Först hade jag en ferm för 350 kronor, den brann upp när jag körde asfalt men funkade bra med stenplattor innan dess. Då köpte jag en cotech för 250-300 kr, den brann upp fort när jag körde metall hårt (skulle stycka gamla varmvattenberedaren) . Då köpte jag bosch gröna för 695 kr, den har hållt hittils.

Jag märkte ingen skillnad på dem innan de brann upp, men jag har ju inte direkt ängnat mig åt precisionsarbete.

Om du köper en tokbillig, tänk på att inte köra den så hårt. Jag är övertygad om att både cotech och ferm hade överlevt om jag bara låtit de vila, istället tryckte jag hårdare och hårdare när de fick det jobbigt tills de brann upp. Bosch gröna har mycket bättre kylning det känner man direkt när den går hårt.

va dom två första i samma storleks klass som boschen? denna cotechen skall ju vara 2200kw står det ju ilf ;) kan man lita på det? och 230 klina max skulle uppfylla dom mästa kraven jag har bara den orkar då?

Nej det var små maskiner. Inte lätt att se på din bild vilken storlek det var på den du pekade till.

min erfarenhet var bara från den minsta cotech och boschen var också en liten maskin. de stora cotech kanske inte brinner upp, vad vet jag.

Ni får ju lära känna era maskiner lite bättre. Tok kör man dem blir de så varma att fläkten eller något annat i dem smälter. Sen kyler det bara ännu sämre och till slut brakar något sönder. Samma sak gäller proffs grejer. De är dock inte lika känsliga men fungerar på samma sätt.

Nä fårlåt för det, skulle skrivit om storleken på den och skickat bilden men men.jag har kört en del med en gamal bosch(blå) och den svek inte i styrkan ilf men nu har jag inte den kvar och hoppas jag på en ersättare.

H
Har bränt 3 st Bruksbo vid kapning av takpannor samt marksten. Tröttnade och insåg att konstnaden hade blivit lägre om jag hade köpt Dewalten från början.

Jag har en 230mm cotech. Den har gått väldigt mycket till stenkapning och håller än.

tihimas Du som kör med cotech 230 tycker du den har kraften och att den inte tappar ork så lätt?

Det som inte var så intuitivt för mig är att kapa sten tär mycket mindre på maskinen än metal. Asfalt är värst, där blir det riktigt varmt fort.

Kör med tunna tunna skär när du kör metal så överlever maskinen bättre.

Beställer man en 23cm Makita från tex UK kan man få den för kring 1000kr.
Det blev Makita 9020S dvs med soft start för min del.
Såg att på Axminster kan du få en Makita 9020 för 900kr. Det är hygglig pundkurs just nu.

/Mattias

Jag har den största Cotech:en (kanske är den på bilden). Jag har bara kapat några stenar med den än så länge, bl a en gammal skorstenskrans med armering i och den har hållt. Den har även mjukstart vilket är tacksamt på en så stor maskin.

Jag tycker inte att 230mm cotech är särskilt stark. Det tar ett par sekunder att varva upp den och den tappar varv lätt om man belastar den. Får ofta lyfta den från arbetsstycket för att låta den varva upp igen. Har lärt mig att inte trycka så mycket på den eftersom det snabbt börjar osa bränd elektronik om man gör det. Men som sagt, jag har använt den på rätt sätt och den har nog gått 20-30 timmar vid det här laget.

Satan, den ovannämnda slipen dog för mig idag. Den har redan firat 3-års jubileum och jag orkar inte skruva upp den och försöka pilla. Imöra åker jag till Bauhaus och köper en bosch med 5 års garanti.

Det blev en metabo, från Hornbach. Har inte kapat med den men jag provkörde den i butiken. Motorn känns starkare än cotechen. Vi får la se om jag blir nöjd.
1700:- gick det på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.