Jag har en billig polygrip som används när mina andra nycklar/tänger inte räcker runt det som ska vridas på. Ibland funkar det ibland inte, ofta med tråkiga märken på ämnet som ska vridas.

Har läst en del på forumet om bra och dåliga polygriptänger, och vet att jag ligger i lä med min 50:- fjutt. Men det står också OFTA om att det är viktigt att man använder polygripen rätt.

Eftersom det i teorin inte ska finnas dumma frågor så är det väl bäst att jag frågar - även om jag känner mig fånig. Jag menar, hur svårt kan det vara? :rolleyes: Men det är kanske bra att reda ut en gång för alla!

Alltså: Hur använder man en polygrip på rätt sätt?

Först och främst så att tänderna biter i materialet åt rätt håll! :-)

Över huvud taget är väl polygripen inget för finlir. För att undvika märken man man ju lägga en trasa mellan, men en passande skiftnyckel är ju alltid bäst.

Ett av mina favoritanvändningsområden för polygripen är att öppna korkar som har kletat igen. Den är också bra att hålla saker med om man ska bryta i dem med någon annan tång.

Jag tror att just polygripen är ett av de verktyg där man lika gärna kan köpa en billig. Jag gissar att de dyra bara är enklare att ställa in gapet på och kanske har lite bekvämare handtag, men att det inte blir så stor skillnad på hur märkena ser ut på det man håller på med.

Min tankar är följande:

Billiga polygriper är dåliga, gjorde i svag metall, kass ergonomi etc. Köp 1-2 bra knipex på loppis eller så - polera bort rosten och sen har du polygrip för resten av livet.

Den bästa typen av polygriper är enligt mig de som har en "vinkel" i själva den räfflade greppytan både i den övre och under käften (de bahcomodeller jag har har en rak övre käft, vilket möjligtvis är bra om man ska greppa en plåt eller ett plattjärn, till allt annat, speciellt muttrar och rör så är vinkel i både övre och under käft bäst, som knipex)

Om du måste använda en polygrip för att dra loss en mutter (fasta nycklar är alltid bäst, men till skillnade från pinebar så tycker jag att skiftnycklar är ännu sämre än polygriper) så är det nog bra att tänka på följande:

Det kommer att lämna märken - sällan ett problem.

Du måste få ett bra grepp innan du börjar dra för varje gång du slinter eller drar runt tången så kommer möjligheten att få ett bra grepp nästa försök att försämras.

Hitta rätt polygrip/ställ in så att du har kontakt mellan polygripen och 3 av skruvens 6 sidor. Detta är klart lättast med en polygrip med vinklad käft både uppe och nere. 3 sidor är avsevärt mkt bättre än bara 2. Ibland kan man få till 4 sidor om man har lite tur, det är såklart ännu bättre.

Håll polygripen åt rätt håll. Ska du spänna en skruv och ser skruvskallen ovanifrån så skall själva polygripen vara till höger om skruven, och vice versa om du ska lossa. Anledningen är att när du kramar ihop handtagen, och sen drar hela tången runt för att spänna/lossa så kommer tången, om den är placerad som jag skrev ovan, att automatiskt klämma än hårdare om skruven. Exakt detsamma gäller för rörtänger. Även skiftnycklar skall användas på detta sätt.

Sen gäller såklart allt vanligt som att olja upp med 5-56/wd40 / rostsprängsmedel / värme med varmluftspistol/gassvets etc.

Polygripen är upperligt bra till att "vrida bort" gammal alkydfärg på fönstergångjärn. Den runda delen alltså! Trillar bort i ett nafs.

Köp en knipex så funkar den livet ut. Q lönar sig alltid.

Lagavulin

Tack för bra svar!

Precis det jag menade Daniel_N - en kortfattad instruktion.
Då har jag "nästan" gjort rätt. Inte alltid varit helt noga med att ha anliggning med tre sidor. Dock noterat och "självlärt" att tänderna ska vara åt rätt håll.

Detaljer i utformning är intressant att känna till betydelsen av. Här är det erfarenhet som gäller för att hitta rätt grejjer. Omöjligt att begripa för en ovan om man håller i två snarlika modeller!

Att samma princip ska användas på skiftnycklar etc har jag inte reflekterat över - men självklart när det påpekas!!

