Jovisst, men den är ju nästan dubbelt så dyr som dom andra, det vore ju skämmigt för Festool om dom inte kom etta i testet då....................

Det ligger något i det du säger Jan-L. Men å andra sidan var detta ju tänkt att kora den absolut bästa kap/gersågen. Fabrikaten ombads ju skicka sin absolut bästa såg, utan någon övre prisgräns. Lite av kap-/gersågarnas tungviktsklass.

Jo, fattas bara att Festool vann. Nu var det inredningssnickare som testade sågarna. Det är möjligt att resultatet blivit ett annat om det varit byggnadssnickare som testat.
Men man ska läsa hela testet, det finns mycket bi-inforamtion som är intressant. Som att även den såg som kom sist i testet är bättre än de sågar som proffsen jobbar med dagligen. Och att NCC inte äger några kapsågar utan hyr in all de ska ha. Så många av oss amatörsnickare har bättre utrustning än proffsen!

Men dom har ju bara testat sågar med 250mm klingor, så det där med att dom fick skicka in sin absolut bästa såg stämmer väl inte då. Jo jag vet att det inte går och jämföra mellan tex en som har 160mm klinga och en 300mm klinga, men e det inte lite samma med priset?

THE MACHINE skrev:
Men dom har ju bara testat sågar med 250mm klingor, så det där med att dom fick skicka in sin absolut bästa såg stämmer väl inte då. Jo jag vet att det inte går och jämföra mellan tex en som har 160mm klinga och en 300mm klinga, men e det inte lite samma med priset?
OK...kanske var det så att de (maskintillverkarna) ombads skicka in sin bästa 10" kap/gersåg...eller den bästa de hade för uppgiften. Oavsett vilket så verkar det åtminstone inte ha funnit någon övre prisgräns. Sen tror jag inte att en 12" såg hade presterat bättre (även om den är dyrare) i just detta test.

Jag har Bosch-sågen i testet och jag tycker att den har fått lite oförtjänt lågt omdöme.......(ja ja, klart jag tycker, jag har ju den sågen själv)........men förutom min egen så har jag använt en likadan i jobbet och varken den eller min glappar i bordet. Det måste vara en lätt sak att justera bort. Jag kan inte heller förstå vad som är så otroligt irriterande med klingskyddet som i mitt tycke funkar alldeles utmärkt.
Men som vanligt så tycker man olika om saker och ting............
Det dråpligaste i testet var nog iaf Ramirents förklaring till varför man inte har bättre sågar att hyra ut....................."På Ramirent säger man att man inte hunnit köpa
nytt i högkonjunktur och nu kan man inte köpa nytt eftersom det är lågkonjunktur."
Ja, den va inte dum....................

N
Kan ju bara säga att jag skaffade Kapexen för en tid sedan till min samling Festoolmaskiner och den är ovärderlig i mitt arbete med inredningar.
Resultaten blir 100procentiga och den är otroligt smidig att arbeta med.
Gerar på båda hållen till skillnad från de flesta andra på marknaden.
Speciellt anhåll för att kapa krönlister ordentligt.
Dubbellinjelaser som är exakt och tillsammans med den tillhörande vinkeln som medföljer i sågbordet så är det suveränt att ta ut vinklar och sen ställa sågen exakt för att kapa rätt.
Ja, det finns enormt många fördelar med denna, men visst... för hemmafixaren är det överkurs naturligtvis.
Priset är ju dock 10000 plus moms ungefär.

Mvh

Köksmontören

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.