Ibland vill man sätta fast en skena, t.ex. Festool, på en vägg för att fräsa ett spår eller såga ett snitt. Finns det någon bra lösning för hur man kan fästa skenan? Skruvar i hålen, eller snabbspännare (Handyman?) vid sidan om? Vad fungerar? Erfarenheter?

Skena på vägg har berörts lite i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggma...erktyg-foer-att-saga-snygg-lucka-i-gavel.html I korthet är mitt tips en skruv (eventuellt med bricka) genom hålen. Med kullrig skalle så att det blir en jämn anläggningsyta mellan skruvhuvud och skena.

Om du sågar vågrätta snitt kan det nog finnas risk, speciellt om du kopplar ihop 2 skenor och inte kan sätta skruv i hålen nära ihopkopplingen pga att du vill kunna såga där (möjligtvis får du skruva i och ur skruvarna efterhand som du sågar), att skenorna böjer sig nedåt på mitten. Kolla med ngt rakt för säkerhets skull.

Behöver du kunna såga längs hela skenan så kanske du kan sätta några skruvar i väggen, lägga skenan på dessa, och shimsa upp till rätt höjd/vågrätt. I så fall får du trycka hand/såg mot skena och vägg så att den håller sig på plats....kanske inte optimalt direkt.

Festool gecko är väl i teorin utmärkta för denna typ av jobb (beroenda på vad det är för typ av vägg) ...men de verkar svagare i praktiken:

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/63206-sugproppslyft.html

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/124875-festool-gecko-vs-rapid-vs-tving.html

Rapidtvingarna blir nog svårt mot en vanlig vägg, de kräver någon form av kant att spänna mot.

Eftersom jag är nyfiken - vad är det för något du ska såga?

• Gilla
Funkis -38
  • Laddar…
Spontant skulle jag nog om snittet var någorlunda vågrätt försökt hänga skivan i förlängningsmonteringsstyckena som får sticka ut en bit på varje sida (skenan ser ju då ut som ett brett T). Då går det slå i två spik lite lätt bara just över en skenlängd isär. Borde gå komma åt att markera för dessa spikar med penna medan man håller skenan mot snittlinjen.

Men skruv genom hålen blir säkert bättre.

En kombination av våra tankar skulel kunna vara att göra precis som du säger med skarvstyckena, fast att skruva fast dessa i väggen, genom de gängande hålen. Viss försiktigthet så att man inte skadar gängorna krävs såklart. Jag var tvungen att gå och titta om detta skulle kunna funka, och det verkar vara så. En 4 eller 4,2mm (trallskruv tex) träskruv funkar fint. 4,5mm skruv går precis igenom, fast då helt utan spel, och det är stor risk att man skadar gängorna i skarvstycket tror jag.

Att skrarvstycket är i järn och därmed inte alls lika ömtåligt som skenan är ju ytterliggare en trevlig fördel (förutom att man kan utnyttja hela skenans längd).

Jag hade nog inte dragit mig för att borra nya hål i varken skarvstyckena eller skenorna. Några 4-5mm hål i skenorna gör ju varken till eller från.

Det handlar om att fräsa en 45-grader fas på en husknut. Fasen skall vara kilformad, vilket betydet att jag inte kan använda kullagret på fräsen. Vidare skall fasen börja någon decimeter upp på knuten för att sedan gå ut mot noll närmast takfoten. Ni har säkert sett såna faser på stolpar på hus från sekeskiftet. Det kanske finns någon annan bättre metod för att åstadkomma sådana faser?

Att hitta på en metod att spänna fast skenor på väggar är ändå intressant. Med snabbspännare menade jag såna här:
gn820.jpg

kan du inte åstadkomma ungefär samma resultat med en handhyvel?

Jag gissar att vad du ska göra är det som finns på bilden, fast i den moderna, frästa tappningen. Gissningsvis var de ursprungligen gjorda med spånhyvel och stämjärn och fick
då det lite vassare utförandet på bilden med en egen fas (den lilla trekanten).

Nu var det ju inte det du frågade om, utan hur man gör med handöverfräs på skena. Den ska stå vertikalt gissar jag här. Hur mycket hål får det blir i väggen? Det blir ju 5mm diff på grund av skenan också. Troligen får man hålla ena handen på skenan och den andra på skenanslaget. Det är nog värt att hyvla till en ny, stegad glidsula till OF1010 för den där operationen, men jag kanske har missförstått något. Den sulan kommer ju väl till pass vid alla andra skenoperationer med fräsen efter det. Kanske kan man klara sig genom att lägga skenan precis så nära stålet som möjligt iofs.

Kan man inte låta skenan börja jämsmed knutbrädan nertill och där låta den stå på en kloss etc. så är vikten avklarad direkt, och sen vid behov skarva med skenskarv som man borrar ett eller två hål i och spikar i väggen innan man sätter på skena nr 2 och sen trycka fast den upptill med ett annat skarvbeslag på samma sätt?

För övriga operationer med skena på vägg, och särskilt då horisontellt och med sänksåg tror jag på att lägga skenan med gummiläppen upp och skenan på en rakbräda. 1"6 eller nåt, som man sätter fast i väggen, plus då något som håller skenan in mot väggen.

• fasad stolpe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tänkt fixa till kanten med stämjärn för att få den klassiska looken med vass triangel. Däremot skall fasen inte vara parallell med längsaxeln som på Handymans bild, utan avsmalna uppåt tills inget återstår av fasen. Jag hade gärna ritat en bild i Sketchup, men jag hittar inte min mus. Att rita med pekplatta är stört omöjligt. Vi får se hur jag löser problemet. Trevlig helg på er alla!

P
Jag har aldrig fräst med skenan på väggen, men jag har sågat upp ett stort hål för en skjutdörrsvägg med en fastskruvad 1400/2-skena och sänksågen.
Det fungerade utmärkt.

Jag håller på med att spåra in VP-rör i träväggar och sågar två spår med cirkelsågen efter en handhållen skena. Det fungerar utmärkt även om precissionen inte är den bästa i början av snittet (eftersom jag inte har någon sänksåg).

Jag har borrat nya hål i mina skenor och försänkt dessa.Sedan använder jag mig av en speciell skruv där man minimerar uppsticket av skruvskallen,
sockelskruv vit 46 mm
Inte den sorten med gängor i olika riktningar utan en med vanlig kryssbits som jag tror bara tillverkas i 46mm.

man kan göra fasningen med en sticksåg i 45 grader , .Det blir inte lika snyggt som med fräsen men det kanske inte splear någon roll ...

Mattias, hur tänkte du att snabbspännarna skulle användas?

Jag tänkte att man kunde skruva fast snabbspännarna i underlaget, dvs väggen i det här fallet, och spänna fast skenan på väggen med snabbspännarna. Fördelen skulle vara att man kan justera läget på skenan. I detta fall är placeringen av skenan av stor vikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.