Håller på å kikar efter en trädgårdstraktor för att kunna ha ett släp på
för att dra runt på sten och dyl hemma, orkar inte kånka eller släpa runt
på en skottkärra. Jag är alltså inte ute efter själva klippagregatet.

Fick då en idé att man kanske skulle kunna köpa en mindre atv istället
som kanske kan dra lika mkt som traktorn fast med lite bättre fri markgång.

Jag har kikat på trädgårdstraktorer på blocket osv förrut 10.000 kr och det finns
ju atv:er modell mindre som kostar ungefär lika mkt.

Sen att dem atverna kankske inte har dragkrok är ett mindre problem, det löser
man nog rel, enkelt.

Vad tror ni?

http://www.importlagret.com/prod_info.asp?prod=2600

http://www.importlagret.com/prod_info.asp?prod=2967

http://megagroup.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=127&cat=104

vs.

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=720017

En bekant köpte en liknande, drivaxeln gick av rätt så snart vid lite mer krävande uppgifter.
Ska du ha den någon vecka på sommaren och sen slänga den fungerar det säkert.

Köp en riktig atv, typ polaris om du verkligen ska använda den för att dra loss stenar och släp mm.

Öh...näe jag vill ju gärna att den ska hålla längre än en sommar, men det är typ motsvarande släp för trädgårdstraktorn jag ämnar dra, kan inte motivera ett köp av en dyrare atv än trädgårdstraktorn bara för att släpa runt jord och sten så priset för atvn måste matcha trädgårdstraktorn, är det bara skit så får det ju hellre bli en trädgårdstraktor...

Hej!

Nu vill jag inte låta som en besservisser men.....
Vanliga trädgårds traktorer med växel... brukar inte gå att växla i farten med..
så om man drar tungt så får man fortsätta i den långsamma takten...

Jag har en stiga villa med hydrostat.. jag kan inte rekommendera annat än hydrostat, nu finns det andra sordet än stigan som är bättre o dra med..
Jag har iof. byggt ett eget kulfäste till stigan så jag kan koppla kärran från bilen
och även monterat kuldrag på trädgårdskärran ...

Men det som är dumt på stigan är att den är framhjulsdriven så belastningen hamnar ju fel när man skall dra.. En atv är nog bra... men den saknar helt klart fördelarna med hydrostat. Annars så är ju lite dyrare 4-hjuls drivna vilket är ett +
när man skall dra. Behöver du inte traktorn för klippning mm så skall du nog tänka över att köpa en dyrare atv annars så är en hydrostatdriven suverän när man kör på små ytor och behöver manövrera fram o back för att komma till. På stigan så har man en "gaspedal" tryck med tårna och man åker frammåt tryck med hälen och man backar.. helt suveränt när man trixar med kärra och skall komma åt..

Min dröm är ev 4-hjulsdriven ATV med kraftuttag och 3-punkts lyft och hydrostat driven.

Redigerat:
Ska du inte ut och åka långa sträckor så skulle jag nog nästan föredra trädgårdstraktorn, den är helt enkelt bättre växlad för ändamålet.
Andra har säkert andra åsiker i frågan...

nej transport sträckan jag har är max 500 meter... tyckte bara att atvn (förutom att den ser coolare ut) skulle vara roligare än en trädgårdstraktor...

Det jag har upplevt av det jag klämt, kännt och provat så är det billiga atv'erna inte mycket mer än leksaker. Vill man ha nån som faktiskt håller så för någon form av arbete med mera får man gå upp i prisklasserna en hel del till "riktiga" fyrhjulingar.

Det är vad jag har upplevt iaf.

ATV:er saknar diff på bakaxeln, vilket gör dem till mycket effektiva gräsmatteförstörare, speciellt med grovmönstrade däck. Mina erfarenheter kommer från Honda foreman 450 cc och Bombardier BRT 800 cc. De billigare är troligen lättare, vilket skulle kunna vara en fördel.

ok, så det är bara smäck jag länkat till...
Tänkte att dom kanske kunde hålla då det ändå bara lättare arbete jag tänkt
ha dom till...kanske får tänka om...

mattiasp skrev:
ATV:er saknar diff på bakaxeln, vilket gör dem till mycket effektiva gräsmatteförstörare, speciellt med grovmönstrade däck. Mina erfarenheter kommer från Honda foreman 450 cc och Bombardier BRT 800 cc. De billigare är troligen lättare, vilket skulle kunna vara en fördel.
Öh? De flesta atv-s har differentialer. Endast de billigare som inte har.

