Svets och vinkelslip , när man vill kräkas på snickrandet kan man alltid åka till garaget/verkstan och koppla av lite....

*Sanna* skrev:
vi har gjort diverse renoveringar och klarat oss på
cirkelsåg
sticksåg
skruvdragare
gersåg
hammare osv
alla är av billigt "skit"märke....
renoverat i 4år nu med samma maskiner...
Det är kanske därför ni inte blivit färdiga än? :p

Förlåt, men jag kunde inte låta bli. Ska jag vara ärlig så har jag också köpt på mig en massa billigare verktyg med motiveringen: om jag använder dem mycket så kan jag köpa nya bättre (dyrare) för då vet jag i alla fall att de används. Sen har man dessutom kvar den billiga i reserv. Dessvärre har allt funkat så pass bra att inget har blivit utbytt och jag har fått byta taktik och köpa dyra från början eftersom det ju egentligen är dem jag vill ha. Synd då att det är de där lite mer udda grejorna som inte används så ofta och därför inte blivit inköpta tidigare.

Det "verktyg" som jag är allra mest nöjd med är min Leatherman Wave II, kostade 1200 när det begav sig.
Så mycket nytta som jag haft av den har jag inte fått ut ur andra verktyg jag äger.

//Erik

*Sanna* skrev:
vi har gjort diverse renoveringar och klarat oss på
cirkelsåg
sticksåg
skruvdragare
gersåg
hammare osv
alla är av billigt "skit"märke....
renoverat i 4år nu med samma maskiner...

Skaffa isåfall inte riktiga verktyg nu, risk att ni kommer att ångra att ni inte investerade i dessa tidigare. För det är skillnad, speciellt på sånt som cirkelsåg, sticksåg och skruvdragare. Hade förut kina-versioner av de två senare verktygen, de kastade jag direkt när jag skaffat riktiga prylar. Insåg att jag jobbat med leksaksverktyg innan.

/A

Redigerat:
Vi kan väl förutsätta att det grundläggande behovet är täckt
(hammare, kofot, stämjärn, kniv, hyvel, fogsvans, tänger och geringslåda eller gersåg mm. som ingår i en vanlig verktygslåda).
Då skulle jag rekommendera följande (men du kanske redan handlat)
1. Cirkelsåg - helst med bord eller skena. Oumbärlig för alla skivarbeten går även att såga nya öppningar med om det inte är ett betonghus samt klyva brädor, massor av användningsområde.
2. Nån form av självnivellerande laserpass/krysslaser - MYCKET tidsbesparande i gamla hus där allt är snett.

En cirkelsåg är mycket mångsidig vid renovering, mycket mer än både tigersåg och sticksåg. Dock kan dessa komma senare på listan.
Det finns massor med tips och ideér på hur man kan få saker i våg eller lod, typ golv, skåp, tapeter, hyllor, öppningar, dörrar, fönster etc., men med en laser behöver man inte kunna det = spar tid.

Önskar att jag haft en laser då jag renoverade, nu snickrar jag mest möbler....

Brukar hålla mig utanför dessa "religösa" frågor men måste bara fråga:
Vad använder ni sticksågen till när ni renoverar hus? Köpte en för 10 år sedan då jag blev med gammalt hus. Den är dock fortfarande knappt använd.

Det är inte ofta det. Jag har använt min till att såga upp större hål i spånskivor samt jacka ur parkettplankor vid golvläggning.

Mikael_L
Mitt bästa sticksågsjobb under den gångna sommaren var urjackning av väggreglarna för ett stående hammarband.

Sen är den rätt OK vid diverse håltagning för olika rör och sånt. Har man tänkt göra lite snickarglädje så är den väl också värdefull.

Men generellt så är väl cirkeln mer användbar. Fick jag välja endast en så blev det givetvis handcirkeln.

Cirkeln GKS 55:a med skena använder jag ofta. Sticksågen har jag börjat använda mer nu efter jag köpte mig en ersättare till ETC:n som var rätt värdelös. Jackar ur lite här och där, sågar hål som de andra.
Jag ska figursåga en bokhylla till största sonen i helgen, då lär den användas. Ett snabbkap här och där. Sågade upp träställningen som fönstrena stod på härom helgen. så den används mer och mer.

Ovärderliga i mina renoveringar har varit:

1 bra kofot som ligger väl i handen, är vass! och kan dra ut en spik samt är lätt att banka på med en hammare...
1 bra hammare, passar i vikt, storlek och har en bra form på huvudet.

Annars - 1 bra dammask och knäskydd ;-)

Maskiner: Jag älskar min tigersåg - grön bosch, går säkert att köpa bättre men den fungerar. Sambon älskar sin skruvdragare - billig junk, men den tål en del och hon har svaga handleder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.