En släkting skall flytta hemifrån och har inga verktyg (alls!), vilka skulle ni rekommendera som de mest nödvändiga/praktiska att ge bort som en grunduppsättning?

En bra hammare och lite schyssta skruvmejslar är ju kanske självklart men jag tänkte kolla om ni har lite fler tips? Gärna något som man kanske inte är det första man tänker på men som är riktigt praktiskt i vardagen.

Mvh
Tobias

Polygrip, helst en Bahco för 400:-. En skruvdragare är ochså bra att ha. Hur mycket pengar ska ni lägga?

5m måttband (10 spänn på byggmax t.ex.)
En bitsskruvmejsel med bits (Biltemas är schysst, även om bitsen är sådär)
En stor spårmejsel att bända och härja med
Kombinationstång (Biltema, classe, jula...)
Fogsvans
Sån där rundsåg man hade i plugget i slöjden med olika blad till (typ 29 spänn på biltema/jula etc) kan aldrig vara fel att ha.
Billig skruvdragare att borra och skruva med.
Pyttemejslar för elektronik
Skiftnyckel
Polygrip

Eller varför inte en Festool Kapex ;-) (världens typ dyraste såg)

Redigerat:
Skruvdragare/borrmaskin
Avbitartång
Polygrip kanske?

Kombinationstång är onödigt anser jag, har knappt aldrig använt min.

Men många tycker nog att den typen av tång är rätt så användbar, typ alla som har en Leatherman....

Hej
Tack för alla snabba svar! Blev förvånad över hur fort det gick här på forumet! :)

Vet inte hur mycket jag ska lägga än, det blir ju inte en Festool-verkstadsmaskinuppsättning direkt...
Ska väl försöka satsa på någorlunda kvalité på det som behöver vara det. Finns ju ingen anledning att köpa en billig skruvdragare som inte orkar dra skruv...
Sen kommer jag nog bara att välja ut några av de grejerna ni tipsar om. Men det är väldigt intressant att få många tips, tack åter igen!
/Tobias

Vattenpass? :)
Rätt vad det är ska en hylla upp, och då vill man ju gärna att det blir rakt.

Inget fel på billiga skruvdragare. Dem håller kanske inte för att bygga ett helt hus men duger gott och väl åt skruva här och där

Håller med. Bättre med Makita än Biltema men bättre med Biltema än inget alls, särskilt när det gäller skruvdragare.

En annan variant är ju en sån där minifjuttdragare (typ ixo). Jula har en röd som är bra. Och så billigaste sunkiga sladdborrmaskinen att borra hål med.

Egentligen så börjar ju nyttan av en hammare avta. Jag har inte använt min på 1 år trots att jag varje dag håller på att renovera huset.

Ärligt talat så vet jag nog inte ens vart den är :S

Men om jag bara skulle köpa grund prylarna så skulle jag ha:

Skruvdragare med dubbla batterier ( märkesmaskin) + bra bits
Cirkelsåg
Stämkniv
Måttband ( bacho, hultafors osv)
Polygrip
Sticksåg
Minst 2 snabbtvingar
Vattenpass ( EJ biltema osv)

Jag tycker att man skall skaffa verktyg i den takt behov uppstår. Om sedan behovet är verkligt eller imaginärt är ju en annan sak. Vad skall han/hon ha verktygen till i det nya boendet?

borsig skrev:
Hej
Tack för alla snabba svar! Blev förvånad över hur fort det gick här på forumet! :)

Vet inte hur mycket jag ska lägga än, det blir ju inte en Festool-verkstadsmaskinuppsättning direkt...
Ska väl försöka satsa på någorlunda kvalité på det som behöver vara det. Finns ju ingen anledning att köpa en billig skruvdragare som inte orkar dra skruv...
Sen kommer jag nog bara att välja ut några av de grejerna ni tipsar om. Men det är väldigt intressant att få många tips, tack åter igen!
/Tobias
Vad som än är rätt nu, är det annat som är rätt sedan, beroende både på ändrade behov och ändring av intresset.

Så köp väldigt billiga väldigt basiska saker som kan användas rent allmänt (plus och minus mejsel, måttband, hammare, polygrip, skiftnyckel, ...).

Allt annat köps efter behov och intresse.. Finns behovet och intresset kan det vara värt köpa lite bättre saker i det läget.

--- Mats ---

Det bästa är kanske att ge bort ett presentkort a 1000:- att handla för på tex Clas Olsson.

Men för sjutton... tumstock!! :)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.