gadeberg
gadeberg: [citat] Biltemas är grymt bra!
24 svar · 7,3k läst
E
esox71: Hej, Har tröttnat på min kina-spikpistol och tänkte uppgradera. Är i USA och såg den här på Lowes igår: Hitachi 2-1/2" 16 Gauge Finish Nailer with Air Duster Ska ha den till det vanliga, typ lister, foder och vill gärna gå upp på 16G då 18G känns lite småklent och får mig att sätta dubbelt så många stift som antagligen skulle behövas i ren paranoja. Så vad tror ni? Hitachi
0 svar · 1,4k läst
snickarboden
snickarboden: Lyfter tråden lite eftersom jag var och tittade på en Myford träsvarv idag. Rätt trevlig i bra skick om med gott om tillbehör! T ex fanns dubbla anhåll, ett för vänstra planskivan för skålsvarvning och sen det vanliga. Flera chuckar, borrchuck förstås och sen kanske det roligaste av allt.... Metallsvarvstillsats! Trefasmotor och trästativ och den finns i Landskrona, såg annonsen i
3 svar · 2,6k läst
phl
phl: vill man kunna flytta skenan för att ta nytt tag kan man alltid lägga en rätskiva bakom skenan. Om möjligt fixera rätskivan och glid sedan skenan längs med rätskivan till ny position.
10 svar · 6,4k läst
·
M
Mohha: Hehehe jo så kan det ju vara... tänkte inte på det
5 svar · 1,6k läst
L
Lejon: Är du nöjd med sågen kollar på en oxå. Fungerar det bra med spånen att den hamnar i påsen ? /Lejon
2 svar · 1,5k läst
D
dusthall: En lätt såg är att företra när man skall såga ved. Stihl är störst i världen och de flesta proffsen kör Stihl idag. Men Husqvarna, Jonsered, tanaka mm. ligger nog i samma klass på kvalitet och funktion. Är lite som någon sa här, att det är som med bilmärken, att en del föredrar den ena framför den andra. Själv har jag en stihl 260 sedan 5 år tillbaka och är super nöjd med
12 svar · 3,1k läst
M
myrstack: Kör en Aero och GEX150 tillsammans för sliping av spackel, trappor och dörrar. Måste säga att jag verkligen saknar möjligheten att justera sugstyrkan med dammsugaren. Obalans mellan grovleken på papper, varvtalet på slipen och sugtrycket på dammsugaren kan göra att slipmaskinen vill hoppa. Svårt att få fina ytor då.... Nu går det att hitta en vinnande kombination efter lite mek men
5 svar · 3,5k läst
Bulldog
Bulldog: Jag fick ett mail med länkar till de produkter som de erbjuder metriska skalor eller inställningar på; INCRA Metric LS17 Positioner Only INCRA Metric LS32 Positioner Only INCRA Metric LS Standard System - 430mm Range INCRA Metric LS Super System - 430mm Range INCRA Metric TS-LS Table Saw Fence System - 810mm INCRA Metric TS-LS Table Saw Fence System - 1320mm INCRA Metric TS-LS Joinery System -
4 svar · 2,4k läst
jac
jac: Slagskruvdragare menar du väl?d^_^b
19 svar · 10,0k läst
Allert
Allert: Hallå där! Jag ska försöka svara dig så gott jag kan i egenskap av festool-återförsäljare. Som jag har förstått det så ska du kunna köpa vilken festoolmaskin som helst och "prova på" att använda den i 30 dagar. Är du inte nöjd inom de 30 dagarna så får du lämna tillbaks maskinen oavsett vilken anledning du har. Det är ju rätt så generöst av festool att ha den här
1 svar · 1,4k läst
M
MacMag: Jag har kört Makita och Milwaukee som jag tycker är grymt bra men såg priset på AEG och köpte en AEG BS 14X och är riktigt nöjd, riktig stålchuck inget plast skit. Kört riktigt mycket med den senaste året har dubbla batterier otroligt slitstark så jag håller med och rekommenderar kostar i dag ca 2000 mycket prisvärt till vad man får.
15 svar · 3,1k läst
K
kacke_: Ingen med erfarenheter av överhandsfräsen jag länkade till i början på tråden? /Mvh Marcus
11 svar · 17,7k läst
G
GoEk: Var köper man tappborrar/tappförsänkare för metall (alltså *inte* detta: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=133326977) billigast i sthlm-området? Lunkan och dom andra stor-kedjebutikerna har naturligtvis men har ingen lust att betala 500:- bara för borren för en engångsgrej.
