Under min tvångsmässiga kontroll av utbudet av Festool-produkter på Tradera kan jag bara konstatera - det finns "inga":eek:

Vad har hänt - är vi i slutet på historien och alla är nöjda eller?

Är allt som går att stjäla redan stulet?

Har ingen råd att köpa nyckelringar å annat Festool-krimskrams utomlands för att sälja till typ noll vinst?

jag bara undrar...:confused:
 
Det är väl vi på byggahus som torrlagt marknaden.:D
 
Ja, eller så har Byggahus fått folk att inse att man inte kan få överpris för beganade prylar ;)
 
phl skrev:
Ja, eller så har Byggahus fått folk att inse att man inte kan få överpris för beganade prylar ;)
Fattar inte - vad är din tes?:confused:

Att folk inte säljer på Tradera för att de inte tror att de får tillräckligt betalt eller?

Givet en liten undersöking av de senaste månadernas försäljningar så är det snarare tvärt om...

Verkar mer vara tillgången på verktyg som sviktar - är lixom tunt överallt... (finns iofs den obligatoriska (snattade?) Festool Dominon i Malmö utan låda men den räknas inte;))

Har visserligen vara borta på resa ett tag men du phl borde väl i ditt "välskriptade" letande :) även ha sett en nergång - eller är det bara jag...
 
Min tes var kanske inte allt för underbyggd men tanken lutade lite åt att murkna Festool-prylar som ser ut som om de legat ingjutna i betong kanske inte betingar värden på många tusenlappar. Tycker de flesta Festool-auktionerna på Tradera slutar väldigt högt. Det är samma på Ebay.

Mitt välskriptade letande fortgår men jag har precis köpt lite maskiner så jag tittar inte jättenoga på resultaten. Kör inte till SMS nu när jag inte är ute efter något specifikt.
 
phl skrev:
Min tes var kanske inte allt för underbyggd men tanken lutade lite åt att murkna Festool-prylar som ser ut som om de legat ingjutna i betong kanske inte betingar värden på många tusenlappar. Tycker de flesta Festool-auktionerna på Tradera slutar väldigt högt. Det är samma på Ebay.

Mitt välskriptade letande fortgår men jag har precis köpt lite maskiner så jag tittar inte jättenoga på resultaten. Kör inte till SMS nu när jag inte är ute efter något specifikt.
Tänkte mest att ett ev. skript bör hålla ngn form av databas att jämföra nätfrågningar med. Att få SMS var femte minut som berättar vilka träffar man får på 'Festo' kanske inte är så användabart;).

Denna db borde skvallra lite om ev. förändringar på marknaden - eller?
 
phl skrev:
Min tes var kanske inte allt för underbyggd men tanken lutade lite åt att murkna Festool-prylar som ser ut som om de legat ingjutna i betong kanske inte betingar värden på många tusenlappar. Tycker de flesta Festool-auktionerna på Tradera slutar väldigt högt. Det är samma på Ebay.

Mitt välskriptade letande fortgår men jag har precis köpt lite maskiner så jag tittar inte jättenoga på resultaten. Kör inte till SMS nu när jag inte är ute efter något specifikt.
Fö tror jag nog att du tycker att auktionerna slutar högt för att du har ett skript som gör att du vet att du kan få det för lägre...;)
 
Micke184 skrev:
Tänkte mest att ett ev. skript bör hålla ngn form av databas att jämföra nätfrågningar med. Att få SMS var femte minut som berättar vilka träffar man får på 'Festo' kanske inte är så användabart;).

Denna db borde skvallra lite om ev. förändringar på marknaden - eller?
Det är synnerligen användbart om man matchar annonsen mot regexpar som beskriver vad du är ute efter för något för tillfället. Ett SMS när annonsen är inlagd och du är först på prylen. Givetvis ringer man bara om man är intresserad.

På vilket sätt är marknadspriset intressant? Det intressanta är väl vad man själv är beredd att ge?
 
phl skrev:
Det är synnerligen användbart om man matchar annonsen mot regexpar som beskriver vad du är ute efter för något för tillfället. Ett SMS när annonsen är inlagd och du är först på prylen. Givetvis ringer man bara om man är intresserad.
Hmmm... antingen läser du fort eller så uttrycker jag mig som en kratta;)

Det jag menade andades inte ett uns av kritik - vad jag menade var bara att ett ev. verktygsgrävarskript "bör" ha någon form av "minnesfunktion" då man annars skulle bli upplyst om samma annons gång på gång. Minnesfunktionen skulle kunna realiseras mha ngn databas. Denna db skulle således så småningom innehålla data av sådan karaktär att man skulle kunna se trender, bygga statistik etc.

phl skrev:
På vilket sätt är marknadspriset intressant? Det intressanta är väl vad man själv är beredd att ge?
Så vitt jag kan läsa har jag inte skrivit en rad om marknadspriset i denna tråd. (Dock är det sk marknadspriset intressant för mig då jag köper verktyg i parti och säljer styckvis till "marknadspris" för att ev. kunna bjuda mig själv på ett av verktygen i klumpen...)
 
