Jag har blivit erbjuden ett nytt elektriskt ställdon som jag funderade på om man kunde använda som lyft i ett fräsbord. Donet matas med 24V, har en slaglängd på 200 mm, klarar 400 kg samt är IP66. Jag förstår att 400 kg är något överdimensionerat men det borde kunna hålla emot ganska bra.

Den primära frågan jag har rör matningshastigheten. Den är som standard 7 mm / s. Den som jag blev erbjuden donet av sa att man borde kunna ansluta 12 V och få halva hastigheten. Kan det stämma? Ett praktiskt prov med ett bilbatteri gav 100 mm på 23 s vilket blir ca 4 mm / s vilket verkar rimligt. Om det är så kan man tänka sig att göra en snabbmatning samt en finmatning.

Andra tankar och idéer mottages också tacksamt.

Du menar att 7mm/sek är för snabbt? Idén med två matningshastigheter är väl bra. Kanske man ska addera en handfinjustering också? Ska du ha mätverktyg till också eller?

Vilken typ av lyft blir det? Det är egentligen (som jag förstår det) ett större problem än lyftmaskin etc.

När det gäller hastigheten vill man ju kunna fninjustera. Jag vet inte om det finns justerratt på donet, men tror inte det. Får kolla det.

När det gäller lyft så hade jag tänkt att man kunde fästa in donet fast på fräsen. Funderade på CO´s stora fräs. Om man inte kan fästa den på ett bra sätt kanske man kan komplettera pelarna med vars en kraftig fjäder som håller emot och sedan bara låta donet trycka mot bakstycket i enlighet med domkraftsförslaget här i forumet?

Vet någon om det går att byta frässtål "uppifrån" på en CO-fräs? Tänkte att man kör upp maskinen i topp och byter stål.

Du har möjligtvis inga bilder på ställdonet ?

Ska fixa det.

Ibland hinner man inte med vad man tänkt...

Här kommer bilderna. Hålet i toppen på donet är 18 mm.

Har kollat och det finns ingen manuell frikoppling på just detta donet.

• IMG_6170.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6171.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.