Blev lite besviken då jag skulle skruva med gipsnosen till Festool dragaren, den håller inte bitsen. Till min elektriska Makita får man använda platttång för att få loss bitsen vilket är kalas.

Det verkar som om bitshållaren i gipsnosen för Festool är av samma typ som den standard bitshållare man får med dragaren vilket inte är en alltför imponerande hållare. En standard med magnet och liten klämring Jag vill att bitsen skall sitta kvar, inte att bitsen sitter i skruvskallen efter 50% av dragningarna. Extremt irriterande...

Skall nog reklamera denna då jag bara blir iriterad över detta. :mad: Har någon annan sett samma sak?

Just nu undviker jag att skruva med gipsnosen på Festool utan tar min Makita istället. Går iofs fortare med Makitan då den varvar 3x så snabbt.
 
Har fått det problemet nån enstaka gång, dock aldrig så mycket att jag irreterar mig på det, sen är det sällan jag skruvar så pass mycket gips att jag orkar plocka fram gipsnäsan utan kör med vanliga bitsen och lite känsla.

Ärligt talat tycker jag att gipschucken är en aningen överdriven, skruvar man så mycket gips så ska man använda gipsdragare. Men festoolnörd som man är så har man den iallafall, men om den är så jävla välanvänd kan jag inte påstå.
 
jag har tänkt att kpa den för ibland har man gipstak på 5-10 kvm och då är det praktiskt att kunna köra med gips nosen . har man större så tar jag gips dragaren
 
är festool ett lågkvalitetsmärke?;)
 
Jag tycker du ska lämna tillbaka den och se om en annan fungerar bättre. Till de priserna så ska det fungera riktigt bra - alltid.
 
Vilka bits använder du? Alla bits passar lixom inte till alla bitshållare.

Dessutom så kan det vara så att bitsen (bittet?) passar lite väl bra i skruvskallen - gipsskruv = oftast "billig" = full i grader = mkt bra grepp mot "bittet".

Bitsen i min gipsnos är det på gränsen till att jag behöver tång för att få ut - om det beror på mig eller bitsfästet låter jag dock vara osagt...:)
 
Dålig Festoolpryl, det tror jag knappast...
Skit bakom skruvdragaren? Troligare.
I kväll skall jag ha en offerceremoni på min gamla Cotec fräs för att hylla Festools ära.
Efter detta blir det en liten hyllningsfest där jag skall fräsa lite golvsockel med min 1010.
 
Ring skrev:
Dålig Festoolpryl, det tror jag knappast...
Skit bakom skruvdragaren? Troligare.
I kväll skall jag ha en offerceremoni på min gamla Cotec fräs för att hylla Festools ära.
Efter detta blir det en liten hyllningsfest där jag skall fräsa lite golvsockel med min 1010.
Tja..det skulle ju faktiskt inte vara den första festool-prylen som inte riktigt håller måttet (speciellt i förhållande till priset).

Men det kan ju vara så att geschwints exemplar är ett måndagsex, med tanke på att gifen inte riktigt har upplevt samma problem.

Angående skit bakom spakarna så kolla in tråden där geschwint bygger trappräcke i möbelforumet...visserligen handlar det inte om att skruva gips...men han är både skicklig och noggrann, så jag tror inte att detta handlar om skit bakom spakarna.

Lycka till med 1010an förresten, det är svårt att få tag på en trevligare fräs!
 
Har en gipsnos jag med och har samma problem med den. Åkte till affären och de sa att de vet att de inte är helt hundra i kvaliten. Tipset jag fick var att sätta ett stålband runt bitshållaren för att bitsen ska sitta kvar. Lämnade tillbaka den då.
 
Min funkar felfritt.
 
Skall hitta tid att ta mig till butiken i veckan... Bitset jag använder är Festools egna, har testat med Bosch bits med samma resultat.

Det är ingen skillnad i passning mellan min Makita och Festool, däremot är det skillnad i den stålring som skall hålla bitset på plats. För att byta bits på Makitan så måste jag använda tång men så sitter den kvar i alla väder också. Bitsen på Festools gipsnos drar jag ut med fingrarna. Finish i övrigt på gipsnosen är på normal Festool nivå.

Om alternativet är att mickla med stålband och liknande så går den i retur helt klart
 
Har nu testat min, jag måste använda tång för att lossa min bits.
 
Besökte min ÅF idag för köp av slippapper och dylikt och tog upp detta med gipsnosen. Det var inga problem, bara att komma in med den... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.