Att kvalitetsverktyg lönar sig i längden är 110% rätt. Jag blir ofta saftigt irriterad på dassiga prylar. Men när jag väl står i butiken och håller i de fina grejjerna tvekar jag ofta.. Men slår jag till är jag i princip alltid nöjd efteråt! Märkligt...:rolleyes:

Redigerat:
En billig poly har dårlig stål, så uansett hvor hardt du klemmer, så bøyer bare stålet seg isteden for økt kraft på det du klemmer. Så er det også mye bedre feste i kjeften på en dyrere. De glipper heller ikke så lett i justeringa.

Hvorfor kjøpe en sånn her billig, når du kan bruke 3-400kr en gang pr 20-30år?

Min polygrip köptes nog för ca 12-13 år sedan när jag som student flyttade till mitt korridorsrum och behövde någonting i min lilla verktygslåda. Där var den "lagom till ändamålet".

Varför den inte uppgraderats sedan dess kan jag inte svara på... :rolleyes:

Greit nok, en 50kr holder vel til noe enkle innendørs oppgaver og er sikkert fin der.

Men når man skal ha skikkelig tak på noe gammalt fastrusta skit så er bare ekte kvalitet som duger :)

Ett bra talessätt som en klok person skrev förrut:

Priset på ett bra verktyg svär du bara åt en gång, däremot dåliga verktyg svär man åt hela tiden!!!

H
Bättre lägga pengar på en rörtång och en sats fasta nycklar.
En riktig mekanikner använder aldrig polygrip till muttrar och liknande.
Blir märken där märken inte ska finnas.
Till VVS används rörtång eller skiftnyckel.
I många fall duger en billigare polygrip till det som en polygrip ska användas till.
Kan vara bra med en polygrip med slitna tänder ibland, en polygrip med bra stål i käftarna lämnar kraftiga märken om man av slöhet använder det till sånt den inte ska användas till.

Är märken på skruvhuvudet ett problem så kan jag rekommendera knipex montagetång 87 41 250. Den har helt släta käftar, och på grund av dess konstruktion så får man ett otroligt starkt grepp (lite som channel-locks papegojtång), utan märken på skruven. Passa till skruvar med sexkantshuvuden 10-32mm (vet inte hur bra den är i de större storlekarna, har aldrig provat, men tycker att den ser lite liten ut för att få ett riktigt bra grepp...men har knipex specat det så borde det ju funka). Nackdelen är dock att den kan ha svårare med rundslitna skallar, och att den enbart fungerar bra på sexkantskallar, på i princip alla andra "polygripområden" så är den sämre än en polygrip.

Men som jag skrivit tidare...fasta nycklar om det finns möjlighet.

Slängen in en bild på den också:

• P4300128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Stockholmsverktyget" som norrlänningarna kallar polygripen när jag jobbar, helt oumbärlig, men bra skit skall det vara. Har en hel knippe olika knipex och bacho. Mitt tips är att skaffa en bra med "vinklat grepp", som på bilden nedan. Kan då ta tag i två hörn och fyra sidor på en bultskalle och lämnar inte spår värre än en dålig nyckel eller skiftnyckel.
78224.jpg

Denna kör jag med när jag vill undvika märken på materialet. Typ vid vvs och liknande.
Alltid helt parallella anläggningsytor och ingen risk för fula märken.
Underbar kvalitetskänsla.
Dyr men lär ju hålla livet ut.
Tångnyckel skall den heta om jag minns rätt. Finns på Luna

• 860315014k.jpg
Redigerat:
Hagenblad skrev:
"Stockholmsverktyget" som norrlänningarna kallar polygripen när jag jobbar, helt oumbärlig, men bra skit skall det vara. Har en hel knippe olika knipex och bacho. Mitt tips är att skaffa en bra med "vinklat grepp", som på bilden nedan. Kan då ta tag i två hörn och fyra sidor på en bultskalle och lämnar inte spår värre än en dålig nyckel eller skiftnyckel.
[bild]
Den modellen är UNDERBAR!
Hur enkel som helst att jobba med, håller i "en evighet" och är perfekt för diverse småjobb.
Jobbar som "fastighetsskötare" och har endel verktyg på mig men av bekvämlighet så försöker man hålla ned antalet. (Trots det är det nog 10 - 20 stycken beroende på hur man räknar.) Jag har alltid - ALLTID - en Bacho Ergo "Multifixtång" på mig. Den funkar till det mesta.När man har muttrar som är ser ut som de ska använder jag så klart skiftnyckel. Är det "finjobb" och "verkstadsjobb" blir det fasta nycklar & hylsor men "ute på fältet är "polygripen" oslagbar. Håll den så att "den låser automatiskt" ju hårdare du drar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.