6 389 läst ·
54 svar
6k läst
54 svar
välj 2 ovärderliga leksaker
Det är kanske därför ni inte blivit färdiga än?*Sanna* skrev:
Förlåt, men jag kunde inte låta bli. Ska jag vara ärlig så har jag också köpt på mig en massa billigare verktyg med motiveringen: om jag använder dem mycket så kan jag köpa nya bättre (dyrare) för då vet jag i alla fall att de används. Sen har man dessutom kvar den billiga i reserv. Dessvärre har allt funkat så pass bra att inget har blivit utbytt och jag har fått byta taktik och köpa dyra från början eftersom det ju egentligen är dem jag vill ha. Synd då att det är de där lite mer udda grejorna som inte används så ofta och därför inte blivit inköpta tidigare.
*Sanna* skrev:
Skaffa isåfall inte riktiga verktyg nu, risk att ni kommer att ångra att ni inte investerade i dessa tidigare. För det är skillnad, speciellt på sånt som cirkelsåg, sticksåg och skruvdragare. Hade förut kina-versioner av de två senare verktygen, de kastade jag direkt när jag skaffat riktiga prylar. Insåg att jag jobbat med leksaksverktyg innan.
/A
Redigerat:
Vi kan väl förutsätta att det grundläggande behovet är täckt
(hammare, kofot, stämjärn, kniv, hyvel, fogsvans, tänger och geringslåda eller gersåg mm. som ingår i en vanlig verktygslåda).
Då skulle jag rekommendera följande (men du kanske redan handlat)
1. Cirkelsåg - helst med bord eller skena. Oumbärlig för alla skivarbeten går även att såga nya öppningar med om det inte är ett betonghus samt klyva brädor, massor av användningsområde.
2. Nån form av självnivellerande laserpass/krysslaser - MYCKET tidsbesparande i gamla hus där allt är snett.
En cirkelsåg är mycket mångsidig vid renovering, mycket mer än både tigersåg och sticksåg. Dock kan dessa komma senare på listan.
Det finns massor med tips och ideér på hur man kan få saker i våg eller lod, typ golv, skåp, tapeter, hyllor, öppningar, dörrar, fönster etc., men med en laser behöver man inte kunna det = spar tid.
Önskar att jag haft en laser då jag renoverade, nu snickrar jag mest möbler....
(hammare, kofot, stämjärn, kniv, hyvel, fogsvans, tänger och geringslåda eller gersåg mm. som ingår i en vanlig verktygslåda).
Då skulle jag rekommendera följande (men du kanske redan handlat)
1. Cirkelsåg - helst med bord eller skena. Oumbärlig för alla skivarbeten går även att såga nya öppningar med om det inte är ett betonghus samt klyva brädor, massor av användningsområde.
2. Nån form av självnivellerande laserpass/krysslaser - MYCKET tidsbesparande i gamla hus där allt är snett.
En cirkelsåg är mycket mångsidig vid renovering, mycket mer än både tigersåg och sticksåg. Dock kan dessa komma senare på listan.
Det finns massor med tips och ideér på hur man kan få saker i våg eller lod, typ golv, skåp, tapeter, hyllor, öppningar, dörrar, fönster etc., men med en laser behöver man inte kunna det = spar tid.
Önskar att jag haft en laser då jag renoverade, nu snickrar jag mest möbler....
Produkter som diskuteras: "geringslåda"
Geringslåda i trä Sjöbergs
Robust låda för gering
277 kr inkl moms
Läs mer
Mitt bästa sticksågsjobb under den gångna sommaren var urjackning av väggreglarna för ett stående hammarband.
Sen är den rätt OK vid diverse håltagning för olika rör och sånt. Har man tänkt göra lite snickarglädje så är den väl också värdefull.
Men generellt så är väl cirkeln mer användbar. Fick jag välja endast en så blev det givetvis handcirkeln.
Sen är den rätt OK vid diverse håltagning för olika rör och sånt. Har man tänkt göra lite snickarglädje så är den väl också värdefull.
Men generellt så är väl cirkeln mer användbar. Fick jag välja endast en så blev det givetvis handcirkeln.
Cirkeln GKS 55:a med skena använder jag ofta. Sticksågen har jag börjat använda mer nu efter jag köpte mig en ersättare till ETC:n som var rätt värdelös. Jackar ur lite här och där, sågar hål som de andra.
Jag ska figursåga en bokhylla till största sonen i helgen, då lär den användas. Ett snabbkap här och där. Sågade upp träställningen som fönstrena stod på härom helgen. så den används mer och mer.
Jag ska figursåga en bokhylla till största sonen i helgen, då lär den användas. Ett snabbkap här och där. Sågade upp träställningen som fönstrena stod på härom helgen. så den används mer och mer.
Ovärderliga i mina renoveringar har varit:
1 bra kofot som ligger väl i handen, är vass! och kan dra ut en spik samt är lätt att banka på med en hammare...
1 bra hammare, passar i vikt, storlek och har en bra form på huvudet.
Annars - 1 bra dammask och knäskydd ;-)
Maskiner: Jag älskar min tigersåg - grön bosch, går säkert att köpa bättre men den fungerar. Sambon älskar sin skruvdragare - billig junk, men den tål en del och hon har svaga handleder.
1 bra kofot som ligger väl i handen, är vass! och kan dra ut en spik samt är lätt att banka på med en hammare...
1 bra hammare, passar i vikt, storlek och har en bra form på huvudet.
Annars - 1 bra dammask och knäskydd ;-)
Maskiner: Jag älskar min tigersåg - grön bosch, går säkert att köpa bättre men den fungerar. Sambon älskar sin skruvdragare - billig junk, men den tål en del och hon har svaga handleder.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden