4 371 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Vinkelslip
Sida 1 av 2
Hej måste ha en vinkelslip nu av modell större sort och har mina funderinag på http://www.clasohlson.se/Product/La...roducts/Hi/309167_X_2009-02-11_153152_903.jpg
kan det vara en hyfsad kvalite på den eller finns det någon bättre av samma peng ungefär?
tacksam för svar.
kan det vara en hyfsad kvalite på den eller finns det någon bättre av samma peng ungefär?
tacksam för svar.
Först hade jag en ferm för 350 kronor, den brann upp när jag körde asfalt men funkade bra med stenplattor innan dess. Då köpte jag en cotech för 250-300 kr, den brann upp fort när jag körde metall hårt (skulle stycka gamla varmvattenberedaren) . Då köpte jag bosch gröna för 695 kr, den har hållt hittils.
Jag märkte ingen skillnad på dem innan de brann upp, men jag har ju inte direkt ängnat mig åt precisionsarbete.
Om du köper en tokbillig, tänk på att inte köra den så hårt. Jag är övertygad om att både cotech och ferm hade överlevt om jag bara låtit de vila, istället tryckte jag hårdare och hårdare när de fick det jobbigt tills de brann upp. Bosch gröna har mycket bättre kylning det känner man direkt när den går hårt.
Jag märkte ingen skillnad på dem innan de brann upp, men jag har ju inte direkt ängnat mig åt precisionsarbete.
Om du köper en tokbillig, tänk på att inte köra den så hårt. Jag är övertygad om att både cotech och ferm hade överlevt om jag bara låtit de vila, istället tryckte jag hårdare och hårdare när de fick det jobbigt tills de brann upp. Bosch gröna har mycket bättre kylning det känner man direkt när den går hårt.
va dom två första i samma storleks klass som boschen? denna cotechen skall ju vara 2200kw står det ju ilf
kan man lita på det? och 230 klina max skulle uppfylla dom mästa kraven jag har bara den orkar då?
Nej det var små maskiner. Inte lätt att se på din bild vilken storlek det var på den du pekade till.
min erfarenhet var bara från den minsta cotech och boschen var också en liten maskin. de stora cotech kanske inte brinner upp, vad vet jag.
min erfarenhet var bara från den minsta cotech och boschen var också en liten maskin. de stora cotech kanske inte brinner upp, vad vet jag.
Ni får ju lära känna era maskiner lite bättre. Tok kör man dem blir de så varma att fläkten eller något annat i dem smälter. Sen kyler det bara ännu sämre och till slut brakar något sönder. Samma sak gäller proffs grejer. De är dock inte lika känsliga men fungerar på samma sätt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nä fårlåt för det, skulle skrivit om storleken på den och skickat bilden men men.jag har kört en del med en gamal bosch(blå) och den svek inte i styrkan ilf men nu har jag inte den kvar och hoppas jag på en ersättare.
Det som inte var så intuitivt för mig är att kapa sten tär mycket mindre på maskinen än metal. Asfalt är värst, där blir det riktigt varmt fort.
Kör med tunna tunna skär när du kör metal så överlever maskinen bättre.
Kör med tunna tunna skär när du kör metal så överlever maskinen bättre.
Beställer man en 23cm Makita från tex UK kan man få den för kring 1000kr.
Det blev Makita 9020S dvs med soft start för min del.
Såg att på Axminster kan du få en Makita 9020 för 900kr. Det är hygglig pundkurs just nu.
/Mattias
Det blev Makita 9020S dvs med soft start för min del.
Såg att på Axminster kan du få en Makita 9020 för 900kr. Det är hygglig pundkurs just nu.
/Mattias
Jag har den största Cotech:en (kanske är den på bilden). Jag har bara kapat några stenar med den än så länge, bl a en gammal skorstenskrans med armering i och den har hållt. Den har även mjukstart vilket är tacksamt på en så stor maskin.
Jag tycker inte att 230mm cotech är särskilt stark. Det tar ett par sekunder att varva upp den och den tappar varv lätt om man belastar den. Får ofta lyfta den från arbetsstycket för att låta den varva upp igen. Har lärt mig att inte trycka så mycket på den eftersom det snabbt börjar osa bränd elektronik om man gör det. Men som sagt, jag har använt den på rätt sätt och den har nog gått 20-30 timmar vid det här laget.