Byggahus.se
Hej

Jag håller på att planera för lite manuellt grävjobb till sommaren och jag behöver se över mina verktyg. Spade och fyllhammare gick bra att hitta men jag saknar ett fyllfat att använda tillsammans med min fyllhammare... Få verkar veta vad jag pratar om och de som vet har inte haft nån i lager på länge.

Var kan man hitta ett fyllfat? auktioner? verkar inte finnas på blocket heller.

Ett fyllfat ser ut som en snöskyffel utan skaft och med handtag på sidorna, används ofta tillsammans med en fyllhammare, då man lätt kan "kara" på jorden på fyllfatet med den.

/ATW

Jag tycker det låter som du ska göra en arkeologisk utgrävning med tanke på redskapen. :D

Nåväl ett fyllfat kan du väl snickra/svetsa ihop själv. Eller låta någon annan göra det enl. dina ritningar. Annars får du kolla i något gruvdistrikt om de har några kvarglömda fyllfat liggande. ;)

Jag har planer på att gräva bort organiskt material/jord inomhus då jag operarat bort golv i mitt renoveringsobjekt, Då jag bor i ett gammalt gruvdistrikt borde det ju finnas att hitta, min far använde ett för ett par decennier sedan, dock har det inte hittats igen ännu.

Det blir nog till att svetsa ihop ett nytt. Dock tycker jag att det verkar vara ett vettigt verktyg som fler än jag skulle behöva... En affärside kanske. ;)

Jag letar vidare...

/ATW

ArneTW skrev:
En affärside kanske. ;)
:rolleyes: Ja, vem vet? För den oinvigde kan det låta som något hemkört, i stil med Skogsstjärnan. :eek: :D

Efter att ha nästan ha gett upp har ett fyllfat återfunnits, lite rostigt av att ha legat i ett uthus de senaste 25åren men lite jordförflyttning ska nog putsa bort det mesta av rosten.

Har provgrävt lite och är nöjd, lagom tungt för att ligga kvar när man karar på jorden men inte för tung för att bäras.

/ATW

• DSC00044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GRATTIS! Den som söker han finner. ;)
Lycka till med utgrävningarna! :)

Kul att du hittade den och ännu kuligare att du visar oss hur den ser ut. Det är altid intressant att få se hur gamla verktyg såg ut och användes. Många gånger är de gamla varianterna mycket bättre än våra moderna elektrifierade modeller.

Det där som ser ut som en halv korp. Är det fyllhammaren, eller?

Jo den "halva korpen" är fyllhammaren. Den är inte lika ovanlig som fyllfatet, finns fortfarande att köpa..

Jag ska se till att ta nån "actionbild" vid tillfälle.

/ATW

ArneTW skrev:
Har provgrävt lite och är nöjd, lagom tungt för att ligga kvar när man karar på jorden men inte för tung för att bäras.

/ATW
Det ser sjukt tungt ut....

Fast jag kanske bara behöver gå till gymmet lite oftare... :rolleyes:
Actionbild emotses med stor förväntan!

Hur går det med actionbilderna? :)

Bilderna är på väg... är ingen kamerakille så nio ggr av tio har jag inte kameran med mig.

Har för övrigt skaffat ett nytt fyllfat så det går att få lite tempo i grävandet.

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.