1 535 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Gräsklippare
Hej
Nu när förmodligen våren börjar närma sig har jag börjat fundera på att skaffa mig en gräsklipparrobot men är lite villrådig vilket fabrikat jag ska välja, har en yta på ca.1100 kvadrat att klippa, med lite gångar emellan, någon forummedlem med erfarenhet som kan ge mig lite tips om lämpligt fabrikat och typ,vet någon om det kommer nya modeller i år?
/Krille
Nu när förmodligen våren börjar närma sig har jag börjat fundera på att skaffa mig en gräsklipparrobot men är lite villrådig vilket fabrikat jag ska välja, har en yta på ca.1100 kvadrat att klippa, med lite gångar emellan, någon forummedlem med erfarenhet som kan ge mig lite tips om lämpligt fabrikat och typ,vet någon om det kommer nya modeller i år?
/Krille
Den här tråden innehåller mycket information:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...otar-alternativ-till-husqvarna-automower.html
Generellt skulle jag nog säga att man får vad man betalar för, precis som för det mesta man kan köpa. Det många verkar glömma bort i kalkylen för robotklippare är att man faktiskt köper sig tid.
Det är inga större nyheter på gång från Husqvarna. Det kommer en GPS-enhet till de större modellerna, men för en yta på 1000 kvadrat är det inte nödvändigt. Maskinerna som klarar den ytan känns mogna som produkter, på de flesta större märkena.
En intressant branschnyhet är Imow från Viking. Det är i princip samma maskin som Robomow men Viking är ett företag i Stihl-koncernen. Det borgar för att reservdelar och service kommer vara i toppklass, det är inte direkt någon garagelallare som sköter den maskinen utan Husqvarnas stora konkurrent.
Satsa på en modell som laddar automatiskt, är tyst, hållbar och där det finns service och reservdelar i närheten. Märke är egalt så länge det handlar om en av de större leverantörerna, maskinerna fungerar på liknande sätt.
Robotklippare kräver än så länge antingen teknikintresse eller alternativt att man lejer bort all skötsel till någon annan, och i båda fallen är en bra ÅF med kunskap viktigare än att spara några tusenlappar.
På din yta hade jag satsat på Husqvarna 220AC, Robomow RL2000 eller Viking (vad nu modellen heter, den finns inte officiellt på http://www.stihl.se än), med övervikt mot HVA eller Stihl/Viking. Mest p.g.a omsättningen hos företagen. Tidab (som importerar Robomow) hade omsättning på 4 miljoner 2008, (http://www.allabolag.se/5566575089), Stihl hade 344 miljoner (http://www.allabolag.se/5562836147) i Sverige, runt 10 miljarder i världen, och Husqvarna omsatte över 30 miljarder (http://www.allabolag.se/5560005331).
Räkna på en budget på ca 20 000 inkl moms. Eller ~2500/år inkl driftskostnader (jag tycker de ska hålla ca 10 år utan större reparationer förutom batteribyten).
Och ja, jag är partisk i.o.m att jag jobbar med Husqvarnas Automower
http://www.byggahus.se/forum/verkty...otar-alternativ-till-husqvarna-automower.html
Generellt skulle jag nog säga att man får vad man betalar för, precis som för det mesta man kan köpa. Det många verkar glömma bort i kalkylen för robotklippare är att man faktiskt köper sig tid.
Det är inga större nyheter på gång från Husqvarna. Det kommer en GPS-enhet till de större modellerna, men för en yta på 1000 kvadrat är det inte nödvändigt. Maskinerna som klarar den ytan känns mogna som produkter, på de flesta större märkena.
En intressant branschnyhet är Imow från Viking. Det är i princip samma maskin som Robomow men Viking är ett företag i Stihl-koncernen. Det borgar för att reservdelar och service kommer vara i toppklass, det är inte direkt någon garagelallare som sköter den maskinen utan Husqvarnas stora konkurrent.
Satsa på en modell som laddar automatiskt, är tyst, hållbar och där det finns service och reservdelar i närheten. Märke är egalt så länge det handlar om en av de större leverantörerna, maskinerna fungerar på liknande sätt.
Robotklippare kräver än så länge antingen teknikintresse eller alternativt att man lejer bort all skötsel till någon annan, och i båda fallen är en bra ÅF med kunskap viktigare än att spara några tusenlappar.
På din yta hade jag satsat på Husqvarna 220AC, Robomow RL2000 eller Viking (vad nu modellen heter, den finns inte officiellt på http://www.stihl.se än), med övervikt mot HVA eller Stihl/Viking. Mest p.g.a omsättningen hos företagen. Tidab (som importerar Robomow) hade omsättning på 4 miljoner 2008, (http://www.allabolag.se/5566575089), Stihl hade 344 miljoner (http://www.allabolag.se/5562836147) i Sverige, runt 10 miljarder i världen, och Husqvarna omsatte över 30 miljarder (http://www.allabolag.se/5560005331).
Räkna på en budget på ca 20 000 inkl moms. Eller ~2500/år inkl driftskostnader (jag tycker de ska hålla ca 10 år utan större reparationer förutom batteribyten).
Och ja, jag är partisk i.o.m att jag jobbar med Husqvarnas Automower
Redigerat:
Klicka här för att svara