tuff slitvarg för byggen, 744 en snickerisåg med mycket bättre precision. Och ett anhåll som är ljusår bättre än 743.pbengtsson skrev:Då tycker jag att Festool är ett givet val av de två.
Alternativet är annars [länk]
som är en kanon allround såg, du kan både klyva och använda den som kapsåg. En riktig slitvarg. Nackdelen är dess begränsade kapomfång (max 180mm). Köp flera klingor med olika tandning och man har en såg till nästan allt.