Hur gör man för att kalibrera det utan att ha något som är i lod?

Var man ställer in vet jag, me jag minns inte hur det var man rita ut det på väggen.

Någon som vet hur man gör?

Var nåt med att vända på det o rita om och ta mitten av det eller nåt sånt :/

Dzollero skrev:
Hur gör man för att kalibrera det utan att ha något som är i lod?

Var man ställer in vet jag, me jag minns inte hur det var man rita ut det på väggen.

Någon som vet hur man gör?

Var nåt med att vända på det o rita om och ta mitten av det eller nåt sånt :/
Egentligen behöver du inte ens något som är i lod. Så länge det du lägger passet på är stabilt och inte rör sig så är det ok. Släng upp passet, kontrollera nog exakt hur lutningen, vänd passet, alltsi inte upp och ner, utan snurra ett halvt varv sett uppifrån, och kontrollera att lutningen är lika stor, fast åt andra hållet. Enklast är förstås att kolla när passet är helt i våg.

Detta kan man göra genom att hålla passet (mot tex en gipasd vägg) så att det visar att det är helt i våg, dra en linje längs hela passet, viktigt att man inte tippar passet här, vända på passet och kontrollera att det följer linjen exakt, om inte, kalibrera.

För att undvika att man inte lyckas hålla passet helt stilla när man ritar, eller helt enkelt ser fel på om strecket följer passet ordentligt så kan man spika upp två regelbitar eller ngt på väggen. Så lodrätt man kan. Upp med passet på dessa, se till att passet endast kan sitta på ett sätt, dvs med lite anläggningsyta mellan regel och pass, tex genom att sätta regeln med ett hörn uppåt. Se till att få passet i våg genom att lägga tex pappersbitar på den ena regeln. Vänd o kontrollera. På så vis slipper man hålla passet alldeles stilla mot linjen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.