Verktyg & Maskiner
Paul-Staffanstorp: Ska man väl kunna göra... Ser inga problem med det förutom att man får vara frågvis då det inte står priser på allting i butiken. Gjorde ett par fynd förra veckan med. Ett par Bosch-satser med sticksågsblad alternativt tigersågsblad... 4x10st sticksågsblad för 161:- 4x5st tigersågsblad för 182:- Båda varianterna i fräscha rejäla boxar.
gwyrlim: Vi var 3 som beställde brad nailers från Tool Plus för ganska exakt 2 år sedan. När jag skulle lägga beställningen såg jag en "Porter Cable 4216 Dovetail Superjig" för $157. Kom fram till att det nog var billigt och jag behövde en så jag beställde en. När jag fått den så öppnade jag kartongen och och läste lite i manualen. Insåg då att jag inte kunde använda frässtålen som
Ugglebo: Verkar som tråden dött ut men kan inte åtminstone ett 230V uttag vara bra? :-)
glesbyggaren: ursäkta, OT och trådkapning (men det kan också vara till nytta för de som handlar Makita world wide, åtminstone för mig som verktygsnörd) @Matix-Jag har också stört mig på att min Makita USA-dragare (tillv. i Kina) inte har samma chuk som "svenska" Makitamaskiner. Varför tillv. Makita samma dragare med olika chukar och kan man byta (till rimligt pris)?
importensketsig: Jag slog också till på ett Ferm billi-fräsbord nu när det är nere på 299, jag är glad jag inte gav det ordinarie priset. Hade en tanke att det kunde vara trevligt slippa ha fräsen hängande i "teleskopglappet" av min GTS 10 såg som jag kört ett tag, men jag vette tusan. Fastsättningen i Ferm-bordet kändes otroligt tveksam, känns som man skulle kunna flytta på fräsen om man är för
alfamats: Tryckluftsverktygen tycker jag är ok för priset.Kvalitetsmässigt snäppet bättre än typ biltemas och Julas billigaste maskiner.Har inte lyckats pajja ngt av ampro än,peppar,peppar:-)
FredrikR: 21gradig finns med rund skalle, och då är ju magasinet lite vinklat. [bild]
yens: Jag har tidigare använt en "snikskena" likt ovanstående, men problemet med den är ju att man måste hålla sågen mot kanten, det slipper man ju med en riktig skena eftersom den håller sågen rätt både åt höger och vänster om ni förstår hur jag menar. I förhållande till min snikskena är jag fullständigt övertygad om att min wolfcraft från Jula kommer göra ett riktigt bra arbete.
StyrmanBerg: [citat] Om du kör med vanliga midjebyxor, testa ha ett par breda hängslen som stöd för att avlasta höfterna om du inte redan har det.
Mats Bengtsson: [citat] Jag har två verktyg som inte fungerar som de skall utan utsug. dominon vibrerar och slår, och hyveln lämnar spån på brädan som får framförallt planhyvlingen att missa lite. Inte säker på att spånsugen kan ses enbart som en renhållare, den kanske skall ses som en verktygsskyddare med. ---- Mats ---
softarn: Jag har nog totalt sett blivit av med en smärre verktygslåda i säkerhetskontroller. Knivar, fasta nycklar, mejslar, tänger, inte ett jota brukar jag få igenom. Ibland har det gått bra i en riktning för att skita sig på hemvägen... :confused: Mitt förslag som precis kvalar in är en sats spärr-ringnycklar. 12 storlekar (4 storlekar per nyckel). Är ingen proffskvalitet men fungerar ok
Logiman: Jeg bare måååå vinne i lotto nå så jeg kan få kjøpt meg en slik vogn fult utstyrt. :D
LLLVäxjö: [citat] Tackar, det låter ju kanon.
JanneL: Finns en något mindre robland på blocket nu för 9,000:- Tycker det verkar OK, men, skall poängtera att jag inte är någon expert på priser. Jmf. gärna vad en ny liten maskin kostar som du tänkte köpa från början. Ställ dig frågan; Är denna stora maskin så mycket bättre, gedignare, att det uppväger ev. prisskillnad? Det har funnits små maskiner i pressad plåt tidigare, men dessa
Gilbert: Utbytbart huvud kostar då det knappast är nåt som köps av vilka bönder eller hobbymekaniker som helst, du hamnar nog på de där pengarna i allafall. Sen kostar ju insticksverktygen var för sig lika mycket som en hel sats kråkfötter, så jag skulle nog om möjligt köpa en riktigt bra momentnyckel och köra med kråkfötter, det är inte så besvärligt att räkna om momentet för dessa.
baklastaren: Fristads har överdragsklädslar som matchar snickabyxorna :wow: http://www.fristads.se/(4khqmn55n3jwbvqauvmh4u55)/store/GetDocument.aspx?SID=fc5b7d9de52f4ae19a71489055367dfe&DocumentID=65E52BB7316B4971AE07CBB37568E65&WebID=FRISTADS /baklastaren
zorro007: Tänkte bara meddela att nu är "fräsningen" färdig, hyrde en sk. spårfräs på cramo och kopplade på en grovdamsugare. Funkade grymt bra, inge damm samt väldigt fina snitt. Fick snygga till lite med stämjärn där dosorna ska sitta men det var inga problem om man kört lite med fräsen först.. Förövrigt så använde jag de gamla VP-rören och drog i kabel innan de putsades fast.:) Tack
Mikael_L: OK. Då vill jag finna den långa katet i triangeln vars hypotenusa = r och korta kateten 1 cm. kat = sqrt(57.3*57.3 - 1*1) Sen kan jag räkna ut kordans längd, ca 1 cm åt varje håll. Sin(1) *kat *2 = 1,99974 cm Om jag inte räknat fel ... :blushing:
Kave: I vissa fall kan det vara lämpligt med dyrare instrument, ex om du vill veta vad en viss förbrukare drar. De billigare instrumenten brukar inte gilla att mäta högre strömmar.
yens: Jag har hitachin men med NiCd-batterier och trots det är det min favoritdragare. Jag har även en aeg och en blå bosch (båda 12v), men hitachin är klart största favoriten. Boschen är starkare, men hitachin känns som den väger hälften. Jag har rätt små händer, har man rediga meganävar kanske hitachin känns pluttig.
woodrat: Hejsan, skall bestämma mig imorgon för ett ev. inköp av rikt/plan-hyvel . Någon som kan recensera modellen som är på bilden jag bifogat? Bra / Dåligt ?? Finns även som Elektra Beckum 260 .
Zero: [citat] :) Ok, är det någon som säljer tex. 1000 st till bra pris också?
Ring: Köp en Ansmann laddare hos Farnell och snickra ihop en liten adapter. Ansmann brukar göra OK laddare.
Bezt: [citat] Tack för tipset, köpte en idag för 80 kr, lämnade in Makita-klingan på slipning, 145 kr. Suck
nanowire: [citat] Ahh, äntligen fattar jag vad den lilla plåten som följde med är till för; att koppla ihop flera stycken!
Morris11: Hur bra är bordsågen TKHS 315 C håller anhållet,orkar den klyva med? eller ska man köpa en woodstar från plano