Tjena,

Tänkte höra med er som har fimpat en uk-kabel och satt dit en svensk kontakt - kan det gå fel eller är det idiotsäkert?
Frågar då jag precis gjorde det på en sprillans Makita slipmaskin från Axminster och det låter lite rasslande från motorn, när man drar för fullt så följer ljudet med i rotationerna. Maskinen är en 240v. Vad annars kan det vara som låter - påminner om en dålig datorfläkt.

/Donald

Hmmm,

låter ju konsigt om det skulle bli fel ...

En engelsk kontakt har vid flertalet tillfällen forcerats genom att lätt böja isär den svenska så fungerar det utmärkt, dock blir det ojordat (med risk för att el-killarna hoppar på mig nu).

Men har du kopplat rätt så ...

Du kan ju kolla googla eller söka här, men de har säkert samma fas etc som vi har...

ZNK skrev:
Hmmm,

låter ju konsigt om det skulle bli fel ...

En engelsk kontakt har vid flertalet tillfällen forcerats genom att lätt böja isär den svenska så fungerar det utmärkt, dock blir det ojordat (med risk för att el-killarna hoppar på mig nu).

Men har du kopplat rätt så ...

Du kan ju kolla googla eller söka här, men de har säkert samma fas etc som vi har...
Ja, jag tycker att det borde vara världsklass i dåligt om jag har lyckats koppla två sladdar(brun+blå, jord fanns inte i den) fel i en vanlig svensk reservstickkontakt. Den engelska hade ju en säkring i sig men det är väl bara för de inte har samma system med proppskåp och säkringar som vi har utan måste ha dem i direkt anslutning till maskinerna. Kanske ska låta den gå en stund för att se om det blir värre eller om det, mot förmodan, lugnar ned sig.

Det är ganska troligt att ljudet du hör är kolborstarna i motorn. Dessa behöver formas efter rotorn vilket ger en inkörningstid. Under denna tid kan man, om man ser borstarna genom ventilationshål eller liknande, oftast se mycket gnistor.

phl skrev:
Det är ganska troligt att ljudet du hör är kolborstarna i motorn. Dessa behöver formas efter rotorn vilket ger en inkörningstid. Under denna tid kan man, om man ser borstarna genom ventilationshål eller liknande, oftast se mycket gnistor.
Wow, kanonsvar, tackar för denna info. Då kan jag slipa lugnt med andra ord.
d^_^b

Testa nya maskiner med en omvandlare innan ni byter kontakt.

Adapter från UK till Svensk kontakt kostar ju typ 40 kr så man kan ju tillochmed strunta i att byta kontakten

Ja men det är ju snyggare om inte annat.

Bezt skrev:
Ja men det är ju snyggare om inte annat.
Och det är viktigare än bibehållen garanti?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.