4 502 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Dyckertpistol - 15/16 GA, Rakt/Vinklat magasin?
Hej!
Funderar på en dyckertpicka. Tänker mig ha den till tak-/golvlister, dörrfoder och liknande.
Sökte runt och det verkar som att en typ 15/16 GA är att föredra framför 18?
Hittade DeWalt D51256 (16GA, rakt magasin) och D51276 (15GA, vinklat magasin)
Är någon att föredra, eller skall jag leta efter något helt annat?
Vad är skillnaden mellan rakt och vinklat magasin förutom det uppenbara? Är det åtkomst och smidighet?
/P
Funderar på en dyckertpicka. Tänker mig ha den till tak-/golvlister, dörrfoder och liknande.
Sökte runt och det verkar som att en typ 15/16 GA är att föredra framför 18?
Hittade DeWalt D51256 (16GA, rakt magasin) och D51276 (15GA, vinklat magasin)
Är någon att föredra, eller skall jag leta efter något helt annat?
Vad är skillnaden mellan rakt och vinklat magasin förutom det uppenbara? Är det åtkomst och smidighet?
/P
Jag köpte tre stycken Dewalt från Toolking, en stor rackare och två små en för 16 och en för 18 gauage dyckert. de var alla
"factory reconditioned". Jag skulle idag helt klart köpt pistol med vinklat magasin, ser inga nackdelar med vinklat utan bara en stor fördel - åtkomligheten. Om jag skall skrå-spika en regel är det krångligt med rakt magasin, dito gäler även vid t ex lisning i trånga vägghörnen.
Vet inte riktigt hur det ser ut med tillgången på spik för vinklade magasin men till raka så finns det "överallt" så det kanske är en nackdel med de som har vinklat mgasin. En sak till de som har vinklat magasin får halvmånefomrad spikskalle , kanske inte så snyggt om du skall ha stor picka för trådspik och spika ex. panel.
"factory reconditioned". Jag skulle idag helt klart köpt pistol med vinklat magasin, ser inga nackdelar med vinklat utan bara en stor fördel - åtkomligheten. Om jag skall skrå-spika en regel är det krångligt med rakt magasin, dito gäler även vid t ex lisning i trånga vägghörnen.
Vet inte riktigt hur det ser ut med tillgången på spik för vinklade magasin men till raka så finns det "överallt" så det kanske är en nackdel med de som har vinklat mgasin. En sak till de som har vinklat magasin får halvmånefomrad spikskalle , kanske inte så snyggt om du skall ha stor picka för trådspik och spika ex. panel.
Det finns 15ga dyckert från Senco hos Beijers och XL mfl, men inte på K-Rauta eller annan konsumentbutik. Tyvärr så måste man som vanligt trixa och tjafsa för att få handla till det verkliga marknadspriset på Beijers och XL, men med lite planering och tålamod så går ju det med. Tror att listpriset på 4000 spik annars är 800:- eller liknande fantasier.pero skrev:
Annars så finns det 15ga på Axminster (www.axminster.co.uk) mfl engelska webbutiker till vettigt pris direkt.
Den finns i Gunnebos sortiment så det går alltid att få tag i. Däremot har jag inte hittat något speciellt bra pris. Sist jag beställde via min lokala byggskojare köpte jag 4000 st 63 mm och 4000 st 40 mm. Det gick på totalt ca 1300 spänn. 4000 spik räcker länge.
Förresten - vad menar du med halvmåneformad? Ser det fult ut om man spikar tak-/golvlist? Eller menar du att skallen är svagt rundad och inte platt som en vanlig dyckert man handspikar?woodrat skrev:Jag köpte tre stycken Dewalt från Toolking, en stor rackare och två små en för 16 och en för 18 gauage dyckert. de var alla
Dyckertpistolerna har samma utformning på sina huvuden oavsett vinkel ( vad jag vet) däremot om du skall spika utepanel med spikpistol så kör du ju med trådspik, dessa har normalt runt spikhuvud men detfunkar inte i pistol med vinlat magasin utan man är tvungen att kapa en byt av skallen så att de inte tar i varandra när de är bandade. Påpekanded gäller således enbart för de s.k "framing nailer"-pistolerna ej 15,16,18 gauge dyckert.
Liknande trådar
-
L1 - L2 155 V: L2 - L3 400 V: L1 - L3 280 V
El -
Luftning Wirsbo Up 15-14b/Push 12, "behåll övertrycket"
Värme allmänt -
Avenbok plantor 125-150 cm barrotade har inga löv, bara ej utslagna knoppar
Häckar, Buskar & Träd -
GSR 12V-15FC eller 12V-35FC
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Säljes Bosch grönlaser GCL 2-15 G
Säljes, Uthyres & Skänkes