4 794 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Ny tormek slipsten (SB-250) någon som har provat?
Såg att det har kommit en ny slipsten, SB250 till tormeks våtslipare. Vet inte exakt hur ny den är, vill minnas att Mattiasp pratade om den när vi var i dalarna och rev i Cheesus hus i februari.
Den ska enligt tormeks hemsida kunna skärpa hårdmetall (så länge man inte behöver forma om verktyget, annan vinkel etc) och forma+skärpa HSS och andra höglegerade stål. Kornstorleken är densamma som på originalstenen (220 resp. 1000), och den nya stenen avverkar inte snabbare än den originalstenen på vanligt kolstål.
Låter onekligen intressant - någon som har testat?
Den ska enligt tormeks hemsida kunna skärpa hårdmetall (så länge man inte behöver forma om verktyget, annan vinkel etc) och forma+skärpa HSS och andra höglegerade stål. Kornstorleken är densamma som på originalstenen (220 resp. 1000), och den nya stenen avverkar inte snabbare än den originalstenen på vanligt kolstål.
Låter onekligen intressant - någon som har testat?
Jag har som sagt en sådan sten som jag nu har testat. Jag har använt stenen för att slipa maskinhyvelstål i snabbstål (HSS, High Speed Steel) Nu skall jag inte utveckla det här för mycket, men kortfattat kan man säga att snabbstål får sin hårdhet och slitstyrka främst genom oerhört finkorniga utskiljningar av metallkarbider, oftast V, Cr och W-karbider. De har den gemensamma egenskapen att de är mycket hårda, vilket i kombination med deras finkornighet ger materialet dess egenskaper. Mina hyvelstål innehåller 6 w-% W, vilket är relativt mycket. När jag försökte att slipa stålen på standardskivan, SG-250, så blev de yttersta slipkornen slöa på ett par sekunder, och skivan slutade att avverka. I frustration över detta så beställde jag den nya SB-250. Jag fick personalrabatt genom min förra anställning så stenen gick lös på 1000 spänn inkl moms. För någon vecka sedan testade jag den. Först svarvade jag stenen och sedan satte jag igång och slipa. Den svarta stenen avverkade väldigt snabbt i början, men blev slö långt innan det första stålet på 331 mm var klart. Det går inte att riva skivan med justeringsstenen. Den är för mjuk. Jag gick till Classe och köpte deras diamantbryne från Dianova för 179 spänn för att kunna riva skivan lite då och då, men det brynet blev förstört efter 3-4 lättare rivningar. Det enda som verkar fungera är svarvanordningen, men det är för meckigt att hålla på med, eftersom man måste ta bort hela hyvelstålsjiggen och sätta dit standardstödet. Sammanfattningsvis är jag inte nöjd med stenen. Jag har lagt ut svinmycket pengar på sliputrustning och kan fortfarande inte slipa mina stål som jag skulle vilja. För närvarande har jag löst det så att jag slipade en microbevel på 2 grader, vilket ger mig en något starkare egg samtidigt som jag fortfarande har tillräckligt med släppning (släppningsvinkel)
Det var tråkigt att höramattiasp skrev:Jag har som sagt en sådan sten som jag nu har testat. Jag har använt stenen för att slipa maskinhyvelstål i snabbstål (HSS, High Speed Steel) Nu skall jag inte utveckla det här för mycket, men kortfattat kan man säga att snabbstål får sin hårdhet och slitstyrka främst genom oerhört finkorniga utskiljningar av metallkarbider, oftast V, Cr och W-karbider. De har den gemensamma egenskapen att de är mycket hårda, vilket i kombination med deras finkornighet ger materialet dess egenskaper. Mina hyvelstål innehåller 6 w-% W, vilket är relativt mycket. När jag försökte att slipa stålen på standardskivan, SG-250, så blev de yttersta slipkornen slöa på ett par sekunder, och skivan slutade att avverka. I frustration över detta så beställde jag den nya SB-250. Jag fick personalrabatt genom min förra anställning så stenen gick lös på 1000 spänn inkl moms. För någon vecka sedan testade jag den. Först svarvade jag stenen och sedan satte jag igång och slipa. Den svarta stenen avverkade väldigt snabbt i början, men blev slö långt innan det första stålet på 331 mm var klart. Det går inte att riva skivan med justeringsstenen. Den är för mjuk. Jag gick till Classe och köpte deras diamantbryne från Dianova för 179 spänn för att kunna riva skivan lite då och då, men det brynet blev förstört efter 3-4 lättare rivningar. Det enda som verkar fungera är svarvanordningen, men det är för meckigt att hålla på med, eftersom man måste ta bort hela hyvelstålsjiggen och sätta dit standardstödet. Sammanfattningsvis är jag inte nöjd med stenen. Jag har lagt ut svinmycket pengar på sliputrustning och kan fortfarande inte slipa mina stål som jag skulle vilja. För närvarande har jag löst det så att jag slipade en microbevel på 2 grader, vilket ger mig en något starkare egg samtidigt som jag fortfarande har tillräckligt med släppning (släppningsvinkel)
Har du testat att slipa hårdmetall? Jag tänker på att skärpa notfräsar tex.
Nej, jag blev less på alltihopa och ställde ned möget i källaren. Jag har ju hårdmetallskär till hyveln också. Det är nog dags att skärpa dem om några år när de har blivit slöa. Jag får återkomma om detta 
Klicka här för att svara