11 564 läst ·
14 svar
12k läst
14 svar
vilka slags verktyg för mäta nivå å vinklar?
Söker två verktyg, fast vet inte vad de kallas eller vad ni använder för något. Gärna digitala och fräcka fast till vettiga priser. hehe
1. En som enkelt avslöjar vad det är för vinkel på tex taket.
2. En som avslöjar hurpass högt (förhoppningsvis) ovanför vattennivå marken är i. Eller vad man kallar det.
2. En som avslöjar hurpass högt (förhoppningsvis) ovanför vattennivå marken är i. Eller vad man kallar det.
1) Måttband och trigonometri.Yrrol skrev:Söker två verktyg, fast vet inte vad de kallas eller vad ni använder för något. Gärna digitala och fräcka fast till vettiga priser. hehe
Eller en wixey digital vinkelmätare (http://www.byggahus.se/forum/verkty...84-wixey-digital-vinkelmaetare-foer-40-a.html) och ett vattenpass.
Eller smygvinkel + vattenpass (då får du iofs inte i grader, men du har lutningen). Blir mer digitalt med en vinkelmätare, tex från bosch: http://www.proffsmagasinet.se/vattenpass/vinkelmatare-dwm-40-l-set.html
Eller husritningarna, om de är tillgängliga.
2) Höjden över havet? Ingen aning - kanske vet lantmäteriet något om detta. Vad ska du göra med den informationen?
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Nja, jag har ett mjuk-sluttande plant garagetak som jag var nyfiken på att få veta vinkeln på och forska ifall man verkligen inte kan köra plåt istället för papp.
Sen höjd över havet, haha, ja det var för att jag läste om hur vattenbrunnar bör byggas. Fast nu när jag kontrolläste så stod det inget om det utan bara allmänt att det skulle sticka upp 30-50cm över marknivå rent allmänt.
-Fast var ju bra att veta om det fanns mätinstrument ändå, många skriver ju om hur deras hus ligger så tänkte att det kanske fanns något enkelt sätt att mäta.
Tackar dock för länkarna. Förvånad att det verkade lite ont om dessa instrument men men..
Sen höjd över havet, haha, ja det var för att jag läste om hur vattenbrunnar bör byggas. Fast nu när jag kontrolläste så stod det inget om det utan bara allmänt att det skulle sticka upp 30-50cm över marknivå rent allmänt.
-Fast var ju bra att veta om det fanns mätinstrument ändå, många skriver ju om hur deras hus ligger så tänkte att det kanske fanns något enkelt sätt att mäta.
Tackar dock för länkarna. Förvånad att det verkade lite ont om dessa instrument men men..
Redigerat:
En mycket bra barometer kan säkert ge en höjd över havet med någotsånär precision, man får jämföra med aktuellt lufttryck och medelvärdesbilda ett antal mätningar.
En GPS ger samma info både enklare och antagligen med bättre precision. Även här är det en fördel att medelvärdesbilda ett antal mätningar. Jag antar att man borde träffa rätt med mindre än meter fel, typiskt. Med en hyggligt bra GPS.
Men det enda rätta, ifall det ska bli riktigt noggrannt, är att anlita en lantmäteriingenjör (kart/mätingenjör) som antingen bestämmer position och höjd från kända referenspunkter (ofta mha en totalstation) eller så finns det också möjlighet att långtidslogga GPS-data med en ohyggligt bra GPS och sen korrigera med GPS-satelit-bandata. Noggrannheten i vågrät utsträckning kan bli så bra som inom någon enstaka centimeter med denna metod (våglängden från GPS-satelliterna sätter gränsen). Vad för noggrannhet man når avseende höjd vet jag inte riktigt. Men med normal GPS-användning är normalt höjden mindre exakt än den horisontella noggrannheten.
Jag är ingen expert, men detta är fritt återgivet av vad jag fick lära mig av en pratglad och entusiastisk läntmäteri-ingenjör (Som även hade alla dessa coola instrument i sin verksamhet).
En GPS ger samma info både enklare och antagligen med bättre precision. Även här är det en fördel att medelvärdesbilda ett antal mätningar. Jag antar att man borde träffa rätt med mindre än meter fel, typiskt. Med en hyggligt bra GPS.
Men det enda rätta, ifall det ska bli riktigt noggrannt, är att anlita en lantmäteriingenjör (kart/mätingenjör) som antingen bestämmer position och höjd från kända referenspunkter (ofta mha en totalstation) eller så finns det också möjlighet att långtidslogga GPS-data med en ohyggligt bra GPS och sen korrigera med GPS-satelit-bandata. Noggrannheten i vågrät utsträckning kan bli så bra som inom någon enstaka centimeter med denna metod (våglängden från GPS-satelliterna sätter gränsen). Vad för noggrannhet man når avseende höjd vet jag inte riktigt. Men med normal GPS-användning är normalt höjden mindre exakt än den horisontella noggrannheten.
