Verktyg & Maskiner
swemax: [citat] Och det är viktigare än bibehållen garanti?
sune73: Tack fnularn, Har provat nu och den funkar, men den ökar varvtalet av sig själv trots att regalget står på läge 1. Tar jag bort den blå kabeln ur varvtalsregulatorreglaget så funkar det som den ska. Så tokigt det kan bli:S Tips:(
Fnularn: Boschen kostar väl en tredjedel av Hiltin, Jag är stort fan av Hilti men Bosch gör jäkligt bra borrhammare med kvalitet till bra pris.
CCPusher: [citat] Det måste varit första gången!! Jag har en personlig beef med SAS sedan jag fick klä på mig det mesta av min packning mitt på flygplatsen sedan något analstyre ville att jag skulle betala någon hundring per kilo övervikt.. Förlåt, jag är låååångt off topic nu.. :blushing:
Nykvist: Hej. Tar en tråd för denna fråga. Jag kom över en devalt 707a för en tusenlapp och fick senast när jag var inne på beijer här i stan syn på detta bord: http://www.elkatalogen.se/bosch-gta-2500-w-mobilt-sagbord.html Har sedan tidigare en Bosch gcm 10 med deras "vanliga"(GTA 3700 Professional) bord. Tycker den kombinationer fungerar utmärkt, dock tycker jag den maskinen är för
tomlan: Bosch har en D-tect 150 lokaliseringsverktyg som ser t.om vattenrör i plast även tomma har själv föregångaren modell 100 kostar ca 6000kr
cheetah1: Det vart en luftdriven 18Ga-picka på Feltema för 269 kronor. Den håller så länge den håller.
ppalm: Har exact ett sånt bälte idag. Skulle dock inte köpa det igen utan skulle satsa på ett ergo bälte istället med brett bälte
Helmersson: Någon som testat denna vinkelmätare verkar ju vara ganska smidig. http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/Hantverksindustrin/Verktyg/SE/sv/gw/Vinkel-+och+lutningsm%C3%A4tare/150132/GAM+220+MF/23316/index.htm
Mats Bengtsson: [citat] De har trots allt sin nisch än idag, speciellt om man inte har hammare och/eller tång med sig. Men är det första investeringen och ett val skulle jag anse att ett måttband (med möjlighet mäta invändiga mått) är ett bättre första val än tumstock. --- Mats ---
Fredrik.engdahl: var på tools/eksandhs i lund i går och köpte stjärnvred 8st för drygt 100:- rätt lagom pris. men f*n vad irrterande kö system vid kassan. kö lappar till kassan och om man behövde hjälp.
phl: Dock är det så att det är rätt enkelt att kombinera nollspänningsskydd med ett nödstopp. Tanken med nödstoppet är ju att maskinen inte ska starta när man drar ut nödstoppsknappen igen. Detta löses oftast helt enkelt genom att låta nödstoppet bryta en hållkrets till ett relä/kontaktor. En nollspänningsbrytare fungerar på samma sätt.
b8q: Smidigt! Trots kylan verkar det dessutom varit fuktig luft i vinter (iaf här i Stockholm) vilket skapar mer isbildning på luftvärmepumpen än vanligt. Igår verkar det dock ha varit torrare, för då gick min pump hela kvällen utan att frosta av sig. Mer vanligt i vinter är att den frostat av sig ett par gånger i timmen, oavsett om det varit -5 eller -20.
Slacker32: [citat] Jag tog bort en plastmatta med den färgskrapan men det var en hel del jobb, inte minst att få bort limresterna.
Logiman: For 1900 kr finner du ikke noe bedre enn den. Det eneste du finner i den prisklassen er stort sett kina maskiner, og denne er garantert bedre enn de.
Graan: hej jag har använt en Scotch-Brite som sitter på en axel för borrmaskin fabrikat 3M det finns en uppsjö av olika styrkor men den jag använde fungerade super på att ta bort lacken på en äldre bil! helt underbart fort gick det :) jag hittade bara en variant online: Här men kolla med en välsorterad järnhandel
Strulputten: Kollade i reservdelskatalogen och visst är gängan M12 x 1,5 även på mina hjulbultar. Nu är det inte där som gängan har degat utan i oljetråget, men det spelar ju mindre roll. Enligt era tips (tackar !) har jag kollat hos Jula och Claes i sjön och men tyvärr fanns inte rätt gängtapp där. Däremot har Biltema en sats där den ingår och även en sats för att avhjälpa just gängpaj i
Ludwig: Just, de längsgående väggarna pekade i mitt fall utåt i öppningen så jag fick en något större öppning i inkörsänden. Efterkonstruktionens förklaring måste bli att jag ville ge en känsla av större djup genom att smalna av i längsled ;) Lite som malmskillnadstrappan: http://farm4.static.flickr.com/3108/3428005009_709ba99f2c.jpg Diagonalerna var ju lika.. skulle ju bli rätt!
Peter_K: Det är en ganska liten byggkompressor. Atlas Copco LX108. 19 liter, 10 bar och 1,5 hk. Kanske i minsta laget?
Mats Bengtsson: [citat] Pratar du om att fräsa långa uttag i dörrkarmarna? --- Mats ---
Tossegubbe: Jodå tabellerna har jag sett men dom anger inte nga millimeterangivelser, dom jag har sett var i bästa fall decimeter. Trial and error är det jag också gjort när jag monterat sådana här prylar men inte heller då hade jag öga nog att avgöra nga mm när projen monteras 6-8meter från duken så detvar därför jag var nyfiken på om man kunde räkna ut det för att få den där
Mats Bengtsson: [citat] Pendelsåg, det är väl de där sågarna som finns i gamla svart-vita skräckfilmer? En sågklinga på en jättestor pendel som för varje tick sänker sig ett steg... ---- Mats ---
Gruvberget: Tackar för tips! Ska prova dessa skruvar, har inte ens tänkt på det
Tokv41: Har kommit fram till att det blir en pof 1400 ist för att kunna fininställa djupet.. Har kollat runt oc det billigaste jag hittat är från Seltman.. 116 euro plus 14 euro i frakt... Någon som har något annat tips inom EU?
Alko: [citat] Köpte också en sån till min 36 mm dammsugare för att köra 27 mm maskinerna o slippa adapter. Festool (det här var ju likvärdigt märke, samma specar o fabrik tror jag) har ju kort slang, så det är en ganska behändig rulla att släpa på. Tycker det är helt ok att ha två slangar! /A