3 166 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Fast i Festoolträsket - priser i Sthlmstrakten?
Det hadde de ikke hatt lov til i Norge. De kan sette veiledende priser, men de kan ikke nekte återforselgerne å sette prisen slik de vil.
Hadde festool selv eid butikkene hadde det vært en annen sak.
Synes festool er utrolig sært på det. Er heldigvis ikke med i sekten, og festool er ikke bare toppen. De lager ikke noe direkte dritt, men en del av det de lager kan du fint få bedre av hos andre merker og oftere til lavere pris.
Skruvdragare er en ting jeg synes de ikke kan. Svært dyre, tunge og dårlig ergonomi. Makita med flere er bedre her. Det samme med Stikkis, der er Bosch GST 135 bedre i mine øyne.
Men så har de selvsagt verktøy de er best på igjen, f.eks rotex, kapex eller dominoen.
Men hva andre synes må de gjerne ha egne meninger om. Så lenge man er fornøyd med sitt kjøp er det samme hva man velger eller hvor mye penger man bruker.
Synes festool er utrolig sært på det. Er heldigvis ikke med i sekten, og festool er ikke bare toppen. De lager ikke noe direkte dritt, men en del av det de lager kan du fint få bedre av hos andre merker og oftere til lavere pris.
Skruvdragare er en ting jeg synes de ikke kan. Svært dyre, tunge og dårlig ergonomi. Makita med flere er bedre her. Det samme med Stikkis, der er Bosch GST 135 bedre i mine øyne.
Men så har de selvsagt verktøy de er best på igjen, f.eks rotex, kapex eller dominoen.
Men hva andre synes må de gjerne ha egne meninger om. Så lenge man er fornøyd med sitt kjøp er det samme hva man velger eller hvor mye penger man bruker.
Logiman skrev:Det hadde de ikke hatt lov til i Norge. De kan sette veiledende priser, men de kan ikke nekte återforselgerne å sette prisen slik de vil.
Vilka verktyg som är "bäst" är nog en smaksak. Jag har 4 olika skruvdragare och av dem är Festoolen överlägset bäst för mig. Även om jag gillar de Hitachi's jag har så är Festoolen i en klass för sig. För mig vill säga. Andra tycker säkert att Makita eller Milwaukee eller något annat märke är bättre för dem. Dock är ju Festol inte bara ett verktyg utan ett helt koncept och det tilltalar mig. Var länge inne på Dewaltspåret men jag har upprepade gånger hört att deras kvalitet har sjunkit rejält de senaste åren.
Nästa dröm är nu en Kapex...
Jag tvivlar på att dom har laglig rätt att hindra någon återförsäljare sälja en Festoolvara till det pris dom vill.Logiman skrev:Det hadde de ikke hatt lov til i Norge. De kan sette veiledende priser, men de kan ikke nekte återforselgerne å sette prisen slik de vil.
Sen är väl alltid risken att denne återförsäljare kanske får sämre support eller liknande i framtiden men..
Bra verktyg gör halva jobbet. Faktiskt sant
Det paradoxala är att det nybörjarna som behöver bäst verktyg eftersom de är mer lättanvända. Samma med typ fiskegrejer. Nybörjarna köper ett set på biltema för 199kr som är helt omöjligt att kasta med fastän man är proffs 
Nja inte alltid. Jag har en trialcykel som kostade mig drygt 30 000 att bygga. Amatörer/nybörjarna/vanliga människor kan inte använda den med dess "konstiga" vinklar och kan därmed inte utnyttja den fullt ut, de bara rullar med den och det hade varit bättre med en vanlig damcykel för dem då de ändå inte kan hoppa upp på bänkar, pallar och liknande. Detsamma gäller verktyg, har man inte det grundläggande så spelar det ingen roll vad man har för utrustning.
Troligtvis klarar inte en total nybörjare att "hoppa på bänkar" med din 30.000 kr cykel men det gör h*n antagligen inte med en damcykel heller. Däremot så har h*n betydligt större chans att fixa det med din cykel.Binesh skrev:Nja inte alltid. Jag har en trialcykel som kostade mig drygt 30 000 att bygga. Amatörer/nybörjarna/vanliga människor kan inte använda den med dess "konstiga" vinklar och kan därmed inte utnyttja den fullt ut, de bara rullar med den och det hade varit bättre med en vanlig damcykel för dem då de ändå inte kan hoppa upp på bänkar, pallar och liknande. Detsamma gäller verktyg, har man inte det grundläggande så spelar det ingen roll vad man har för utrustning.
Precis som med verktyg, visst måste man ha viss kunskap och erfarenhet för att kunna utnyttja dem maximalt, men riktiga verktyg underlättar väldigt mycket.
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Vad gäller priserna på Festools maskiner så har återförsäljarna i princip ingen möjlighet att ge rabatt på dessa eftersom det styrs centralt av Festool.
Dock kan man förhandla till sig tillbehör och annat som en form av rabatt.
Festool är i en klass för sig själv !
Är stolt ägare till...
2st sänksågar med fyra olika längder på skenorna...
1st bord med fäste för sänksåg samt tillhörande justerbord...
1st dammsugare med tillbehör...
1st sticksåg...
Flertalet systainers för skruvsortiment m.m inkl. rullvagn...
1st Kapex...
1st saneringsfräs...
1st skruvdragare med tillbehörslåda...

Mvh
Köksmontören
Dock kan man förhandla till sig tillbehör och annat som en form av rabatt.
Festool är i en klass för sig själv !
Är stolt ägare till...
2st sänksågar med fyra olika längder på skenorna...
1st bord med fäste för sänksåg samt tillhörande justerbord...
1st dammsugare med tillbehör...
1st sticksåg...
Flertalet systainers för skruvsortiment m.m inkl. rullvagn...
1st Kapex...
1st saneringsfräs...
1st skruvdragare med tillbehörslåda...
Mvh
Köksmontören
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad