C
Rekommendera en av rimlig kvalisort till rimliga pengar (inge blå bosch eller makita eller nåt sånt, man ska ha råd också), är ni snälla.

cheetah1 skrev:
Rekommendera en av rimlig kvalisort till rimliga pengar (inge blå bosch eller makita eller nåt sånt, man ska ha råd också), är ni snälla.
Jag har haft tre, och dyra. Det är mycket billigare att köpa en urusel kompressor och en billig dyckertpistol. Det kommer att fungera bättre i allt utom att jobbet med att flytta kompressorn är lite större. Med en lång slang på kompressorn är det inte så bökigt.

--- Mats ---

C
Det bökiga är att släpa med sig den långa skitiga slangen genom det rena vardagsrummet när man ska sätta upp taklisterna. Men är det enda möjligheten så...
Duger vad skit som helst när det är luftdrivet eller?

cheetah1 skrev:
Det bökiga är att släpa med sig den långa skitiga slangen genom det rena vardagsrummet när man ska sätta upp taklisterna. Men är det enda möjligheten så...
Duger vad skit som helst när det är luftdrivet eller?
Det är en billigare väg till en bättre lösning, men inte enda vägen. Med tiden får du frun att hjälpa till bära in kompressorn i vardagsrummet.

Det är som alltid att även inom tryckluft finns det bättre och sämre saker. Har kört dyckert med både wolfcraft och Biltemas dyckertpistoler. Det går utmärkt när de är nya, men de har en tendens att fastna när de blivit äldre. dock kostar de typ 300 SEK. Vad gäller kompressor kör du normalt med runt 4 bar tryck, alla kompressorer klarar det. En viss tankstorlekt vill du ha. Vill då någonsin använda den för mer än dyckert och häftklamrar kan det finnas skäl att fundera lite, men så snart du siktar högre än dålig sprutmålning börjar det bli dyra kompressorer.

--- Mats ---

C
Vi har en sån "vanlig" liten kompressor redan, så det är inget problem, men jag vill inte behöva använda hörselskydd när jag sätter upp lister.. Den väger typ 30 kilo, så jag vill helst inte släpa upp den på övervåningen när det blir dags att renovera där heller.

cheetah1 skrev:
Vi har en sån "vanlig" liten kompressor redan, så det är inget problem, men jag vill inte behöva använda hörselskydd när jag sätter upp lister.. Den väger typ 30 kilo, så jag vill helst inte släpa upp den på övervåningen när det blir dags att renovera där heller.
Vi satte upp taklister och golvlister i ett rum förra helgen. Frun hjälpte mig bära upp vår 50 liters kompressor på övervåningen utan att ens diskutera frågan (vilket alltid inträffade när den var ny). Slangen jag har är mycket lång, hade kanske räckt ändå, så sanningen är att lättheten få dit lister nu är så erkänd att vi inte ens funderar på frågan.

Hörselskydd bör du använda, men det låter inte mer, och du får en mindre rekyl, med en tryckluftsdriven än en elversion, så länge inte tryckluften tar slut i kompressorn (vi kopplade inte ens in vår kompressor i eluttaget).

--- Mats ---

Jag har 3 st Dewalt batteridyckert och tycker de är jättesmidiga.
Körde med kompressor och slang i början med idag skulle jag aldrig göra det. Några billiga batteripistoler finns inte ,de ligger på runt en 5-6 tusen.

Har också DeWalt, men det finns väl bara 16 gauge? 18 är bättre till lister.

Om 18 gauge är 1,2 mm och 16 gauge är 1,6mm så är dewalt 16 gauge.
Tycker 1,2mm dyckert är väldigt klent lite som synålar...så jag föredrar 1,6mm (16 gauge)

verktygsgurun skrev:
Om 18 gauge är 1,2 mm och 16 gauge är 1,6mm så är dewalt 16 gauge.
Tycker 1,2mm dyckert är väldigt klent lite som synålar...så jag föredrar 1,6mm (16 gauge)
Till hårdträ (ek) och 12 mm kvartstav skulle jag rekommendera synålar framför tjocka spik för att minska risken till sprickor (hellre 1,2 än 1,6m någon större kraft behöver man inte klara, 25 mm kan man köra in per spik utan stor risk.

--- Mats ---

C
Okej, rekommendera en billig tryckluftsdriven spikpistol då? Alltså den bästa man kan få tag på som kostar typ max 3-400 kronor.

Det ju det här med den skitiga slangen som skitar ned över allt ... men det kanske är billigare att köpa en inomhus slang

Det finns små nätta kompressorer som är anpassade just för dyckertpistoler. De kräver ju varken särskilt mycket tryck eller flöde.

Kolla importtåden, har varit i kontakt med ett företag i UK som säljer Senco Airfree 41 för under 2500. Då slipper du slang och patron - bara ladda och se glad ut.

Varför är det ingen som föreslår en gasdriven dyckertpistol? Är de inte bra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.