Jag är ingen expert, men detta är fritt återgivet av vad jag fick lära mig av en pratglad och entusiastisk läntmäteri-ingenjör (Som även hade alla dessa coola instrument i sin verksamhet).
För att mäta vinklar och att det skall vara digitalt har Hitachi ett vattenpass där man fäller ut ett plattjärn. Ungefär som en fällkniv. Sedan kan du mäta vinklar med hjälp av denna "fällkniv exakt på tiondelen. Graderna visas i en digital display. Kostar runt 320:- har jag för mig på Ahlsell.
Annars funkar ju smygvinkel ganska bra.
Annars funkar ju smygvinkel ganska bra.
Vete fan om en vanlig hobby GPS ger dig särskilt noggrann höjd. Tycker min billiga bil GPS brukar fladdra upp och ner i höjd som den vill. Päronen har en äldre GPS på båten, där torde höjden (i östersjön) vara omkring noll m.ö.h. Vill minnas att den brukar visa -20 m (och nej det är ingen U-båt...).
Aha, dom har kanske systematiska fel ...!?
Jag trodde det rörde sig om slumpmässiga fel och därmed möjligt att få bra noggrannhet med repeterade mätningar och medelvärdesbildning.
Jaja, jag är (fortfarande) inte ägare till någon GPS, så jag har inte upptäckt deras svagheter än.
Jag trodde det rörde sig om slumpmässiga fel och därmed möjligt att få bra noggrannhet med repeterade mätningar och medelvärdesbildning.
Jaja, jag är (fortfarande) inte ägare till någon GPS, så jag har inte upptäckt deras svagheter än.
För vinklar tar man tumstocken och mäter "smygen" sen kikar man i den här lilla tabellen och får fram lutningsförhållande, lutning mm/m, grader mm mm....
Mycket användbar !!
http://www.teokonsult.se/plat/taklutningar.htm
Mycket användbar !!
http://www.teokonsult.se/plat/taklutningar.htm
För höjd över havet använder du en höjdmätare, till exempel http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=64864 .
Då får du dessutom kompass, barometer, vattendjupmätare och klocka på köpet
Nä men alvarligt, höjdmätare finns in massvis med "vildmarksklockor", de finns i både billigare och dyrare varianter.
Då får du dessutom kompass, barometer, vattendjupmätare och klocka på köpet
Nä men alvarligt, höjdmätare finns in massvis med "vildmarksklockor", de finns i både billigare och dyrare varianter.
För vinkeln torde en kvadrant vara det enklaste instrumentet, finns både med tyngd i o med vattenpass i och digitala, vet dock inte var man köper dom. Har en på jobbet. Funkar som ett vattenpass där själva cylindern med bubblan går att rotera med ett vred, passets vinkel mot bottenplanet går sedan att avläsa som på ett skjutmått. Principen är densamma som den Daniel_N länkar till (Skulle gissa att den också heter kvadrant på fackspråk).
Ang nivån till vattnet under marken så antar jag att det är grundvattennivån du är intresserad av o då är höjden över havet nästintill ointressant. Har ingen aning om det finns något tillräckligt exakt instrument för detta men när vi skulle ta reda på denna info inför vår avloppsbyggnation så grävde vi helt enkelt ett hål i backen tills vi stötte på vatten, lät vattnet stabilisera sig och mätte sen nivån i förhållande till marknivån. Tänk på att grundvattennivån ändrar sig under året och kan skilja flera meter från år till år.
Om det nu är höjd över havet du är intresserad av så är det nog enklast att antingen kontrollera på en karta med en fixpunkt o räkna höjdkurvor från den till ditt hus placering, eller använda en GPS. Ska du ha nogranhet bättre än +/- 3m måste man nog göra relativ mätning med två gps:er, fast det är nog mest lantmätare som gör.
Ang nivån till vattnet under marken så antar jag att det är grundvattennivån du är intresserad av o då är höjden över havet nästintill ointressant. Har ingen aning om det finns något tillräckligt exakt instrument för detta men när vi skulle ta reda på denna info inför vår avloppsbyggnation så grävde vi helt enkelt ett hål i backen tills vi stötte på vatten, lät vattnet stabilisera sig och mätte sen nivån i förhållande till marknivån. Tänk på att grundvattennivån ändrar sig under året och kan skilja flera meter från år till år.
Om det nu är höjd över havet du är intresserad av så är det nog enklast att antingen kontrollera på en karta med en fixpunkt o räkna höjdkurvor från den till ditt hus placering, eller använda en GPS. Ska du ha nogranhet bättre än +/- 3m måste man nog göra relativ mätning med två gps:er, fast det är nog mest lantmätare som gör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden