Hejsan forumet, har postat inlägg för att få råd kring plan/rikt-hyvel , tack för alla råd.
Det bidde en Elektra Beckum 260 från 1998 med sprillans nya supervassa knivar.

Nu har jag kört ett gäng plank till kommande projekt .......snacka om snyggt resultat .
Att aldrig (nåja) behöva köpa svindyrt rikt/planhyvlat virke är ju en seger bara det.
Ytan på mina provkörningar är fantastiska , hur tusan har jag kunnat tveka på en sådan maskin???
Dessutom att få rakt och vinkelrätt virke........

Om ni går i inköpstankar eller vill ha julklapp av tomten skriv upp rikt/planhyvel!!

Någon annan som upplevt något liknande med sin hyvel????
 
Grattis

Lycka till!!!


Jodå, min begagnade Dewalt är helt ok den med.
Fick slipa knivar och göra rent sen var det bara att köra.

Senaste projektet blev att hyvla upp lite special dimensioner till en dörrkarm till gammal överfalsad dörr.

Mitt kap i förra veckan blev en ny Bosch borrhammare GBH 2-26 (nästan ny för 1000:- på bilverkstan. De använde den inte så ofta till att laga bilar med =0) )

Peter
 
5000 kronor , den är i fin fint skick. Ny så ligger den på 11000 kr på metabo's hemsida . Det är en tre fas maskin , verkar vara något dyrare avnågon anledning jämfört med 220 varianten.
 
Grattis! Inköp man är nöjd med är riktigt härligt, och rikt-/plan i sig är också helt underbart!
 
En plan/rikt blir oxå min nästa investering... Blir förmodligen en logosol eller Jet (från UK).
Grattis till nya familjemedlemmen och kul att du är så nöjd!!!
 
woodrat skrev:
Hejsan forumet, har postat inlägg för att få råd kring plan/rikt-hyvel , tack för alla råd.
Det bidde en Elektra Beckum 260 från 1998 med sprillans nya supervassa knivar.

Nu har jag kört ett gäng plank till kommande projekt .......snacka om snyggt resultat .
Att aldrig (nåja) behöva köpa svindyrt rikt/planhyvlat virke är ju en seger bara det.
Ytan på mina provkörningar är fantastiska , hur tusan har jag kunnat tveka på en sådan maskin???
Dessutom att få rakt och vinkelrätt virke........

Om ni går i inköpstankar eller vill ha julklapp av tomten skriv upp rikt/planhyvel!!

Någon annan som upplevt något liknande med sin hyvel????
Jo verktygslivet bjuder på ett stort antal höjdpunkter. Mitt näst senaste stora WOOOOWWWW kom just från en rikt/plan hyvel. Att plötsligt ha helt raka brädor att jobba med, att kunna göra både 45 graders sågningar likväl som vanliga sinkningar utan att behöva bråka med problem från rundade brädor är underbart.

--- Mats ---
 
Då blir nästa inköp en spånsug....:) det blir mycket kutterspån även om man bara kör lite !!
 
verktygsgurun skrev:
Då blir nästa inköp en spånsug....:) det blir mycket kutterspån även om man bara kör lite !!
Jag har två verktyg som inte fungerar som de skall utan utsug. dominon vibrerar och slår, och hyveln lämnar spån på brädan som får framförallt planhyvlingen att missa lite.

Inte säker på att spånsugen kan ses enbart som en renhållare, den kanske skall ses som en verktygsskyddare med.

---- Mats ---
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.