Hej,

Jag letar efter en momentnyckel av den typ man kan sätta på öppna eller slutna ringar på. Det vill säga istället för en hylsa (på en typiskt 1/4, 3/8, 1/2 tums fyrkant), så sätter man på "änden" av en fast nyckel, eller en ringnyckel, ...

dessa finns med en sorts fyrkantsanslutning. Men jag vet inte var man kan få tag på dem i Malmö. Är det någon som känner till en sådan affär? Eller en engelsk importfirma (Axminster har dem inte).

--- Mats ---

Det funkar inte åh köra en vanlig 1/2" momentnyckel med s.k kråkfötter?
14pc%20Jumbo%20Crowfoot%20Wrench%20Set.jpg

Fnularn skrev:
Det funkar inte åh köra en vanlig 1/2" momentnyckel med s.k kråkfötter?
[bild]
Det kan det göra, men jag skall till 25 NM, och den jag har är en liten en, max 20 NM 1/4 hylsa.

Så jag tänkte att om jag ändå måste köpa kan jag lika gärna köra den andra sorten. Jag har sett många adaptrar från 9*12 till 1/2 tum, så jag blir ju inte fast i en annan standard.

Däremot faktiskt inte sett en enda kråkfot före ditt svar.

--- Mats ---

http://www.bahco.com/files/Momentnycklar 2008 SWE_pbalogmodenfirilengurjcui.pdf bahco har en bunt, och även de andra "lite bättre" tillverkarna som stahlville, gedore mfl. Själv kör jag kråkfötter på min momentnyckel när jag har behov av bättre åtkomlighet än vad hylsan kan erbjuda. Helt superkorrekt moment blir det ju inte då kraften hamnar nån cm längre fram, dvs man drar en gnutta hårdare, men jag räknar med att det ligger inom toleranserna.

Gilbert skrev:
[länk] bahco har en bunt, och även de andra "lite bättre" tillverkarna som stahlville, gedore mfl. Själv kör jag kråkfötter på min momentnyckel när jag har behov av bättre åtkomlighet än vad hylsan kan erbjuda. Helt superkorrekt moment blir det ju inte då kraften hamnar nån cm längre fram, dvs man drar en gnutta hårdare, men jag räknar med att det ligger inom toleranserna.
Det är nog inom felmarginalen. Men du upplever inte att kråkfoten blir vinglig när det är större krafter? Hur stor fyrkant har du?

--- Mats ---

Att använda dom där "kråkfötterna" är inte bra på en momentbnyckel då avståndet från centrum på bultskallen och centrum på anslutningen på momentnyckeln förändras och där med får man ett felaktigt moment!

När man använder en momentnyckel med fästet på bilden jag bifogat så har alltid verktygen rätt avstånd till centrum på bultskallen.

Som sagt har flertalet fabrikat denna typen av momentnycklar men ofta är det just fabrikaten som kostar en hel del.
Jag skulle tipsa om Tecos som är ett prisvärt alternativ:
http://www.wareco.se/katalog/index.asp?page=http://www.wareco.se/katalog/asp/product.asp?prdid=17772

• 345822101.jpg
P-plats skrev:
Att använda dom där "kråkfötterna" är inte bra på en momentbnyckel då avståndet från centrum på bultskallen och centrum på anslutningen på momentnyckeln förändras och där med får man ett felaktigt moment!

När man använder en momentnyckel med fästet på bilden jag bifogat så har alltid verktygen rätt avstånd till centrum på bultskallen.

Som sagt har flertalet fabrikat denna typen av momentnycklar men ofta är det just fabrikaten som kostar en hel del.
[länk]
Det var lovande. Jo de dyra, typ Bahco har dem, men inte på Axminster. Tyvärr fanns inte nummer 18 som är den jag behöver i satsen från tecos, och lösa huvuden stod inte i katalogen, ej heller vilket standardmått de hade. Faktiskt inte priset heller (rys). Men det fanns mycket att läsa i katalogen (*blundar och biter ihop*).

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Det var lovande. Jo de dyra, typ Bahco har dem, men inte på Axminster. Tyvärr fanns inte nummer 18 som är den jag behöver i satsen från tecos, och lösa huvuden stod inte i katalogen, ej heller vilket standardmått de hade. Faktiskt inte priset heller (rys). Men det fanns mycket att läsa i katalogen (*blundar och biter ihop*).

--- Mats ---

Sorry, missade att du skulle ha ett verktyg för 18mm nyckelvidd.
Jag förutsätter att det är 9x12mm fäste och då kan man ju köpa andra verktyg till momentnyckeln.

Vilka moment pratar vi om?

P-plats skrev:
Sätt kråkfoten i rät vinkel mot momentnyckeln så blir momentet rätt, eller räkna om för den längre momentarmen.

P-plats skrev:
Jag förutsätter att det är 9x12mm fäste och då kan man ju köpa andra verktyg till momentnyckeln.

Jepp, du har rätt, 25 NM är ingenting, och en 18 mm kvalitetsnyckel är ok att köpa extra. Skall ringa och kolla priset i morgon för satsen.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Det är nog inom felmarginalen. Men du upplever inte att kråkfoten blir vinglig när det är större krafter? Hur stor fyrkant har du?

--- Mats ---
Jag har 3/8" fattning, momentnyckeln är en sån här: http://buy1.snapon.com/PRODUCTS/TORQUE/pdf/techwrench/TECHWRENCH INTERNET SITE.pdf TECH2, på sidan 9 har du formlerna för uträkning av rätt inställt moment vid avvikelser. Sladdrig med kråkfot? njae, det kan jag inte påstå, då är det ledade huvudet betydligt mer besvärande

P-plats skrev:

Får rätta mig själv då det är 14X18mm fäste.

P-plats skrev:
Får rätta mig själv då det är 14X18mm fäste.
Men den gick att få i mindre versioner , fanns bara inte på webben.

--- Mats ---

P-plats skrev:

[länk]
I 97 fall av 100 så är spridningen ännu större på gubben bakom skaftet än vad avståndsförändringen skulle göra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.