Hej,

jag är ny både här på forumet och i verktygsbranchen. Jag har inga verktyg idag, men har nu bestämt mig för att bygga om mitt kök i lägenheten själv (med hjälp, men utan hantverkare).

Har insett att något jag faktiskt vill köpa och inte bara hyra är en borr, och insåg då snabbt att det inte finns borrmaskiner som jag trodde. Det finns slagborr, borrhammare, borr med skruvdragare, med sladd eller utan sladd, och jag vet inte vad.

Jag har sökt här på forumet, och jag hittar inte riktigt något tips om vad jag som är ganska liten kan orka med. I min lägenhet har jag tegel/"slagg"väggar från 30-talet, så jag tror att en borrhammare är vad jag bör satsa på. Jag kommer definitivt lägga mig kring det billigare spannet, har absolut inget behov av en proffsmaskin.

Konkreta tips är välkommet, men jag undrar också vad det är som är viktigast i de tekniska specifikationerna att titta på. Varv/minut, slag/minut, Slagkraft (J), effekt osv. Vad är vettiga siffror?

Om ni känner till trådar där jag kan få tips så länka gärna, jag kanske har letat för dåligt.

Har du INGEN maskin tycker jag du ska köpa en skruvdragare först, och hyra borrhammaren...

Ok. Vad kan man göra med en skruvdragare, kan man borra nya hål för att sätta upp t ex en tavla?

Du behöver en lätt och billig borrhammare för att göra hål i väggarna och du behöver en skruvdragare för att montera köket.

Aha. Jag trodde då att man kunde köpa borrhammare med skruvdragarfunktion, men det kanske inte är en bra kombination?

iJenny skrev:
Hej,

jag är ny både här på forumet och i verktygsbranchen. Jag har inga verktyg idag, men har nu bestämt mig för att bygga om mitt kök i lägenheten själv (med hjälp, men utan hantverkare).

Har insett att något jag faktiskt vill köpa och inte bara hyra är en borr, och insåg då snabbt att det inte finns borrmaskiner som jag trodde. Det finns slagborr, borrhammare, borr med skruvdragare, med sladd eller utan sladd, och jag vet inte vad.

Jag har sökt här på forumet, och jag hittar inte riktigt något tips om vad jag som är ganska liten kan orka med. I min lägenhet har jag tegel/"slagg"väggar från 30-talet, så jag tror att en borrhammare är vad jag bör satsa på. Jag kommer definitivt lägga mig kring det billigare spannet, har absolut inget behov av en proffsmaskin.

Konkreta tips är välkommet, men jag undrar också vad det är som är viktigast i de tekniska specifikationerna att titta på. Varv/minut, slag/minut, Slagkraft (J), effekt osv. Vad är vettiga siffror?

Om ni känner till trådar där jag kan få tips så länka gärna, jag kanske har letat för dåligt.
Då satsar jag på att förvirra genom att säga att det finns tre vägar, varav en är dyr och bra, en är billig och troligen tillräcklig, och en är en kompromiss men ger mest av borrhammartanken just nu.

Tegelstenar är inte värre än att de går att klara med slagborr. Slagborr har många kombinerat med skruvdragare (fler leverantörerar att välja bland). Både batteridrivna och elanslutna. Mest troligt är att du inte har modern betong i din lägenhet eftersom den är från 30-talet, du har mer troligt "armerat murbruk" där du inte har tegel. Så länge du inte har behov att dra i saker i modern betong är en slagborr/skruvdragare mer "allround" än en borrhammare. En borrhammare går mycket snabbare även i tegel, och är det enda som klarar modern betong på rimlig tid. skall du köpa både borr och skruvdragare, då är borrhammaren lämpligen det ena. Skall du ha ett enda verktyg skall du också tänka på att borrhammarens borrfästen är annorlunda än vanliga borrfästen, så du får inte "träborrning/metallborrning" utan adaptrar om du köper en borrhammare.

Så finns då det fåtal maskiner som klarar alla tre i ett. Tar du en sådan har du (vad jag sett) fått en rätt dålig borrhammare, men dock mer än en slagborr.

så prismässigt skall du köpa en slagborr/skruvdragare (räcker troligen, inte bra för riktigt svåra hål). Funktionsmässigt en borrhammare och en skruvdragare (perfekt lösning, men kostar två verktyg). Kompromissen är en "borrhammare/skruvdragare" (allt finns, men borrhammaren är klen, skruvdragaren stor och klumpig).

--- Mats ---

Tack Mats, det blev faktiskt lite tydligare.

Eftersom båda mina bröder och min plastpappa har borrhammare lutar det nu åt att jag siktar på en slagborr med skruvdragarfunktion. Det verkar efter lite undersökningar och funderingar som att det kommer fylla mitt "vardagsbehov", och vid speciella behov kan jag låna/hyra verktyg.

Nackdelen med kombinerad skruvdragare/borr/slagborr är att dom blir tyngre o klumpigare än rena skruvdragare. MEN Mats har rätt i att slagborr ska räcka till din typ av vägg, skulle du behöva tyngre grejer så finns dom ju i släkten...

Ja... försöker läsa lite test av slagborrar och skruvdragare. Det är alltid så komplicerat allting... Blir kanske en liten batteridriven skruvdragare och en separat borr ändå. *suck*

inget o sucka över, blir nog både bättre o billigare med 2 separata maskiner.

Då hoppas vi på det!

Blir ju ändå billigare än den hantverkarfirman som ville ha 48 000 kr för att riva och sätt upp totalt sex stycken nya IKEA-skåp i mitt fem kvadratmeter stora kök.

48 lök för det.... oj. Det finns en del pengar att tjäna om man har tiden.

Jag skulle också ta två separata maskiner (batteriskruvdragare och slagborrmaskin), bara du inte har hård betong på alltför många ställen då skulle jag byta slagborren mot en 2kg borrhammare som ligger kring 2000:- i pris och borrar i allt.

Bygg-ole säljer tydligen denna för halva priset nu. Den verkar ju poppis här på forumet, och min plastpappa tyckte jag skulle köpa den. Vet inte hur stor den är, ska åka och känna lite i butiken. (Inte för att ta i, en blå Bosch som första maskin verkar väl vara en bra start?)

Bosch Skruvdragare
Professional 12v
Skruvdragare för alla
användningsområden.
• 2 batterier
• 2 växlar
• 25 momentlägen
• Softgrip
• Bitsset 31 delar
GSR 12V. Ord. ca pris 2 098:-
Nu 1 049:-= sant!
http://www.byggole.se/

Kort sagt så reder du dig rätt bra med den.

Möjligen att du kommer att tycka den är tung och då kan du titta lite på Boschs 10,8 V's GSR eller vad den nu heter. Min absoluta favorit eftersom jag mest kör inredningsjobb nuförtiden och inte vill ha en tung 12V's maskin i handen.
Den är inget för rena byggjobb men för inredning är den perfekt.

Slagborr, tja, ta den billigaste du kan hitta som du tror du trivs med, de lär räcka för de hålen och du lär inte använda den så mycket så att du behöver upp i prissegment där.

Inom parantes, slagborr slår fort med liten slagkraft och borrhammare slår långsammare men med mycket mer kraft. slagborr klarar som sagt tegel men är oerhört jobbig om man skall borra i betong. För få hål klarar man sig gott med de billiga versionerna här med. Kör man dagligen vill man helst ha det bästa, de här maskinerna skakar nämligen lite med och sen finns risken att man sätter borret i ett armeringsjärn. Då vill man ha slirkoppling så inte armen får sig en smäll.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.