Eftersom TS postade frågan i verktygsforumet, är det redskapsfrågan som skall diskuteras. Diskussioner om vad som är lagligt och lämpligt och hur en säker installation skall utföras får ni diskutera i elforumet.

Fluke och liknande är fina instrument, men total overkill för det du letar efter. Har du inte klart för dig vad skillnaden på ström och spänning är så är det bortkastade pengar.

Jag har en sån här som mitt slit-och-släng-instrument, och det är en alldeles utmärkt liten krabat som klarar de flesta praktiska behov lysande för en spottstyver:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81483

99 kr för förvånansvärt gedigen mätglädje!

Jag tror som du säger på ett ställe att du är helt fel ute.
Man går normalt inte runt och mäter spänningen för at se om spanningen "svajar".
Spänningen kan variera en del beroende på belastning och längden på matningsledningar. Detta är helt normalt och ingenting som elkonsumenten ska bry sig om. Trycket i vattenlendingen kan också variera beroende på hur många fastigheter som just då tappar vatten.
Hastigheren i en bredbandsuppkoppling kan också variera beroende på belastning.
Att köpa en dyr multimeter avråder jag ifrån om man inte är mer hemma på el.
Ställer man in multimetern fel och stoppar in mätsladdarna i uttaget kan det bli en bränd säkring och en förstörd multimeter.
Jag rekommenderar en enkel spänningsprovare.

Spelar väl ingen roll om det är 100V, 230V eller 400v innanför uttaget eller lampknappen. Man bör väl inte få någon stöt för det. Att spänningen varierar kan ju knappast göra någon skillnad.

Föklar gärna för mig.

En av de viktigaste egenskaperna på en multimeter, förutom då att visa någorlunda rätt, nåt som jag nog kan påstå att i princip allt som säljs gör, är att det finns en "auto-power-off-funktion". Det finns få saker som är så irriterande som multimetrar som har tömt batterierna.

johanpelle skrev:
Jag tror som du säger på ett ställe att du är helt fel ute.
Man går normalt inte runt och mäter spänningen för at se om spanningen "svajar".
Spänningen kan variera en del beroende på belastning och längden på matningsledningar. Detta är helt normalt och ingenting som elkonsumenten ska bry sig om. Trycket i vattenlendingen kan också variera beroende på hur många fastigheter som just då tappar vatten.

Gällande trycket i vattenledningen så var det en liknelse i syfte att tydliggöra skillnaden mellan ström och spänning för en analfabet på elområdet;) (Tack Micke 184, den var riktigt bra:)) Vidare, begreppet normalt skulle med fördel kunna diskuteras i Övriga diskussioner, är övertygad om att det är en potentiellt intressant trådd^_^b

petersk; man bör inte få någon stöt, men om man får det hade jag föredragit 100 v före 400 v.

Gruvberget; jag har alltså inte haft problem med svaj eller något annat, tvärtom har jag en helt nyinstallerad anläggning inkl. mätartavla+central, givetvis utförd av behörig. (Som dock blev något trött när han dök upp första gången, jag hade inte kontaktat elbolaget innan, behövdes för att bryta plomberingen till mätartavlan. Självklart för honom, inte alls självklart för mig...)

Det lär bli en Fluke 322 ändå, man är ju trots allt prylfixerad:D Troberg, du har säkert rätt i att det är total overkill i mitt fall, men som sagt, prylfixerad är man. Så därför har jag också en irriterande känsla av att jag eventuellt står där med båda två i slutändan om jag känner mig själv rätt:rolleyes:

De billigare varianterna i all ära, men det var en sådan som väckte hela detta hjärnspöke, visade definitivt noll ström/spänning (korrekt uppfattat, jag hade ingen koll på skillnaden) varpå jag fick en kyss...

Tackar för svar. Jag ska nog bli elektriker...

...eller inte;)

Det är lungt. Du är bland vänner. Vi är alla prylfixerade i den här avdelningen. Fluke 322 kommer inte göra dig besviken. Däremot kan den inte mäta liktröm. Likspänning går bra. Det betyder att du inte kan leta efter tjuvströmmar i likströmsystem, t ex. bilar. Den har alltså ingen plint för mätning av ström, utan all ström mätes med strömtången. Det gör att man inte kan koppla den fel på det klassiska viset när man har kopplat för strömmätning, men försöker mäta spänning. Det är då instrumentet brinner upp eller säkringen går.

I vissa fall kan det vara lämpligt med dyrare instrument, ex om du vill veta vad en viss förbrukare drar. De billigare instrumenten brukar inte gilla att mäta högre strömmar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.