Självklart hanterar man bara annonser tillagda mellankörningarna av lurkerskript.
 
Då det var som mest mystiska festoolannonser på tradera med nya maskiner som hade fåtts i julklapp osv så tipsade jag festool om detta. Troligtvis kom ju grejerna från antingen nån handlare eller direkt från deras lager...
Då försvann annonserna iaf. jag tyckte att jag ville ha en rotex i hittelön men den har jag inte sett till ;-/
 
Trilla skrev:
Då det var som mest mystiska festoolannonser på tradera med nya maskiner som hade fåtts i julklapp osv så tipsade jag festool om detta. Troligtvis kom ju grejerna från antingen nån handlare eller direkt från deras lager...
Då försvann annonserna iaf. jag tyckte att jag ville ha en rotex i hittelön men den har jag inte sett till ;-/
Det var väldigt fint av dig men jag är mkt skeptisk till ha det skulle ha påverkat...;)

Tradera och blocket verkar var nästintill immuna mot ev. invändningar till annonser - typ stulet eller "ommärkt". Har påtalat att vissa annonser bör granskas av lite olika skäl (som går att belägga/verifiera) och inget har hänt.

Att generalagenten Festool i Sverige skulle ha mer "makt" (eller fö intresse) ser jag som föga troligt.

Dessutom var de flesta annonserna på Tradera inte uppenbart skumma.
 
Micke184 skrev:
Det var väldigt fint av dig men jag är mkt skeptisk till ha det skulle ha påverkat...;)

Tradera och blocket verkar var nästintill immuna mot ev. invändningar till annonser - typ stulet eller "ommärkt". Har påtalat att vissa annonser bör granskas av lite olika skäl (som går att belägga/verifiera) och inget har hänt.

Att generalagenten Festool i Sverige skulle ha mer "makt" (eller fö intresse) ser jag som föga troligt.

Dessutom var de flesta annonserna på Tradera inte uppenbart skumma.
Helt sant, men det var två relativt nyregade användare som krängde nya festool grejer. en hade fått TRE!!! Rotexar i julklapp. han måste haft snälla människor omkring sej som ger bort verktyg för 6 loppor stycket.
Tänkte inte att festool hade mer makt över tradera eller blocket men att dom kanske hade sparkat skumma killen på lagret eller nåt... Eller att bara lyfta det på ett internt möte kan ju få säljaren som tjänar lite extra vid sidan om att sluta med sin verksamhet av rädsla att bli upptäkt....
 
Trilla skrev:
Helt sant, men det var två relativt nyregade användare som krängde nya festool grejer. en hade fått TRE!!! Rotexar i julklapp. han måste haft snälla människor omkring sej som ger bort verktyg för 6 loppor stycket.
Tänkte inte att festool hade mer makt över tradera eller blocket men att dom kanske hade sparkat skumma killen på lagret eller nåt... Eller att bara lyfta det på ett internt möte kan ju få säljaren som tjänar lite extra vid sidan om att sluta med sin verksamhet av rädsla att bli upptäkt....
Under senaste året så har handlarna i Sthlm såväl som i övriga Sverige haft stora problem med stölder i form av smash-and-grab såväl som rena snatterier. Det skall enligt rykten vara en eller flera ligor som ligger bakom samtliga tillgrepp.

Sprillans nya maskiner med "allt" kan mycket väl vara från dessa smash-and-grab. Troligvis är gods som dyker upp utan 'systainers' och tillbehör rena snatterier.

I händelse av att det fanns ngn återförsäljare/lagerarbetare som varit kreativ så torde detta säljas med låda och allt.

Men det kan ju faktiskt vara så att poisen faktiskt har tagit detta på allvar och plockat in de ansvariga och pss strypt tillflödet av "billiga" verktyg.
 
H
Ingen normalt funtad människa går väl och köper nya grejor dyrt för att sedan sälja billigt på blocket eller tradera. Hur lättlurad kan man egentligen vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.