3 362 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
skära takplåt
Två frågor om takplåt. Jag kommer att behöva skära av flera meter takplåt - trp20 som är monterad. Kanske 8m tvärs för plåtarna och 6m längs med en plåt. Vad använder man för verktyg?
Jag ska sedan lyfta av plåtarna som är spikade med specialspik och gummibrickor. Hur bär man sig åt för att få bort spiken utan att skada plåten? Går det ens?
Jag ska sedan lyfta av plåtarna som är spikade med specialspik och gummibrickor. Hur bär man sig åt för att få bort spiken utan att skada plåten? Går det ens?
Redigerat:
Använd en nibbler vid kapning. Det kanske går att få bort spiken med en kofot om den sitter högst upp, Lägg en plankbit tvärs profilen under och knacka in kofoten och bryt försiktigt. Går inte det behöver du kanske en glidhammare.
Jag skulle nog skära av plåten med min twincutter: http://www.twincutter.eu/gemini115011.pdf Min är en äldre modell, men principen är densamma. Vad gäller spikdragandet så skulle jag bygga ihop en "brytbock" och använda den tillsammans med en kofot. Brytbocken tänker jag mig nåt som passar i "dalarna" på vardera sidan om "åsen" spiken sitter på, och når över två av de underliggande reglarn, tex ett par lämpligt tillkapade brädstumpar. Sen sätter du ihop dessa två med tex ett plattjärn eller nåt annat tunt och starkt som du använder som brytstöd för kofoten.
Klicka här för att svara