Hej

Finns det någon som har tips på tvingar till ELU / DW 707 radialarmsågen?
Är original svindyra (antar det)?

Finns det någon som har tips på spånsuganslutingen till ELU / DW 707 radialarmsågen?
Det finns ett utag på ovansidan, ett i klinghålet på bordet samt ett 35*40mm på chassit mitt emellan de andra två.
Jag har anslutningar till övre och nedre men det sprutar en hel del spån ändå.
Har aldrig sett någon anslutingsstos till det?
Det är struligt med tre slangar, hur gör ni för att samla dem?

mvh

Peter

Hej!

DW 707 är inte en radialarmsåg, utan en kap-/gersåg.

Originalytvingar är förmodligen saftigt dyra, men ring och hör med din lokale handlare. Har de svårt att fixa så hör med Industriboden i Malmö.

Angående dammutsug så finns det ett originalutsugsset till denna maskin. Det består av en slang som delar sig i 3 slangar som passar i de olika hålen på maskinen. Den är dock riktigt dyr. Jag har gjort en egen av gamla dammsugarslangar och tejp - funkar bra (så bra det nu går på den modellen).

Man ska ha klart för sig att bland kap-/gersågarna så är dammuppsamlingsförmågan starkt begänsad. Enbart festools kapex och kanske någon till ha vettig förmåga att samla upp dammet. Men visst blir det mycket bättre med dammsugare och en tredelad slang.

Ett annat tips, som jag dock inte har testat själv, är att spänna upp ett litet "tält" bakom kapen som förhindrar att dammet yr iväg hur långt som helst, utan faller till golvet precis runt maskinen. Är ganska säker på att vi har diskuterat det här innan - någon som kommer ihåg var den tråden finns?

Angående Dewalts originalslangkit så såg jag det bland P&G (Södra sandby i Skåne) dewaltrea för ca 2 veckor sedan. Kan ju vara en ide att slå dem en signal, brukar vara bra priser när de har rea.

Jag tycker elu och dw har pinsamt billiga reservdelar. Så kolla vad original kostar först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.