0 svar · 1,1k läst
Cheesus
Cheesus: Hm....jag skulle vända på steken och säga att har du utrymme för en 260 har du inte råd att inte köpa en. Jag ska nog gå upp på nya 360 som kommit alldeles nyss och hm....vet inte om jag ska sälja 260-n eller köra dubbelt. Maskinerna är i förhållande till kapacitet alldeles alldeles fruktansvärt felprissatta av Logosol/ Moretens. Åt rätt håll för den som köper vilket är
4 svar · 3,1k läst
snickarboden
snickarboden: Mats>Nope, min är nersågad för att kunna falsa och spåra. Gissa liksom varför jag inte kör med skyddet på *S* Inget jag rekommenderar någon men jag kör så, idealet är dock suva-skydd som kommer ovanifrån. Har bara inte orkat bygga något sådant och tja, är rätt van vid min såg. På en större såg kan ämnet kasta uppåt och där är skyddet rätt bra. Liknande bekymmer har jag
13 svar · 1,8k läst
HEPO
HEPO: Jag fick ge 500 för sågen som nu är på service för en genomgång. Klinga skall även slipas om. Så jag är nöjd med det och har nu pengar över till 10,8 V kittet från Bosch hos Shop-Seltman.
6 svar · 2,1k läst
nanowire
nanowire: Solida karbidspiralfräsar finns (borde fungera bra för trä med överhandsfräs om de är slipade med "skarp" eggvinkel) med 10 mm dimension. Smidig dimension som jag gärna skulle ha en hylsa till.
6 svar · 1,6k läst
Cheesus
Cheesus: Volym volym volym. Det enda det handlar om. Garanterat säljer de en hel pall med "skräpmaskiner" innan de sålt en dyr Makita eller en dyr Bosch. Ligger det 200 maskiner med en marginal på säg en 50-lapp på per styck så är det 10.000 kr i marginal. Hur många proffsmaskiner behövs säljas för att tjäna 10.000? 10-15 stycken kanske. Vad är lättast att sälja? 200 skräpdragare för 200
69 svar · 17,7k läst
Allert
Allert: [citat] Det är ju alltid roligt att köpa nytt ;). Men det kan ju vara värt att reparera den och ha som en andramaskin annars. I maj kommer den nya C12 med lithium jon batterier. Håll utkik efter den.
9 svar · 3,3k läst
·
Fnularn
Fnularn: En execenterslip 125/150mm och en enkel hörnslip ("slipmus").
5 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Rita ditt objekt (och gärna gruppera eller gör komponent av det). Håll nere ctrl och dra det åt det håll du vill ha det, bara en godtyckligt vald längd. Släpp, rör inte musen nästan nåt, skriv in exakt hur långt du ville flytta objektet. (Skriv bara på tangentbordet direkt, sen enter) Sen skriver du "stjärna" (*) och sen antal objekt sen enter. voilà du har en rad med objekt.
3 svar · 1,8k läst
M
Micke184: Blir det urflisning vid precisionsjobb med ts-55:an så behövs antingen klingan slipas eller så är det fel klinga. Fö så är rits-tricket en genväg till framgång!
11 svar · 3,3k läst
J
Jan-Å: En sån där har jag, inköpt 1981 lr nåt, använd som borrmaskin i ca 10 år och sen dess till alla jobb där jag inte vill använda borrmaskin/borrhammare, bla blandar jag bruk med den. Har aldrig ägt en maskin som tålt så mycket stryk som den här, bränt upp otaliga betongborrar med den också. Verkar helt outslitlig.
3 svar · 1,0k läst
·
B
busgraab: Hejsan! jag har via en konkurs kommit över 2st ESAB-svetsar för industriellt bruk. jag inser att dom är lite väl överdimensionerade för mitt eget bruk så jag funderar på att sälja dem, men kan tyvärr den branschen lite dåligt för att veta vad dom är värda. kikar jag på blocket verkar värdet ligga mellan 7.000-20.000 men spannet är ganska brett och modellerna skiljer lite. så jag
0 svar · 2,6k läst
M
MatCan: Någon som testat denna? http://www.conrad.se/?article=805084 Ska klara upp till 10mm metall.
2 svar · 2,6k läst
N
Nonkan: Priset på Solar är ju sänkt för att den inte sålde så bra. Jag har inte riktigt sett nyttan med den modellen, mer än att det ger lite miljötänkandestatus i villaområdet. Jag hade valt 230, speciellt om ytan närmar sig max vad Solar Hybrid klarar.
1 svar · 2,3k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Vad Thor-Sten refererade till var just en Festool sänksåg även om han skrev cirkelsåg i inlägget.
5 svar · 10,6k läst
pär h
pär h: Hur kraftig är motorn på din spånsug. Mvh Pär H
2 svar · 1,5k läst
mattiasp
mattiasp: Med stöddig fräs menar jag en handöverfräsmaskin med omkring 2kW motoreffekt. På den kan man montera en kopierring. (guide bushing på engelska) och en notfräs med bottenskär. Om du googlar på router guide bushing template så tror jag att du förstår hur det kan göras. Eller också har jag missförstått frågan. Jiggen, eller mallen i det här fallet är det som kallas template
3 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.