Det har brunnit för mig x antal gånger idag och x antal löpmeter taklist har hamnat på spillhögen då jag haft för avsikt att gera till hörnen mot ett snedtak.

Min Dewalt 777 bör klara vinklarna men hur f-n ska man gå till väga för att klara av detta innan min fru får köra in mig på psyk?

Har letat bland andra trådar på forumet men ej funnit det jag letar efter.

Ta det lugnt. Det kommer att gå bra. Vad är det som skall geras? Har du en vinkelmätare eller smygvinkel? Om du försöker att sätta en taklist i vinkeln som bildas mellan vägg och snedtak så är det i regel inte möjligt utan att hyvla på listens baksida, och då går det bara vid flacka takvinklar. Annars går det oftast. En bild kanske?

Jag återkommer med bild inom det snaraste.

Mikael_L
Ett "fusk" som dessutom kan se riktigt bra ut (lite beroende på stil i hus och inredning) är att sätta små hörnklossar först, sen är det bara att kapa listerna rakt av.

Jag hittade ingen riktigt bra bild. Mängden snickarglädje ska avpassas till miljön runt om.

ImageVaultHandler.aspx

Problemet blir ju 'bara' om man ska snickra dessa klossar själv ;)
Eller ja, som du skriver, beroende på mängden snickarglädje.

Jag rekommenderar att du letar fram en manual till en bosch gcm8s, i den finns nämligen en bra tabell och bilder på hur man kapar taklister och vilka vinklar man ska ha..det beror nämligen på hur du placerar dom i sågen.

Mikael_L
FredrikR skrev:
Problemet blir ju 'bara' om man ska snickra dessa klossar själv ;)
Eller ja, som du skriver, beroende på mängden snickarglädje.
Kompis till mig, har öppet till nock i en del av huset, lite brutet tak i andra delar.
Han har fixat till klossar på alla de där, ur geringsperspektiv, besvärliga ställena.
Han har modernt utseende i huset och därmed är klossarna också ganska enkla för att passa det moderna, delvis avskalade utseendet.

Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg hur dom ser ut, har ingen bild heller. Men det är nog bara 45gr avfasade kanter eller möjligen en hålkäl ...

Kruxet är att vi har snedtak 27´ lut(enl. ritning) i alla rum på övervåningen och två typer av list. Ska ta tummen ur röven plåta fanskapet. Blir bara irriterad av att förklara.
Är ännu för envis för att lösa problemet med klossvarianten i hörnen. Har jag fått för mig att det skall vara på ett visst sätt har mitt damppall oerhört svårt att byta riktning.
Är tacksam för ert stöd i detta.

Mikael_L
fransfredrik skrev:
Har jag fått för mig att det skall vara på ett visst sätt har mitt damppall oerhört svårt att byta riktning.
:D :D :D

Jag är medveten om exakt hur du menar ... :)
Tjurighet kallas det också ibland. ;)

Mikael_L skrev:
...Tjurighet kallas det också ibland. ;)
Och på en jobbintervju kallas det målmedvetenhet... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.