funderar på en hn kompressor 2.5hk med 16l tank, vad tror ni kan det vara allround? skall blåsa lite och spika lite med den?? vill helst inte lägga mer än 1400

Köp inte en för liten kompressor. Jag snålade och köpte en billig med liten tank (typ 16l) och 1,5hk. När jag skulle blåsa upp ungarnas pol så började det lukta bränt om den och så slutade den fungera.

Fundera noggrant vad du skall använda den till. De flesta verktyg tar mer luft än vad man tror, speciellt sprutmålning. Kolla exakt vad du vill göra, med vilket verktyg och ta reda på hur många liter/minut som du behöver. Välj sedan kompressor.

kolla i bilteama kattalogen, de ha har en tabell där så ser du vilken storlek du behöver till olika verktyg och funktioner

skulle en 25l tank vara mkt bättre? annars tycker jag det verkas som 2.5hk verkar vara tillräckligt för en allround kompressor? 8 eller 10 bar mactryck, spelar det ngn större roll? biltemas har 8, men vissa hn kompressorer har 10 som max:confused::confused:

Biltema har ju ett bra sortiment kompressorer.
Eller så letar du efter en begagnad.

Själv köpte jag en Atlas-Copco LE5 som hade stått som reservkompressor på jobbet.
1.5kW, 150l tank och otroligt tyst.

vill gärna ha något släpbart i alla fall, jobbar i huset nu - sedan villjag hade i garage/ladugård, därför intresset för en upprätstående kompressor på hjul:D

Jag är också ute efter en liten billig kompressor.
Tänkte helst hamna under tusenlappen och mest använda den till renblåsning o dyl.
Hur är Julas (ABAC) resp. Biltemas mindre kompressorer?

Vid ett samtal på jobbet bekräftades att en gammal skröna fortfarande stämmer: "etthundra literminut per hästkraft" Själv tycker jag att det är minst lika viktigt att inte köpa för stor maskin. Visst är det jättehäftigt att pumpa upp den jättestora tanken jättefort men sedan står den där i sitt hörn och läcker ut all luft och det är bara att hoppas att man hadde nytta av värmen...

En större tank är ju bra för att kunna accumulera lite mer luft för snabba, korta förbrukare.

Det börjar dyka upp mindre kinamaskiner på 1,5-2,5 hk på 50 liters tankar till vettiga priser.

10kg eller 8..... de som faktiskt går till 10 slits oftare fortare ut.. köper du en sådan ställ ner den till max 8. för de är de sista hgna som sliter på maskinen. Så stor tank som möjligt. tar längre tid att fylla men när den är full är det bekvämt. om du nu inte ska flytta runt på den

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.