1 822 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Motorsågshjälp
Hej,
Jag har en partner 400 motorsåg som blev jättevarm både på svärdet och motorn själv - den var servad och gick men efter min rengörning (den var i princip helt fylld med spån och olja) vägrar den starta. Jag har gnistra och det ser ut som det kommer bränsle då den blir blöt i cylindern.
På sågen finns det 3 juster skruvar - H L och T som antagligen behöver justeras.
Hoppas någon kan komma med något tips som hjälper min gamla såg att starta.
Jag har en partner 400 motorsåg som blev jättevarm både på svärdet och motorn själv - den var servad och gick men efter min rengörning (den var i princip helt fylld med spån och olja) vägrar den starta. Jag har gnistra och det ser ut som det kommer bränsle då den blir blöt i cylindern.
På sågen finns det 3 juster skruvar - H L och T som antagligen behöver justeras.
Hoppas någon kan komma med något tips som hjälper min gamla såg att starta.
har inte lört så mycket motorsåg men jobbar med det.och jag vet att vi använder MAGNA BD68 till kedja och en hel del annat på vårat jobb då vi inte får använda så mycket annat det blir för krångligt att ha många sorter på lager.
Tänkte också kedjebromsen eller ingen olja ut i svärdet.
lycka till.
Tänkte också kedjebromsen eller ingen olja ut i svärdet.
lycka till.
H=högvarv, L=lågvarv, T=tomgång. Har för mig att grundinställningen brukar vara: Skruva in alla 3 så långt det går, öppna dom sedan ett varv och starta sågen. Finjustera dom sedan.
För mager bränsleblandning gör att motorn blir varm. För lite bränsle är för lite smörjning. Lycka till.
För mager bränsleblandning gör att motorn blir varm. För lite bränsle är för lite smörjning. Lycka till.
chetetah1>Det är så den skall fungera.
Doldskada>Går sågen runt lätt när du försöker starta den?
Hur ser luftfiltret ut? Är det rentvättat?
/Kent
Doldskada>Går sågen runt lätt när du försöker starta den?
Hur ser luftfiltret ut? Är det rentvättat?
/Kent
Tack för hjälpen - jag tror Uven52s trix gjorde det - den fick nog för mycket soppa och dränktes. Rengöringen gjorde att det nu kommer olja på svärdet och gasar man till stänker det lite i början - jag vet inte om det är rätt men det tycks inte finnas någon inställning för hur mycket olja det ska komma. Alla övriga delar och funktioner är rena och fungerar väl.
Angående inställningen så ställde jag T så att kedjan precis inte rör sig eller hoppar till - sen ställde jag L så att den låter som motorsågen i data spelet Doom - den går inte för högt i varv men inte så att den går för ojämt heller - hoppas det är rätt. H ställde jag in så att den inte varvar för högt då jag märkte att den tappade varv och dog när den var för aggresivt ställd.
Motorn blir varm som på min gräsklippare och ljuddämparen är fortfarande tokhet - ska den vara så het? Det lite olje spill på den och då rycker det lite. Jag brukar inte peta på motorer normalt sätt men med en motorsåg kommer man ju rätt nära.
Nästa grej är att lära sig att såga - tur att man har en fd skogshuggare till granne...
Angående inställningen så ställde jag T så att kedjan precis inte rör sig eller hoppar till - sen ställde jag L så att den låter som motorsågen i data spelet Doom - den går inte för högt i varv men inte så att den går för ojämt heller - hoppas det är rätt. H ställde jag in så att den inte varvar för högt då jag märkte att den tappade varv och dog när den var för aggresivt ställd.
Motorn blir varm som på min gräsklippare och ljuddämparen är fortfarande tokhet - ska den vara så het? Det lite olje spill på den och då rycker det lite. Jag brukar inte peta på motorer normalt sätt men med en motorsåg kommer man ju rätt nära.
Nästa grej är att lära sig att såga - tur att man har en fd skogshuggare till granne...
Klicka här för att svara