28 821 läst ·
24 svar
29k läst
24 svar
Hjälp att kontruera ett verktyg, borrjigg / borrmall för kökshandtag
Ja Martin, här kommer ett par stycken.

Tre träbitar, en är lös och hålls på plats av den lilla tvingen.

Som jag sa tidigare, märk ut hålen noggrant på första lådan och borra med klent borr. Lägg mallen på plats och borra från lådans insida, borra igenom mallen. Mallen kan nu användas vid borrning av efterföljande lådor.
Behöver Du borra bredare lådor så flyttar Du anslagsklotsen.

Sedan kan Du antingen markera hålen på den bredare lådan och borra nya hål i mallen från insidan, eller så markerar Du centrum på lådan och justerar mallen så att dess centrum hamnar över lådans.
Det blev en lång beskrivning av något mycket enkelt, och jag hade trevligt under tiden.
per

Tre träbitar, en är lös och hålls på plats av den lilla tvingen.

Som jag sa tidigare, märk ut hålen noggrant på första lådan och borra med klent borr. Lägg mallen på plats och borra från lådans insida, borra igenom mallen. Mallen kan nu användas vid borrning av efterföljande lådor.
Behöver Du borra bredare lådor så flyttar Du anslagsklotsen.

Sedan kan Du antingen markera hålen på den bredare lådan och borra nya hål i mallen från insidan, eller så markerar Du centrum på lådan och justerar mallen så att dess centrum hamnar över lådans.
Det blev en lång beskrivning av något mycket enkelt, och jag hade trevligt under tiden.
per
Per tack för bilderna, toppen nu ser jag det hela mycket bättre framför mig.
Medlem
· Stockholms
· 2 inlägg
Hej,Martin_Blomberg skrev:Tänkte jag skulle köpa denna borrjigg för att sätta upp ca 35 kökshandtag (bra bild på sidan 3 i pdf dokumentet i länken nedan):
[länk]
Fick en prisuppgift på 1800kr (+ moms antar jag).
För dyrt, så jag tänkte att det borde gå att konstruera nånting liknande själv. Nån som har lust att komma med förslag om hur man kan konstruera en sådan borrjigg hemma?
Några startidéer som jag har är att ta en tving för att använda den raka delen och fästa de justerbara borrjiggarna på den (typ sån tving: [länk]). Dvs att den raka delen av tvingen skulle motsvara delen märkt med siffran 1 i pdfdokumentet (på sidan 3). Men vad skall jag använda som de justerbara borrjiggarna?
Eller att kopiera hettich konstruktionen och göra den helt i trä. Hur går jag praktiskt tillväga för detta?
Eller är det någon som har en helt annan konstruktion som det går att konstruera själv?
Ändamål:
Märka ut hål för kökshandtag av varierande längder.
Kriterier:
* Det skall vara lätt att exakt markera hålen.
* Det skall vara lätt att överföra CC på kökshandtagen till mallen
* Mallen skall inte behöva ställas varje gång jag skall markera för hål med samma avstånd.
* Mallen får inte bli sliten/tappa noggrannheten efter några utförda markeringar
* Jag skall inte behöva ha bläckfiskarmar för att använda den. Dvs max en hand för att hålla mallen på plats när jag skall markera för hålen.
* Den skall vara justerbar
* Det skall inte vara en engångsmall
Efter lite googlande:
Hittade en på Smarthem.se från Hettich
http://www.smarthem.se/6924/p/mobelbeslag/borrmall-for-handtag-och-knoppar
Jula Katalogen artnr.313-329 Monteringsmall
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden