4 481 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Köptips motorsåg
Hej,
Jag har en gammal (20 år+) B&D eldriven motorsåg som mest legat och skräpat. Vi tog fram den nyligen för att kapa upp lite ved och det visade sig att den är helt livsfarlig eftersom kedjan hoppar av då och då (har testat att byta kedja men samma fenomen kvarstår).
Tänkte köpa en bensindriven istället eftersom vi har en del träd på tomten vi tänkte ta ner (mindre träd) och jag vill inte dra kabel genom halva skogen. Skulle vara tacksam för tips på en "lagom" såg till att kapa ved och fälla mindre träd för max 3000 kr. Har ni några förslag?
/Lasse
Jag har en gammal (20 år+) B&D eldriven motorsåg som mest legat och skräpat. Vi tog fram den nyligen för att kapa upp lite ved och det visade sig att den är helt livsfarlig eftersom kedjan hoppar av då och då (har testat att byta kedja men samma fenomen kvarstår).
Tänkte köpa en bensindriven istället eftersom vi har en del träd på tomten vi tänkte ta ner (mindre träd) och jag vill inte dra kabel genom halva skogen. Skulle vara tacksam för tips på en "lagom" såg till att kapa ved och fälla mindre träd för max 3000 kr. Har ni några förslag?
/Lasse
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Stihl har en del sågar i dett prisintervallet, har en själv, helt superbra. Stihl eller Husqvarna skulle jag rekomendera. Ingen Partner från stormarknaden tack!!
Eller hoppa på en begagnad "riktig" motorsåg från tex Husqvarna, Jonsered eller Stihl, de är nog i många lägen bättre än det man får nytt för 3000, dvs liten klen motor(dåligt vid vedkapning) och ofta sämre tillgång till reservdelar. Har själv inom familjen en Husqvarna 238 från 85-86 nåt, dvs 22-23 år gammal såg, och det är inga större problem att få tag i delar till den ännu, sämre med sånt till sk hobbysågar av samma ålder kan jag tänka.
Kedjan är så spänd det går (kanske 4 mm spel) men jag litar inte riktigt på kedjespännaren för den känns riktigt smäckig.Nimajneb skrev:
Har varit inne på Husqvarna men det kanske är en bra idé att titta på begagnade sågar också. Vad skulle ni säga är minimieffekt för vedkapning?
/Lasse
Vi har en partner, den har nog kapat sådär en 100 kubik ved och fällt en 20-30 större träd, och den klagar inte. Men visst, inget går ju upp mot en "riktig" husqvarna.
Våran är på 38 kubik har jag för mig, och det mesta åker med så länge svärdet räcker till, och gör det inte det får man vända och såga från andra hållet.
Våran är på 38 kubik har jag för mig, och det mesta åker med så länge svärdet räcker till, och gör det inte det får man vända och såga från andra hållet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Pappa är professionell skogshuggare och har proffsmotorsågen från Husqvarna. Har alltid haft Husqvarna, men han sa att han nu upptäckt att Stihl är bättre så han har övergått till dem.
Så Stihl kanske är bättre att satsa på än Husqvarna...
//Patrik
Så Stihl kanske är bättre att satsa på än Husqvarna...
//Patrik
Redigerat:
Tack för alla tips!
Ska åka och titta på sågar senare idag så jag får en uppfattning om modellerna. Har hittat en butik som verkar rätt välsorterad med både Stihl och Husqvarna. Sedan blir det att kolla Blocket och fundera lite.
/Lasse
Ska åka och titta på sågar senare idag så jag får en uppfattning om modellerna. Har hittat en butik som verkar rätt välsorterad med både Stihl och Husqvarna. Sedan blir det att kolla Blocket och fundera lite.
/Lasse
Medlem
· Kron&berg.
· 42 inlägg
Har jobbat en hel del i skogen " i min ungdom" och absoluta favoriten bland sågar var Partner, otroligt smidigt och starkt såg, men Husqvarna är inte fel det heller. Hadde Husqvarna nåt år men återvände snabbt till Partner. Fast en hel del huggarkompisar valde faktiskt Husqvarna. Konstiga människor det finns !!! 
Till hobbysågning som du kommer ägna dig åt hadde jag nog köpt en ny sk hobbysåg istället för ett beg proffssåg. Nytt är nytt, och du har din ett-års garanti. Du behöver inte en "dunderstark" proffsmaskin.
Till hobbysågning som du kommer ägna dig åt hadde jag nog köpt en ny sk hobbysåg istället för ett beg proffssåg. Nytt är nytt, och du har din ett-års garanti. Du behöver inte en "dunderstark" proffsmaskin.
"Host host" vi här på Husqvarna tillverkar många hobby sågar och där bland annat partner men vi har problem med att ha nere kostnaderna på dessa då dom är byggda för att hålla ett visst antal timmar. men som läget är nu i värden så blir det allt svårare för oss här att ligga ute med dom "sämmre" sågarna då dom går igenom i stort sett samma procedur som proffs sågar.
Så vi på Husqvarna har fått mycket (eller själva gjort) så att vi går tillbaks till att köra mer åt skogshuggarna och bla. bönder så framför allt dessa får vad dom betalar för.
Så vi på Husqvarna har fått mycket (eller själva gjort) så att vi går tillbaks till att köra mer åt skogshuggarna och bla. bönder så framför allt dessa får vad dom betalar för.
Tack för alla tips!
Det blev en Stihl MS 250 till slut. Verkar vara en bra såg efter att ha testat den som hastigast. Att valet föll på den beror delvis på att Stihl just nu kör en kampanj där man får 1000:- för sin gamla såg om man köper en MS 250. Priset efter avdrag blev ca. 3800:-, lite mer än vad jag hade tänkt mig men det känns som ett helt ok köp.
/Lasse
Det blev en Stihl MS 250 till slut. Verkar vara en bra såg efter att ha testat den som hastigast. Att valet föll på den beror delvis på att Stihl just nu kör en kampanj där man får 1000:- för sin gamla såg om man köper en MS 250. Priset efter avdrag blev ca. 3800:-, lite mer än vad jag hade tänkt mig men det känns som ett helt ok köp.
/Lasse
Klicka här för att svara