15 476 läst ·
21 svar
15k läst
21 svar
Letar en speciell momentnyckel
jag håller nog inte med där, har man använt en momentnyckel förut så är det där avståndet rätt avgörande. Nu
kanske det inte är "lika" viktigt om det är 50 eller 60 Nm på vissa ställen men på andra ställen kan det vara
direkt förödande. Jag hade räknat om eller vinklat fråkfoten 90grader...det är ju inte i alla fall man kommer åt när man vinklat den
...
kör hårt!!..
/
M
kanske det inte är "lika" viktigt om det är 50 eller 60 Nm på vissa ställen men på andra ställen kan det vara
direkt förödande. Jag hade räknat om eller vinklat fråkfoten 90grader...det är ju inte i alla fall man kommer åt när man vinklat den
kör hårt!!..
/
M
Jag påstår att det är bara de där tre gubbarna som klarar av att med en knäcknyckel hålla sig inom en spridning som är acceptabel, 60 av gubbarna kommer att ha en spridning på mer än 60% på det låga momentet (25Nm), 20 st kommer att ligga mellan 25 och 60% och 17 st kommer att ligga i spannet 15-25% och då 3 st finns inom 15% spridningen som är acceptabel när man jobbar med knäcknyckel.. Tro mig, jag har inte fel...trojlee skrev:jag håller nog inte med där, har man använt en momentnyckel förut så är det där avståndet rätt avgörande. Nu
direkt förödande. Jag hade räknat om eller vinklat fråkfoten 90grader...det är ju inte i alla fall man kommer åt när man vinklat den...
kör hårt!!..
/
M
Att man då skulle färlänga nyckeln med 15-20 mm är försumbart i de allra flesta fall..
som sagt så beror det ju på hur viktigt momentet är...felet blir ju accelererande..förlänger man tex en momentnyckel
som är ~40cm lång 4cm så gör det ju att man ska dra med 18Nm istället för 20Nm....är det då 200Nm man ska dra
med så ska man ju "bara" ställa in nyckeln på 180Nm...där kan det bli mer förödande...det är inte svårt att räkna ut
det nya momentet men visst kan många vara oförsiktiga...
/
M
som är ~40cm lång 4cm så gör det ju att man ska dra med 18Nm istället för 20Nm....är det då 200Nm man ska dra
med så ska man ju "bara" ställa in nyckeln på 180Nm...där kan det bli mer förödande...det är inte svårt att räkna ut
/
M
Som jag ser det är felet lika stort i båda fallen, däremot är det fan så mycket enklare att dra ganska precis 200Nm än 20 Nm med en normal "klick"-momentnyckel, ja egentligen alla slags momentverktyg vill jag påstå...och ska man nu kinka och vara petimetrisk så blir det inte 18Nm som ska ställas in, utan ungefär 18,2Nm(20Nm/(40+4)*40) ;-)trojlee skrev:som sagt så beror det ju på hur viktigt momentet är...felet blir ju accelererande..förlänger man tex en momentnyckel
/
M
Suck, tyvärr, TECO kostar 600 SEK, men med utbytbart huvud fanns annan leverantör, och då blev priset 2500.Mats Bengtsson skrev:
någon som känner någon lösning, ännu helst utan kråkfot, som klarar 25 NM utbytbart och med en rimlig prisnivå?
--- Mats ---
Utbytbart huvud kostar då det knappast är nåt som köps av vilka bönder eller hobbymekaniker som helst, du hamnar nog på de där pengarna i allafall. Sen kostar ju insticksverktygen var för sig lika mycket som en hel sats kråkfötter, så jag skulle nog om möjligt köpa en riktigt bra momentnyckel och köra med kråkfötter, det är inte så besvärligt att räkna om momentet för dessa.
Klicka här för att svara