14 552 läst ·
19 svar
15k läst
19 svar
Fräsa in VP rör i vägg
Diamantskiva ryker som f*n, det tog ca 30-60s då jag fräste spår tills jag inte såg mina händer för allt damm. Fick gå ut och vädra för att kapa fräsa 1m till.zorro007 skrev:Det var ingen diamantskiva jag använde, det vad en "vanlig" skiva för sten. Vinkelslip kändes inte om ett bra alternativ då hela kåken vart rökfylld samt att de optiska brandvarnarna tjöt för fullt...
Dammar det mindre med en diamantskiva?
Blir nog ett besök till CRAMO och hyra en spårfräs med dammsugare.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är en vanlig uppfattning, men en korrekt lagd slang (av bra kvalitet) är lättare att dra i kabel i än rör. Det blir mindre friktion i slangen. Men det kräver att böjarna inte är för snäva och att slangen sitter fast ordentligt.Binesh skrev:
Måhända kan friktionen vara bättre men med lite vaselin så är det sjukt lätt att dra i VP-rör. Sen så kan man också ha kompressor i ena änden och dammsugare i andraRikard Ågren skrev:
Men ja.. 16 mm VP rör har innerdiameter 13,8 mm. Ställ detta mot 16 mm flexslang som har endast 10,7 mm i innerdiameter.
En 20 mm flexslang har 14,1 mm innerdiameter. Så vederbörande bör gå upp till 20 mm slang för att i princip kunna dra lika många kablar som med vanlig 16 mm VP rör.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
De har sina för och nackdelar. Kan tillägga att jag till 90% lägger rör. Men slangen är bra också.
Tänkte bara meddela att nu är "fräsningen" färdig, hyrde en sk. spårfräs på cramo och kopplade på en grovdamsugare. Funkade grymt bra, inge damm samt väldigt fina snitt. Fick snygga till lite med stämjärn där dosorna ska sitta men det var inga problem om man kört lite med fräsen först..
Förövrigt så använde jag de gamla VP-rören och drog i kabel innan de putsades fast.
Tack för alla bra tips, återkommer nog snart med nya funderingar
Förövrigt så använde jag de gamla VP-rören och drog i kabel innan de putsades fast.
Tack för alla bra tips, återkommer nog snart med nya funderingar
Klicka här för att svara