2 480 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Stöldskyddsmärkning
Hej
Efter att ha inhandlat min första Festoolmaskin efter alla hyllningar här på forumet har jag några funderingar. Hur har ni andra märkt era maskiner? De är ju rätt dyra så man vill inte att de skall försvinna (iallafall inte omärkta). En del kladdar neonfärger på sina verktyg men med så här fina verktyg vill man ju att märkningen också skall varaq snygg.
/peter
Efter att ha inhandlat min första Festoolmaskin efter alla hyllningar här på forumet har jag några funderingar. Hur har ni andra märkt era maskiner? De är ju rätt dyra så man vill inte att de skall försvinna (iallafall inte omärkta). En del kladdar neonfärger på sina verktyg men med så här fina verktyg vill man ju att märkningen också skall varaq snygg.
/peter
WHOA!!
En FESTOOL Maskin får absolut inte märkas. Eller användas. Bevara den i Originalförpackningen i ett mörkt rum med en temperatur av 18 +/- 0.5 grader och 55 % RH.
Detta är en klenod vars samlarvärde vida överstiger dess praktiska nytta!
En FESTOOL Maskin får absolut inte märkas. Eller användas. Bevara den i Originalförpackningen i ett mörkt rum med en temperatur av 18 +/- 0.5 grader och 55 % RH.
Detta är en klenod vars samlarvärde vida överstiger dess praktiska nytta!
Funkar stöldskyddsmärkning? Att "fula" ner sina verktyg gör nog inte verktyget mer svårstulet bara mer svårsålt. Tömmer buset din bil så tar de nog "allt" oavsett färgkladd (eller?)
Ett undantag kan ju vara om man delar arbetsplats med andra men ändå har egna verktyg. Vinsten är då tvåfald - lätt att se dina verkyg (Alla verktyg målade helt med guld är mina...) samt att det stoppar den inneboende "tillfällighetstjuven" som finns hos vissa....
För övrigt - om skulle jag stöldskyddsmärka skulle jag göra det genom genom att gravera då färg är fult... (typ stulet av NN)
Ett undantag kan ju vara om man delar arbetsplats med andra men ändå har egna verktyg. Vinsten är då tvåfald - lätt att se dina verkyg (Alla verktyg målade helt med guld är mina...) samt att det stoppar den inneboende "tillfällighetstjuven" som finns hos vissa....
För övrigt - om skulle jag stöldskyddsmärka skulle jag göra det genom genom att gravera då färg är fult... (typ stulet av NN)
Fördelen med att gravera med personnummer (eller org.nummer) är att det är lättare att få tillbaka stulna grejer.
Kan bara nämna att polisen ringde för några månader sedan om en upphittade cykel med mitt personnummer på (märkt en gång i skolan när man var liten och jag hade sålt cykeln för över 10 år sedan). Men som sagt det funkar
Kan bara nämna att polisen ringde för några månader sedan om en upphittade cykel med mitt personnummer på (märkt en gång i skolan när man var liten och jag hade sålt cykeln för över 10 år sedan). Men som sagt det funkar
Stihl har en database nå, der serienr og opprinnlig kjøper i butikk registreres. Blir den stjålet og levert på en verkstad siden, så kommer maskinen hjem til deg.
Men for å markere selv vil gravering være det beste. Både av estetiske og en ganske sikker metode.
Beste hadde nok vært å installert en GPS chip i dem alle sammen
Men for å markere selv vil gravering være det beste. Både av estetiske og en ganske sikker metode.
Beste hadde nok vært å installert en GPS chip i dem alle sammen
Jag "unnar" dom gärna att det blir svårsålt och ger dåligt med pengar. Nästan lika skönt som att få ge dom en ordentlig käftsm**l.Micke184 skrev:
Nä fördelarna med märkning, och särskilt då med personnummer är att dels kan man faktiskt få tillbaka sina saker. Sen förenklar det polisens och lagvrängarnas arbete, det är lättare (möjligt! :eek
Tyvärr, när polisen då och då nystar upp lite större härvor så kan dom ändå inte binda buset vid brottet, då dom inte hittar ägare till godset. Då får buset behålla sakerna och lägre straff.
Som svar på ursprungsfrågan. Jag har inte märkt något. Jag märkte de flesta mina verktyg med p-nummer (graverade) för typ 20 år sedan. Har inte gjort det sedan dess, så numera är det endast någon enstaka pryl som är märkt.
Kanske dags igen ?
Redigerat:
Både blåa Bosch och Festool kräver ju att man registrerar in maskinen med individnummer för att få 3-årsgarantin. Med andra ord går det nog att trolla fram nuffrorna om det skulle krävas. Blir prylarna stulna är det ju bara att ange dessa serienuffror vid polisanmälan.
Klicka här för att svara