1 117 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
borrhammare
Hejsan
Jag har tänkt att ge mig på projektet att ta upp ett par hål i sockeln till mitt hus, för att kunna sätta dit ett par tillufts-ventiler i min kall-källare. Huset är byggt 1940 och väggarna är drygt 30 cm tjocka. Finns det någon som kan rekommendera en borrhammare i den lägre prisklassen som klarar jobbet ? Dessutom skulle jag gärna vilja ha tips på lämpligt borr för uppgiften, då jag är nybörjare på området.
Tacksam för svar.
Jag har tänkt att ge mig på projektet att ta upp ett par hål i sockeln till mitt hus, för att kunna sätta dit ett par tillufts-ventiler i min kall-källare. Huset är byggt 1940 och väggarna är drygt 30 cm tjocka. Finns det någon som kan rekommendera en borrhammare i den lägre prisklassen som klarar jobbet ? Dessutom skulle jag gärna vilja ha tips på lämpligt borr för uppgiften, då jag är nybörjare på området.
Tacksam för svar.
Ventilationshål är ju 100 mm, Så det behövs en maskin med SDS-max fäste och borrkronor i 100 mm. De hittar du inte billigt någonstans. Så det bästa vore att hyra. Men om du är villig att göra en fuling och borra småhål i en cirkel och sen knacka ut den så kanske du kan titta på Jula eller Classes borrhammare. Classes kostar lite mer men är värd pengarna tycker jag då den har en rad fördelar.
Jag har tagit upp ventilationshål med diamatern 125mm på flera ställen i mitt hus. Väggarna består av lättbetong-isolering-tegel. Jag har använt mig av en jigg för att kunna borra flera 16mm hål i en cirkel för att sedan lätt knacka bort kärnan med en mejsel och handslägga. Resultatet har i mitt tycke blivit bra.
Jag har först borrat ett pilothål i centrum med ett jättelångt 10mm borr. Sedan har jag passat in jiggen på insidan skruvat fast den i kärnan som ska bort med vanlig skruv och plastplugg, borrat hålen i cirkeln. Sedan samma procedur på utsidan och sist fram med mejseln.
Jag har först borrat ett pilothål i centrum med ett jättelångt 10mm borr. Sedan har jag passat in jiggen på insidan skruvat fast den i kärnan som ska bort med vanlig skruv och plastplugg, borrat hålen i cirkeln. Sedan samma procedur på utsidan och sist fram med mejseln.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Tog upp ett gäng hål till ventilation i mina föräldrars gamla hus, blandat betgong/sten/tegel beroende på var man tar sig an att borra
Hyrde en rejäl borrhammare (Hilti) med borrkronor 100 och 125mm. Det gick toklätt att ta upp de hål jag behövde (10-12 st) även om jag för 3 hål t.o.m stod 5m upp på en stege med borren över huvudet ("antikast" funktionen på hiltihammaren var rätt trevlig att ha till hands i det läget kan tilläggas...).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden