1 424 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Lyriskt glad och nöjd för mitt senaste inköp!
Hejsan forumet, har postat inlägg för att få råd kring plan/rikt-hyvel , tack för alla råd.
Det bidde en Elektra Beckum 260 från 1998 med sprillans nya supervassa knivar.
Nu har jag kört ett gäng plank till kommande projekt .......snacka om snyggt resultat .
Att aldrig (nåja) behöva köpa svindyrt rikt/planhyvlat virke är ju en seger bara det.
Ytan på mina provkörningar är fantastiska , hur tusan har jag kunnat tveka på en sådan maskin???
Dessutom att få rakt och vinkelrätt virke........
Om ni går i inköpstankar eller vill ha julklapp av tomten skriv upp rikt/planhyvel!!
Någon annan som upplevt något liknande med sin hyvel????
Det bidde en Elektra Beckum 260 från 1998 med sprillans nya supervassa knivar.
Nu har jag kört ett gäng plank till kommande projekt .......snacka om snyggt resultat .
Att aldrig (nåja) behöva köpa svindyrt rikt/planhyvlat virke är ju en seger bara det.
Ytan på mina provkörningar är fantastiska , hur tusan har jag kunnat tveka på en sådan maskin???
Dessutom att få rakt och vinkelrätt virke........
Om ni går i inköpstankar eller vill ha julklapp av tomten skriv upp rikt/planhyvel!!
Någon annan som upplevt något liknande med sin hyvel????
Grattis
Lycka till!!!
Jodå, min begagnade Dewalt är helt ok den med.
Fick slipa knivar och göra rent sen var det bara att köra.
Senaste projektet blev att hyvla upp lite special dimensioner till en dörrkarm till gammal överfalsad dörr.
Mitt kap i förra veckan blev en ny Bosch borrhammare GBH 2-26 (nästan ny för 1000:- på bilverkstan. De använde den inte så ofta till att laga bilar med =0) )
Peter
Lycka till!!!
Jodå, min begagnade Dewalt är helt ok den med.
Fick slipa knivar och göra rent sen var det bara att köra.
Senaste projektet blev att hyvla upp lite special dimensioner till en dörrkarm till gammal överfalsad dörr.
Mitt kap i förra veckan blev en ny Bosch borrhammare GBH 2-26 (nästan ny för 1000:- på bilverkstan. De använde den inte så ofta till att laga bilar med =0) )
Peter
Vad kostade den?
Jo verktygslivet bjuder på ett stort antal höjdpunkter. Mitt näst senaste stora WOOOOWWWW kom just från en rikt/plan hyvel. Att plötsligt ha helt raka brädor att jobba med, att kunna göra både 45 graders sågningar likväl som vanliga sinkningar utan att behöva bråka med problem från rundade brädor är underbart.woodrat skrev:Hejsan forumet, har postat inlägg för att få råd kring plan/rikt-hyvel , tack för alla råd.
Det bidde en Elektra Beckum 260 från 1998 med sprillans nya supervassa knivar.
Nu har jag kört ett gäng plank till kommande projekt .......snacka om snyggt resultat .
Att aldrig (nåja) behöva köpa svindyrt rikt/planhyvlat virke är ju en seger bara det.
Ytan på mina provkörningar är fantastiska , hur tusan har jag kunnat tveka på en sådan maskin???
Dessutom att få rakt och vinkelrätt virke........
Om ni går i inköpstankar eller vill ha julklapp av tomten skriv upp rikt/planhyvel!!
Någon annan som upplevt något liknande med sin hyvel????
--- Mats ---
Då blir nästa inköp en spånsug....
det blir mycket kutterspån även om man bara kör lite !!
Jag har två verktyg som inte fungerar som de skall utan utsug. dominon vibrerar och slår, och hyveln lämnar spån på brädan som får framförallt planhyvlingen att missa lite.verktygsgurun skrev:
Inte säker på att spånsugen kan ses enbart som en renhållare, den kanske skall ses som en verktygsskyddare med.
---- Mats ---
Klicka här för att svara
