Brukar använda bordssågen när jag gör distansbitar (eller fyrkantiga kilar). Det vi pratar om är alltså träbitar som är runt 20 mm breda, runt 2-2.5 mm tjocka.
Nu har jag en rikthyvel, och en del överblivna träbitar från sågen (25 mm breda, runt 3.5 mm tjocka).
Istället för att sätta i en ny bred träbit (typ 20*70) och klyva av ett par 2-2.5 mm bitar funderar jag alltså på att rikthyvla ner de jag redan har.
Är det vettigt eller farligt eller blir det alldeles för stor variation på bredden?
Har inga tankar på att fingermata trät, utan använder en påskjutare. Tar ju inte mycket trä per varv, så någon större risk materialet skjuts iväg bör det inte vara, men bortsett från det verkar det lätt att komma fel. Dock, sist lärde jag mig att köra 20 mm breda grejer i planhyveln på högkant, så detta kanske också fungerar?
--- Mats ---
Nu har jag en rikthyvel, och en del överblivna träbitar från sågen (25 mm breda, runt 3.5 mm tjocka).
Istället för att sätta i en ny bred träbit (typ 20*70) och klyva av ett par 2-2.5 mm bitar funderar jag alltså på att rikthyvla ner de jag redan har.
Är det vettigt eller farligt eller blir det alldeles för stor variation på bredden?
Har inga tankar på att fingermata trät, utan använder en påskjutare. Tar ju inte mycket trä per varv, så någon större risk materialet skjuts iväg bör det inte vara, men bortsett från det verkar det lätt att komma fel. Dock, sist lärde jag mig att köra 20 mm breda grejer i planhyveln på högkant, så detta kanske också fungerar?
--- Mats ---
Senast planhyvlade jag 20mm breda 1000 långa 3mm tjocka mdf remsor dom skulle bli 1,6mm färdigt måt . Det blev dom.
Nu är ju mdf väldigt snält material att planhyvla men jag har hyvlat massor annat material tunt när jag gör faner tex så planhyvla istället det kommer att gå bra.
Mvh Pär H
Nu är ju mdf väldigt snält material att planhyvla men jag har hyvlat massor annat material tunt när jag gör faner tex så planhyvla istället det kommer att gå bra.
Mvh Pär H
pär h skrev:
Låter ju väldigt nära vad jag är ute efter (men inte MDF). Vad håller du materialet med? Vanlig påskjutare eller en extra lång träbit för att inte trycka ner det ojämnt över hyveln?
--- Mats ---
precis lägg tex en mdf skiva på planhyvelbordet gärna mycket längre än bordet efter som du tänker köra tunna bitar så får dom automatiskt stöd spän fast den. Sen är det bara att åka .
Tänk på att när man kör så här tunna bitar så blir ändarna fula dom fladdrar mellan den främre matrrullen och valsen. Så beroende på hyvel men räkna med ca5-10 cm per ände
Mvh Pär H
Tänk på att när man kör så här tunna bitar så blir ändarna fula dom fladdrar mellan den främre matrrullen och valsen. Så beroende på hyvel men räkna med ca5-10 cm per ände
Mvh Pär H
Ok, det kan jag pröva. Förstå rjag det rätt att du spänner fas MDFen någonstans på utsidan av planhyveln (mot delarna i planhyveln lär det inte finnas utrymme), så lättast blir mot en tvärgående bräda som i sin tur kan spännas fast utanför planhyveln?pär h skrev:precis lägg tex en mdf skiva på planhyvelbordet gärna mycket längre än bordet efter som du tänker köra tunna bitar så får dom automatiskt stöd spän fast den. Sen är det bara att åka .
Mvh Pär H
--- Mats ---
Du behöver inte spänna fast mdfen utan det räcker med en list på undersidan som stoppar mot bordet på inmatningssidan. Krafterna på skivan är riktade nedåt-framåt så den kommer att ligga stilla.Mats Bengtsson skrev:
Lite vax på mdfen hjälper till med matningen.
Tänk också på fiberriktningen i materialet och undvik allt med kvist. Ett större urslag kan spräcka biten och skicka ut vassa flisor i inmatningsrikningen så stå lite på sidan.
/B
Redigerat:
Nu har jag gjort ett par körningar. Det finns faktiskt lite problem då och då. troligen gjorde jag släden för smal då jag tog lämpliga MDF-bitar (gör ni den nästan lika bred som planhyveln?).Snorunge skrev:
Hur som helst, jag kör bitar som är 20*3.5, och drar ner dem till 20*3 eller 20*2.5. Det blir här och var utslag i materialet, och inte bara där det finns kvistar.
--- Mats ---
Gissar att ämnena lyfter lite efter inmatningsvalsen, testa att sätta dem med dubbelhäftande tape på en bräda på högkant.
Kan även vara att den tar lite väl mycket, jag hade försökt minska avverkningen till minimal, dvs max en tiondel i taget.
/Kent
Kan även vara att den tar lite väl mycket, jag hade försökt minska avverkningen till minimal, dvs max en tiondel i taget.
/Kent
Redigerat:
snickarboden skrev:
Där kombinerar vi både det jag just lärt mig att man faktiskt kan hyvla på högkant och göra tunnamaterial med hjälp av en extra bräda. Bra idé, skall prova. Tack.
Innebär det att du inte använder en släde över huvud taget?
--- Mats ---
Längesen jag körde så tunt där, enklare att såga fram det och putsa.
Lite tycke och smak det där, jag använder nog bordssågen så mycket som möjligt, det brukar gå snabbare.
/Kent
Lite tycke och smak det där, jag använder nog bordssågen så mycket som möjligt, det brukar gå snabbare.
/Kent