Vet inte om detta hör hemma här eller i el-forumet, men då jag tror att felet är i sågen lägger jag det här.

Köpte en Metabo bordscirkelsåg (TKHS 315C 230V) igår.
När jag trycker på startknappen klickar det till i sågen, sen löser jordfelsbrytaren ut.

Har testat flera olika uttag (faser) utan framgång.
Jordfelsbrytaren är märkt CDS 425R 25A/0.03A.

Har aldrig haft problem med andra större verktyg.

Är det bara att lämna tillbaka sågen, eller kan jag kolla den på något sätt?
Har ingen lust att spendera ytterligare en dag med inköp, montering etc.

Man får alltid bättre svar på såna här frågor i elforumet. Jag flyttar tråden.
/Mattias

Eftersom den är ny så bör den ju bytas ut. Metabo ska inte va nåt skräpmärke så dom vill nog titta på den. Man kan ju undra vad som händer om man inte har JFB - brinner den upp?
Men går den att skruva isär utan att det syns efteråt så visst. Det kan vara en klämd kabel. Syns det ingenting så behövs en isolationsmätare.

Om maskiner löser JFB så skall de ses över alternativt kasseras, undantaget är vissa frekvensomriktare, Att använda maskiner som kittlar i fingrarna och som löser en JFB är inget som jag skulle rekommendera någon.

Däremot kan det vara en god ide att ha flera JFB och då lägga kyl/frys på en egen.

/Kent

Sågen tillbakalämnad och en ny, med trefas, är inköpt. Funkade bättre.

Nu har ju allt löst sig men jag kan berätta vad jag har råkat ut för.
När vi skulle prova spisar på ett nybygge med flera lägenheter inför besiktningen löste en spis ut jordfelsbrytaren. Den var precis uppackad så man blir ju lite misstänksam. Meggning av spisen visade inget fel heller. Efter samtal med spistillverkaren konstaterades att det hade kommit kondens/fukt i spisen under transporten, vilket enligt tillverkaren inte var helt ovanligt. Dagen efter fungerade allt som det skulle och jordfelsbrytaren höll. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.