Nån som har erfarenhet av HILTI WSR 1250-PE tigersåg och/eller HILTI TE 6-S borrhammare?

Inga specifika användningsområden planerade. Bara bra att ha... ;)

Jag har bara testat tigersågen lite kort. Det enda jag har emot begagnade Hilti:s är att de ofta har ett tveksamt ursprung. Inte sällan är de stulna från byggen eller andra arbetsplatser. i något led.

mattiasp skrev:
Jag har bara testat tigersågen lite kort. Det enda jag har emot begagnade Hilti:s är att de ofta har ett tveksamt ursprung. Inte sällan är de stulna från byggen eller andra arbetsplatser. i något led.
Okej. Är det så att Hilti inte är så vanliga bland hemmafixare? Jag har hittat lite prylar på nätauktion...

Nä, Hilti är generellt sett rätt ovanligt ibland hemmafixare. Delvis på grund av väldigt höga priser, kombinerat med höga rabatter för återkommande kunder (företag). Servicen efter köp för företag är väldigt bra, men usel för privatpersoner.

Dock är hilti populära bland uthyrningsföretag, och där kan man ibland köpa exemplar som gallras ut till förmån för nya maskiner. Om maskinerna gallras ut vid en specifik ålder, utan hänsyn till hur sliten den är kan man ibland göra klipp där, men då krävs nog att man har lite koll och vet vad man skall titta efter. Bilningsmaskiner etc får ofta gå otroligt hårt i samband med uthyrningsverksamhet, detsamma gäller nog tigersågar kan jag tänka mig.

Nej, man får nog säg att Hilti är riktigt ovanligt bland hemmafixare, det är allt som oftast väldigt dyra prylar. Skulle själv inte ha något emot en egen Hilti borrhammare, men jag har lite svårt att motivera priset än så länge. Eller... egentligt, det är inte motivationen det är fel på, det är plånboken...

Ja, tigersågen har nog en tendens, iaf min, att åka fram till 98% rena skitjobb där det mest är en sorts riv-slit-förstör-så-mycket-som-möjligt-bara-skiten-lossnar-mentalitet...och det kan gå rätt hårt åt sågen i dess stunder. Jag hade nog passat mig för begagnade tigersågar rent generellt faktiskt. Visst, det går säkert att göra fynd/bra köp, det gör det alltid, men jag tror att väldigt många tigersågar hamnar just i kategorin "rivningsverktyg".

Redigerat:
Jag har bl.a en Hilti TE-6 S på jobbet och jag tycker att den funkar riktigt bra. Hilti är grejt! :p

//Patrik

Tack för alla bra tips! Jag lugnar mig och avvaktar med köp.

johanzz
På tradera finns ibland riktiga klipp på hilti maskiner.
Dom är byggda för riktigt hårda jobb så jag är inte orolig för att maskinerna skulle vara hårt körda.

Dessutom är supporten suverän även för privatpersoner där dom gladeligen svarar på allehanda frågor.
Jag har varit i kontakt med dem senast angående en kosmetisk förändring på en en SF144-A och dom förklarade med ett långt och detaljrikt mail.
Behöver man service på maskinen så hjälper dom till att hänvisa till närmaste serviceverkastad om man inte är företagare.
Mailar man en fråga har man svar samma dag eller senast dagen efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.