Istället för att köpa en kexmaskin så tänkte jag testa på sammanfogningstekniken med min fräs. Den första frågan är väl om detta funkar eller om ni har några erfarenheter av detta? Har sett ett kit på CO http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57425302
Sedan så hittade jag ett motsvarande stål på Jula för endast 39kr och tänkte att det kan vara bra å testa med, men det visade sig vara 3,35mm och ett kex är 4mm, eller? Är alla kex 4mm eller finns det andra tjocklekar oxå?
Sedan så hittade jag ett motsvarande stål på Jula för endast 39kr och tänkte att det kan vara bra å testa med, men det visade sig vara 3,35mm och ett kex är 4mm, eller? Är alla kex 4mm eller finns det andra tjocklekar oxå?
Alla kex är 4 mm. Varför Julas är 3,35 vet jag inte men kex är 4mm och klingor till kexmaskiner är 4mm så... följ mattias råd.
Visst funkar det att "kexa" med överhandsfräs. Det blir bara lite mer riggande för en del typer av förbindningar. Dessutom måste du alltid byta stål och rigga om för att göra en hyllförbindning mitt på skiva. Det är egentligen bara två typer av förbindning som du klarar med överhandsfräs utan att rigga om med allt vad det innebär av att mäta osv; kant i kant eller vanlig hörnförbindning kant i kant.
Visst funkar det att "kexa" med överhandsfräs. Det blir bara lite mer riggande för en del typer av förbindningar. Dessutom måste du alltid byta stål och rigga om för att göra en hyllförbindning mitt på skiva. Det är egentligen bara två typer av förbindning som du klarar med överhandsfräs utan att rigga om med allt vad det innebär av att mäta osv; kant i kant eller vanlig hörnförbindning kant i kant.
Vill man inte lägga 3000 spänn på en kexmaskin så funkar fräsen bra. Du kan ju förstås inte göra 45graders hörnförbindningar eller hyllförbindningar, men det funkar ju för alla typer av skarvar. När jag själv jobbade som snickare för ca 20 år sedan så användes den flitigt vid snickeridetaljer, tror inte det fanns några behändiga kexmaskiner på den tiden.
Jag har använt just denna endel, mest till att skarva ihop hyllplan på längden. Det fungerade kanonbra. Visst, man behöver byta fräs om man vill köra ett spår mitt på en skiva för att foga mitt i men det besväret kan man ju leva med om man inte kör väldigt mycket.u95hw skrev:
Med lite planering av arbetet så går det ju att minimera antalet byten ganska bra.
CCPusher> Fräsa spåren mitt på en skivas yta t ex.
Rörande 3,35 mm not så kan den kanske funka ihop med masonitebitar, de går med det med.
/Kent
Rörande 3,35 mm not så kan den kanske funka ihop med masonitebitar, de går med det med.
/Kent
Lite intresanta svar, blir nog ett helgprojekt att leka lite med fräsen. Att man skulle kunna använda masonit (board) låter ju som en rolig tanke, får allt testas. För min del i nästliggande projekt så skall jag skarva enligt bilderna (hörn, typ ram och låda) så då borde man få en bra passning med en fräs.
Kan även inflika att min snickarnivå ligger på hobby för tillfället och då får man testa lite enkla å billiga tekniker i början. Tack för svaren
Kan även inflika att min snickarnivå ligger på hobby för tillfället och då får man testa lite enkla å billiga tekniker i början. Tack för svaren
Klicka här för att svara