Men för 10k som verkar vara budgeten här så är valet helt klart en gräsklippartraktor. De atv-s du länkade till är små leksaker med stel axel och de river sönder gräsmattan rejält och dessutom är de inte växlade för att dra med utan för att leka med. En arbetsatv t ex Polaris har steglös variatordrift med lågväxel som gör att du kan dra mer än du kan göra med bilen och de är hur roliga som helst som bonus. Dock åker priset upp rejält, så med din budget så är traktor ett givet val.

Själv klipper jag gräs med Stiga park Prestige 4wd och drar runt grejor på tomten med en Polaris Sportsman 500. Det händer även att jag leker runt med Polarisen.... eller om det ska stå att det händer att jag drar runt grejor på tomten ibland med den... =)

//Rob

M
En ny eller beg Husqvarna eller Jonsered, är bra köp (samma maskin i grunden), men undvik Stiga. Stigan har ofta problem med remmar, å delar som är för klent gjort, dessutom är reservdelspriserna ofta hutlöst höga..

magentis

magentis skrev:
En ny eller beg Husqvarna eller Jonsered, är bra köp (samma maskin i grunden), men undvik Stiga. Stigan har ofta problem med remmar, å delar som är för klent gjort, dessutom är reservdelspriserna ofta hutlöst höga..

magentis
Då menar du på traktorerna väl? Har ägt Husqvarna Rider och kvaliteten på den jämfört med Stiga Park är om inte sämre så i allra bästa fall jämlik.

Mvh Rob

Hur stor tomt skall du använda den på? Största begränsningen med en ATV tycker jag är svängradien. Använde en för att plana marken för ny gräsmatta på villatomten - noll kul - alldeles för stor svängradie. Har även dragit in PB-släpet med jord och dylikt - mycke knixande och trixande innan man får släpet där man vill ha det pga av svängradie och det lilla överhänget. Sen är det som mattiasp påpekar, ingen diff gör att den förstör "turfen" en hel del. Kanske finns diff på en del dyrare men inte på den jag har tillgång till (en Polaris-klon a'la Kina för c:a 30 papp).

Skulle rösta på en trädgårdstraktor, gärna midjestyrd. Men testa att dra med den först eller inhämta erfarenheter. Vet inte hur mycket drivpaketet (remmar/hydrostat)egentligen tål.

Redigerat:
M
Robster skrev:
Då menar du på traktorerna väl? Har ägt Husqvarna Rider och kvaliteten på den jämfört med Stiga Park är om inte sämre så i allra bästa fall jämlik.

Mvh Rob
Jag menar enbart i storlek å utförande, av jmf maskiner. Det är möjligt Stigan blivit bättre de allra senaste åren, men förut var det riktigt illa ställt med t.ex remmar å reglage. Å såklart menar jag inte PRO modellerna, dom tillhör ju liksom en annan klass, är vad som oftast är aktuellt för en villaägare.. Å med tanke på att trådskaparen funderar på "leksakerna" från Kina, så utgick jag från att behovet mer beror på bekvämlighet, är nåt större bruksbehov :D;)

magentis.

P
röstar själv för ATV! :D
finns så mycke man kan göra med en sån.. och inte bara det.. det är grymt roligt att köra med!
körde ett år med våran rider 151 och slängde massa skräp från vårens röjning och de gick segt,och HQs lilla standard vagn är ju inte sådär ljudlös av sej heller så de lät som att en stenkross kom farandes :o

vi byggde en vagn istället till ATVN , flaket är 2 och en halvmeter långt och 1 o halv meter brett, förberett för hydraultipp! tänkte ha den till älgjakten men den blev FÖR stor,, så vi ska bygga ännu en vagn för det. men iaf,, jag röstar för en ATV :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.