3 490 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Tips på en första verktygsuppsättning! (de mest praktiska verktygen)
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Jag satte ihop en enkel verktygslåda åt mamma när hon sålde huset och flyttade till lägenhet.
1. En mellanstor verktygslåda i plast (som går in i städskåpet)
2. Hammare
3. Skruvmejslar med rejäla handtag, philips och flata i några olika storlekar
4. Vattenpass
5. Avbitarttång
6. Plattång
7. Ett par olika skiftnycklar
8. Lednycklar från typ 10 - 19 mm
9. Måttband
10. En morakniv.
11. Polygriptång.
12. En bosch ixo
13. En enkel slagborrmaskin, inkl borr för metall och betong.
14. En billig dragsåg.
15. En sladdlös laddbar arbetslampa från biltema.
16. Hovtång.
17. Skruv och plugg i ett par tre olika storlekar
18. Säkert något mer...
Allt utom vattenpasset får plats i verktygslådan.
Med ovanstående kan hon fixa allt som hon klarar av att göra själv i en lägenhet och jag kan lösa de flesta problem utan att behöva släpa mina egna verktyg 25 mil. Prylarna ovan är ihopplockade ur pappas hobbyrum, skulle jag handla allt nytt skulle nog sammansättningen se lite annorlunda ut.
Ikea har enkla kit för under 100 kr som innehåller det nödvändigaste. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10073680
Husägaren behöver förmodligen mer utrustning, men om man precis flyttar hemifrån så misstänker jag att ovanstående räcker och blir över. Möjligtvis kan man behöva komplettera med en bra domkraft och mutterdragare om man har bil.
Tillägg: En sats med billiga precisionmejslar har jag själv haft stor hjälp av sen jag flyttade hemmifrån för 20 år sen.
1. En mellanstor verktygslåda i plast (som går in i städskåpet)
2. Hammare
3. Skruvmejslar med rejäla handtag, philips och flata i några olika storlekar
4. Vattenpass
5. Avbitarttång
6. Plattång
7. Ett par olika skiftnycklar
8. Lednycklar från typ 10 - 19 mm
9. Måttband
10. En morakniv.
11. Polygriptång.
12. En bosch ixo
13. En enkel slagborrmaskin, inkl borr för metall och betong.
14. En billig dragsåg.
15. En sladdlös laddbar arbetslampa från biltema.
16. Hovtång.
17. Skruv och plugg i ett par tre olika storlekar
18. Säkert något mer...
Allt utom vattenpasset får plats i verktygslådan.
Med ovanstående kan hon fixa allt som hon klarar av att göra själv i en lägenhet och jag kan lösa de flesta problem utan att behöva släpa mina egna verktyg 25 mil. Prylarna ovan är ihopplockade ur pappas hobbyrum, skulle jag handla allt nytt skulle nog sammansättningen se lite annorlunda ut.
Ikea har enkla kit för under 100 kr som innehåller det nödvändigaste. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10073680
Husägaren behöver förmodligen mer utrustning, men om man precis flyttar hemifrån så misstänker jag att ovanstående räcker och blir över. Möjligtvis kan man behöva komplettera med en bra domkraft och mutterdragare om man har bil.
Tillägg: En sats med billiga precisionmejslar har jag själv haft stor hjälp av sen jag flyttade hemmifrån för 20 år sen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "arbetslampa"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
De har trots allt sin nisch än idag, speciellt om man inte har hammare och/eller tång med sig. Men är det första investeringen och ett val skulle jag anse att ett måttband (med möjlighet mäta invändiga mått) är ett bättre första val än tumstock.Patrik_Hed skrev:
--- Mats ---
Klicka här för att svara